Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria. Larm lÃ¥gtryck löst  (läst 980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Andersson

  • Gäst
Mikael Andersson
Atria. Larm lågtryck löst
« skrivet: 17 januari 2023, 07:09:28 »
Hej

Har en Thermia Atria som är 12 år gammal. Nu har den börjat larma för Lågtryck Löst. Jag har rensat silen till golvvärmen och silen som sitter till utedelen. Efter om start går pumpen 2-4 dagar perfekt, nu senast 3 dagar sen kommer ovan fel igen. Någon som varit med om detta eller vet vad det kan vara?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Atria. Larm lågtryck löst
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2023, 09:13:32 »
Hej! Kan ju vara problem t.ex. med köldbärarpumpen, expansionsventilen eller läckage av köldmedia(?) Vilka temperaturer går det att läsa av när den går?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Mikael Andersson

  • Gäst
Mikael Andersson
SV: Atria. Larm lågtryck löst
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2023, 16:55:26 »
Framledning 32(38)
Returledning 29(55)
Varmvatten 47
Integral  -  55
Brinne in 5
Brinne ut  -  3

Utloggad Mikael Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria. Larm lågtryck löst
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2023, 17:03:23 »
 eller läckage av köldmedia


Nivån i behållaren sjunker inte, den har legat på samma nivå under alla år

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Atria. Larm lågtryck löst
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2023, 17:20:59 »
Temperaturerna ser ju normala ut förutom framledningstemperaturen som ligger lite lågt. Bra att köldbärarvätskan ligger på normal nivå i behållaren. Frågan är om den läcker lite kylmedia från kylkretsen? En kyltekniker kan mäta upp tryck och temperaturer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria. Larm lågtryck löst
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2023, 12:22:36 »
Jag skulle kontrollera följande innan jag kontaktar en kyltekniker.

Har du kontrollerat att fläkten i utedelen fungerar, går inte fläkten vid kompresordrift vid värme eller varmvattensdrift=LP larm
Hur ser utedel ut på baksidan, full i is över hela baksidan med risk för att fläkten har frusit fast=LP larm
LÃ¥ter den som ett vattenfall vid drift, luft i brinekrets= LP larm
Nivå i plastkärl tomt i behållaren, =risk för LP larm
Om slutet kärl på brine inget tryck = LP larm
Fungerar brinepumpen mellan innedel och utedel om inte = LP larm
Fungerar det att göra en manuel avfrostning av utedel via menyn (Trasig shunt till avfrostningen)= LP larm

Om man kan utesluta allt detta ovan så skulle jag sen kontakta en kyltekniker som får hänga på utrusningen för att mäta upp kylkretsen och med det se om det har läckt ut köldmedia eller om det är ett problem med expansionsventilen

Utloggad Mikael Andersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria. Larm lågtryck löst
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2023, 16:19:55 »
Stort tack..

Jag bor i skåne och tidigare har det varit ganska varmt och den har stannat när jag inte var hemma.. Nu är det lite kallare och i eftermiddag när jag kollade så var utedelen helt nerisad. Jag provade då avfrosta manuellt vilket fungerade. när kompressorn startar går inte fläkten vid utedelen så jag gissar det är ngn givare eller shunt el likn. gissar att det är ngt man inte kan byta själv så ska försöka få tag på en tekniker imorgon

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!