Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning  (läst 3876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BodenmatsF

  • Gäst
BodenmatsF
Hög elförbrukning
« skrivet: 30 juli 2019, 08:34:57 »
Hej.
Är rätt ny på det här med värmepump. Vi installerade en Daikin värmepump förra sommaren och då borrades det ett 220 m hål. Har alltså haft anläggningen i drift i ett år nu. Vad gäller inneklimatet har vi väl inte så mycket att klaga på, även om det blivit en hel del knappande för att få till det. Nej, problemet är att jag nu när jag summerat året upptäckt att förbrukningen i princip är lika hög som innan, då vi körde med en gammal Albin kombipanna i princip enbart på el. När jag läser av historiken, kan jag konstatera att det enbart för uppvärmning och varmvatten gått 18510 kWh under året som gått. Innan installationen drog huset runt 22 -24000 totalt. Det känns verkligen som att något är rejält fel, när en granne med ett lite större hus än mig gjort av med 6000 kWh under året. Några tankar, någon?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2019, 10:32:41 »
Du bör titta på 2 saker:
1. Vad är din totalförbrukning på fastigheten nu och innan (kontrollera elräkningarna i kWh). Titta ej på maskinens egna energiavläsning.
2. Går maskinen med kompressorn eller är den i nöddrift, d.v.s. elpatronen som jobbar. (du ser i displayen om det finns någon felkod)
3. Kontakta din installatör och be han se över maskinen om du inte hittar några fel själv.
Mvh
Daikin

Utloggad Bodenmats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Hög elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2019, 07:58:21 »
Ok. Så här ser det ut:
Installationen gjordes under sommaren 2018, så den första angivna förbrukningen är alltså med gamla kombipannan, och den andra är med bergvärmepumpen.

Förbrukning 201707 - 201806: 21078 KWh
Förbrukning 201807 - 201906: 22278 KWh

Anläggningen går inte i nöddrift. Inga felkoder.

Kompressor:      5230 timmar
Elpatron steg 1: 1189 timmar
Elpatron steg 2:   124 timmar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2019, 19:56:08 »
Elpatron har gått rätt mycket.
Har du trimmat in kurvan?

Men en viss besparing borde det ha blivit, har du ändrat nått annat som ätit upp besparingen?
Typ kört med motor/kupevärmare i fler bilar än tidigare eller nått liknande?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2019, 21:46:20 »
Varför i hela friden går elpatronen nära på 1500h?

Känns som att det behövs en lite mer detaljerad beskrivning av systemet, typ av radiatorer/ippvärmd yta, golvvärme, innetemp etc.

För mig går elpatronen in när den kör legionella säkring på varmvattnet samt om det är under -25 och man duschar..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Hög elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2019, 13:04:19 »
Du skall absolut ta kontakt med installatören av din värmepump.
Förutsatt att du inte gjort några stora ändringar mellan åren (byggt ut, har varmare inne, eldar mindre i kamin, kört en elslukande maskin etc) så finns det ingen logik i de siffror du anger.

Som jag ser det har din VP gått alldeles för många timmar under året och trots det har du fått tillföra en massa elpatron-timmar.
Som exempel går min värmepump under ett år (8760 tim) ca 26% av tiden trots att den är "ett snäpp" för liten och din har gått ca 60% av tiden. Och då har jag tillfört 0 (noll) tim elpatroner för uppvärmning av elementvatten

Innan du kontaktar leverantören sÃ¥ kolla gärna upp dina siffror igen sÃ¥ att dom verkligen är riktiga. 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2019, 20:54:10 »
Tänk på att det är en inverter, då blir det många timmar.
Mer info behövs om huset mm.
21000 kWh med kombipanna på el låter misstänkt lågt?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Hög elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2019, 21:00:26 »
Inverter, ja då blir ju min jämförelse förstås inte riktig!
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

BodenmatsF

  • Gäst
BodenmatsF
SV: Hög elförbrukning
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2019, 10:05:42 »
Ok. Lite mer data:
Huset är på 97 kvm + källare, som jag håller lite lägre temp i. Har radiatorer. Ingen golvvärme förutom elslingor i toalettgolvet. Mellan de redovisade åren 2017-18, och 2018-19 har ingen direkt förändring skett avseende förbrukare. Vi håller ca 21-21,5 grader inne. Har ingen rumstermostat ännu, men det ska jag fixa. Inte för att det lär ge någon revolutionerande förbättring, men lite hjälper det ändå. Siffrorna som jag har som underlag är direkt från elräkningarna och från pannan.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2019, 13:57:06 »
Om inställd framledning ör 24 C eller lägre produceras detta med elpatronen. Kontrollera att inte kurvan är förskjuten neråt.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög elförbrukning
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2019, 15:32:40 »
Ligger huset i Boden? Det låter så på användarnamnet...

Vad är det för radiatorer? Det är ju inte bra om de är för små (högtemperatursystem) Värmepumpen jobbar bättre vid lägre temperaturer.

Finns det termostater på radiatorerna? Står de på max? Det bör (ska) de göra för att värmepumpens styrsystem ska styra temperaturen.

Är kombipannan kvar eller är den bortplockad?

Vad säger firman som installerat?

Håll koll löpande på elförbrukningen. Ett tips kan vara att installera telefonappen från Greenely.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Inloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2019, 16:21:15 »
Mina tips, kolla så att "tyst läge" inte är aktiverat, eller att "frysskyddet till borrhålet" är ställt för högt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning
« Svar #12 skrivet: 19 augusti 2019, 08:21:53 »
Om inställd framledning ör 24 C eller lägre produceras detta med elpatronen. Kontrollera att inte kurvan är förskjuten neråt.

Med vänlig hälsning
D

 Sc:,h LÃ¥ter inte sÃ¥ jättebra, det innebär i princip att den är ett dÃ¥ligt val i hus med golvvärme?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning
« Svar #13 skrivet: 19 augusti 2019, 09:27:18 »
Sc:,h LÃ¥ter inte sÃ¥ jättebra, det innebär i princip att den är ett dÃ¥ligt val i hus med golvvärme?  Sc:,h
Berätta gärna hur du tänker ?
Maskinen jobbar med kompressor ner till  +25C.
Med ett delta om 5 C så har du en retur om 20 C.
Snittemp är då 22,5 C i systemet.
Det är den lägsta temperaturen innan sommaracstängning.
22,5 i ett rum om 20-21 ger knappt någon värmeöverföring gentemot huset.
Har kört mitt system så i 15 års tid och inte haft något problem med komforten.
En framledning om 20 och retur om 15 ger ett snitt on 17.5 och det kyler snarare än värmer.

Mvh
D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning
« Svar #14 skrivet: 19 augusti 2019, 09:36:11 »
Även om det i extremfall kan bli lägre börvärde än 24 grader så borde det ju ändå inte innebära att elpatronen skulle gå så många timmar av den anledningen.
Å andra sidan skulle det vara intressant att veta varför ni lagt in den gränsen för var kompressorn kan aktiveras?

Om värmepumpen fungerar och ger den effekt den ska så är enda anledningen jag kan se för den höga förbrukningen att kurvan är totalt feljusterad så värmepumpen ligger och arbetar med temperaturer runt max, och ofta mer än så, då stoppar väl kompressorn och maskinen går helt på elpatron.

En förutsättning för att det skall kunna vara felet är att hela värmesystemet begränsas av termostater på radiatorer och golvvärmekretsar, annars skulle det bli alldeles för varmt inne.
Denna mening: "även om det blivit en hel del knappande för att få till det" gör mig lite orolig, har man knappat på chans finns det en inte obetydlig risk att inställningarna är riktigt dåligt gjorda, och det kan ju innebära mer eller mindre vilka problem som helst när det kommer till börvärden och elpatrondrift.

Grundförslaget (förutom att tillkalla installatör, eller annan kunnigare) är att öppna alla termostater för fullt och se vad som händer, blir det varmt inne så har du troligen en helt feljusterad styrdator.

 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!