Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energimyndighetens test av berg vp 2012  (läst 52202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #1 skrivet: 05 november 2012, 19:55:44 »
Väldigt intressant test. Nu får man lite oberoende testfakta som går att jämföra rakt av.

Det första som slår mig är att jag har läst här på forumet att ivt och bosch skulle vara samma maskin. Ivt ägs väl förvisso av bosch, men samma maskiner verkar det inte alls vara om man tittar på prestandan. Bosch verkar vara en snikvariant medan ivt står sig ganska bra.

Viessmann och Nibe i topp ser det ut som. Niben får en väldigt bra mängd varmvatten. Jag trodde att det var thermia som annars var starka på den fronten med överdimensionerade värmeväxlande ytor för att få ut lite mer varmvatten än de andra. Nu verkar inte fallet vara så....

Som sagt, för en gångs skull är det här verkligen välinvesterade skattepengar!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #2 skrivet: 05 november 2012, 20:08:08 »
En äldre modell av ivt tror den heter He är samma som Bosch och du har rätt i att Bosch är en snikvariant av Ivt med lite lägre pris sämre garantier och kommer med nyheterna nått år efter. Thermia ger nog mera vv i ett system som kräver mycket värme och lite vv eftersom G3 ger varmare vv under uppvärmnings säsongen om den får lite tid på sig och det tror jag inte dom tog hänsyn till blev annars överaskad att Ctc gav så pass bra med vv. Viessman verkade tyst viktigt för en del beroende på placering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #3 skrivet: 05 november 2012, 20:20:53 »
Boschmodellen motsvarar IVT HE dvs IVT:s toppmodell innan EQ kom (undantaget X-serien dÃ¥). ÖVerraskande dÃ¥ligt resultat av den modellen hur som... Tur man valde rätt  tummenupp
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #4 skrivet: 05 november 2012, 20:29:20 »
Äntligen! Lite för sent för min del, men rätt nöjd ändå.
Intressant ovservering är att 3 av de 4 bästa pumparna kör på R410A... Bortsett från Nibe som lyckas bra med R407... Veissman känns som en vinnare men det är ganska jämnt i toppen ändå. Synd att de inte kunde testa lite mer installationsalternativ, undrar vad en volym eller arbetstank skulle göra med siffrorna?...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #5 skrivet: 05 november 2012, 20:35:13 »
Att de 3 av de 4 bästa kör med 410 beror nog på att i alla fall 2 av dom 3 är nya modeller en ny modell ska vara bättre än en äldre. Skulle vara intressant att veta hur dom kört pumparna tex hur många starter per dygn hur mycket över bör men antar att dom körts ungefär lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #6 skrivet: 05 november 2012, 20:38:48 »
Okej, så det är alltså en tidigare modell av IVT. Det förklarar ju förvirringen. Riktigt dålig var den i alla fall. En hel enhet sämre SCOP än nibe och thermia och 1,4 i varmvatten COP.

Undra hur det går för IVT med sin reklam om 5,1 och "sveriges effektivaste värmepump" nu. 4,8 enligt testet ger dem en fjärdeplats på 8 deltagare......

Så thermia G3 har en hetgasväxlare? Då får man ju kanske ut lite varmare och därmed mer varmvatten när kompressorn får lång drifttid med hög framledning. Men det är ju lite tråkigt om ens varmvattenkapacitet ska vara beroende av ens värmebehov. Har man dessutom ett lågtempererat system får man ingen större nytta av hetgasväxlare. Thermia kom under nibe i både kapacitet och COP trots lägre förluster. Men det beror kanske på r410 används som köldmedie.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #7 skrivet: 05 november 2012, 20:46:52 »
Äntligen! Lite för sent för min del, men rätt nöjd ändå.
Intressant ovservering är att 3 av de 4 bästa pumparna kör på R410A... Bortsett från Nibe som lyckas bra med R407... Veissman känns som en vinnare men det är ganska jämnt i toppen ändå. Synd att de inte kunde testa lite mer installationsalternativ, undrar vad en volym eller arbetstank skulle göra med siffrorna?...

Förmodligen skulle inte en arbetstank eller volymtank göra någon skillnad. Jag tror man har kört lite olika standardiserade driftfall (de som är presenterade i sammanställningen) och sedan vägt hur många timmar man kör varje driftfall under ett år.

Frågan är hur de har gjort med CTC maskinen. Övriga maskiner lär man nog ha stängt av varmvattenproduktion på under värmetestet. Undra om man har satt varmvattnets börvärde till samma värde som man ville ha i de olika värmetestfallen. I sådana fall missar man ju stora delar av CTCs verkliga svaghet med varmvattenladdningar som blir till värme och därigenom drar upp medelkondenseringen under värmecykeln.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #8 skrivet: 05 november 2012, 20:49:51 »
Tror att Thermia låg efter Nibe i vv redan med G2 som har 407 enligt vad jag läst kan det vara en fördel med 410 och hetgasväxlare eftersom den jobbar med högre hetgas så bör den ladda lite högre vv temp men det gäller nog att man har ganska lågt vv behov för tror det var ca 10% som går till vv via hetgasen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #9 skrivet: 05 november 2012, 21:39:57 »
Det står ju att varmvattnet är "default" dvs. i Eco läge i IVTs fall, vad det är i de andra fallen vet jag inte, men de redovisar ju temp:en där...
Om det är som du tror gällande volymtank så förstår jag inte varför värmebehovet skulle påverka effektiviteten?

Förmodligen skulle inte en arbetstank eller volymtank göra någon skillnad. Jag tror man har kört lite olika standardiserade driftfall (de som är presenterade i sammanställningen) och sedan vägt hur många timmar man kör varje driftfall under ett år.

Frågan är hur de har gjort med CTC maskinen. Övriga maskiner lär man nog ha stängt av varmvattenproduktion på under värmetestet. Undra om man har satt varmvattnets börvärde till samma värde som man ville ha i de olika värmetestfallen. I sådana fall missar man ju stora delar av CTCs verkliga svaghet med varmvattenladdningar som blir till värme och därigenom drar upp medelkondenseringen under värmecykeln.
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #10 skrivet: 05 november 2012, 21:54:49 »
Imponerande siffror i vilket fall och stora framsteg på några år. Flera ligger på 75-80% vid golvvärme, det trodde jag inte var inom räckhåll (annat än i teorin). Och då har de ändå räknat med ganska kall KB, med ett varmt borrhål kan man få ytterligare nån procent. Är det verkligen inklusive varmvatten eller räknar de uppvärmningen för sig?

Som jämförelse, mina pumpar har ett COP under 4 vid 0/35. Skulle inte haft en chans i det här testet.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #11 skrivet: 05 november 2012, 21:59:16 »
Mmm, jag skulle också vilja veta exakt hur de ställt in CTC:n vid drift mot radiatorer/golvvärme, om den har varit i normala driftlägen med tanke på varmvattenproduktionen så är det överaskande bra.
Det som imponerar en del på mig är det låga bullret från Wiesmann, de, Thermia och Nibe verkar ju kamma hem testet.
Niben tappar ju en del i uteffekt vid höga temperaturer, men har å andra sidan bäst COP just då.
Sammantaget verkar det ju vara mer eller mindre hugget som stucket vilken man väljer, men skall man köra mot ett högtempsystem kanske man måste välja en storlek större maskin om man väljer Nibe, och då är nog inte heller prisskillnaden upp till Thermia eller Wiesmann speciellt stor, å andra sidan skulle ju besparingssiffrorna vara bättre på Nibe om man gått upp ett snäpp i storlek för att kompensera för den lite lägre uteffekten vid hög vbf.

Kul att Tyskarna (Wiesmann) äntligen har fått till COP på sina maskiner, de har ju haft bra teknik redan tidigare, men legat ett snäpp under de bästa vad gäller COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #12 skrivet: 05 november 2012, 22:01:37 »
Imponerande siffror i vilket fall och stora framsteg på några år. Flera ligger på 75-80% vid golvvärme, det trodde jag inte var inom räckhåll (annat än i teorin). Och då har de ändå räknat med ganska kall KB, med ett varmt borrhål kan man få ytterligare nån procent. Är det verkligen inklusive varmvatten eller räknar de uppvärmningen för sig?

Som jämförelse, mina pumpar har ett COP under 4 vid 0/35. Skulle inte haft en chans i det här testet.
Det stÃ¥r (citat Energibesparingen och Ã¥rsvärmefaktorn i ett hus med energibehovet 24 200 kilowattimmar per Ã¥r. dels för hus med golvvärme och dels för hus med radiatorer.  Besparingen omfattar uppvärmning och varmvatten till kranar och duschar, var av värmning av varmvatten motsvarar 4 200 kilowattimmar per Ã¥r.)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #13 skrivet: 05 november 2012, 22:04:24 »
Sad_ant, under värmetesterna så har nog varmvattnet varit bortkopplat. Man vill ju ha stabila körningar och inte en varmvattenladdning mitt i värmetestet.

Värmebehovet påverkar effektiviteten genom att ett högre värmebehov ger en högre nödvändig effekt kallaste dagen. Räcker inte den effekt kompressorn avger i de olika driftfallen så får man komplettera upp med tillsats.

I varmvattentestet sedan så står maskinerna säkert på fabriksinställningen. Men då lär man också bara köra varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #14 skrivet: 05 november 2012, 22:05:30 »
Man kan ju undra vart dom hittat priserna det skiljer 21300kr mellan Nibe och Bosch så mycket skiljer det nog inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!