Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Löst)  (läst 10524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Halle86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Löst)
« skrivet: 03 december 2015, 08:51:59 »
Hej!

Va inne hos grannen igår då han klagat på hög elförbrukning. Han ha en EcoZenith I250 med tillhörande luftvärmepump (tror det är Eco Air 408). Han har inge inomhusgivare utan kör helt på kurvlutningen.

Nu går vi till problemet:

På knappt 2år har elpatronen spetsat med över 20000kWh. Huset är på ca 150kvm och hyggligt isolerat i södra Blekinge. Boende är ett par på 60år med sparsamt användande av varmvatten. Igår när jag kom dit så stod driftinfon enligt följande (+6 grader ute):

-Driftinfo

Status: VP+Spets (Varför spetsen?)
Tank övre: 55 (57)
Tank nedre: 42 (41)
Framledning: 35 (34)
Returledning: 27
Radatorpump: Till
Shunt: Blank (Växlade någon gång under dom 20 minuterna jag va där)
Shuntfördröjning: 0 (Lyckades återställa denna till 180 igen men den började räkna ner direkt igen efter 10 min stod den på 170. Förstår inte varför den vill ta värme från elpatronen när det redan är 55 grader i övre tanken? )
Elleffekt: 2.6   0.6   2.3
Ström:    12      4     10

-Inställningar Radiatorsystem 1

Max framledning: 55
Min framledning: Från
Värme från ute: 18
Värme från tid: 120
Kurvlutning: 48
Kurvjustering: 3
Framl sänks: -3

-Värmepump

Kompressor: Tillåten
Min utetemp: -22
Tariff: Från
Minsta drifttid: 6

-Elpatron

Elpanna övre: 40
Elpanna spets: 57
Elpanna xvv: 60
Elpanna övre max kW: 5.5
Elpanna nedre: 55
Elpanna nedre kW: 6.0
Fördröjning shunt: 180
Huvudsäkring: 16A
Matningspänning: 3X400
Tariff: Från

-Övre tank

Stopp temp VP: Max
Start/Stopp diff: 7
Max tid övre tank: 20
Max tid nedre tank: 40

Radiatorsystem 1: Ja
Rumsgivare 1: Nej

-Def värmepump

Värmepump: Till

-Varmvatten: Ekonomi

-Driftinfo kompressor

Kompressor: Från (Har testat att den funkar via funktionstestestet och det snurrade på för fullt. Verkar vara helt galet att denna står på FRÅN när elpatronen kör)
Laddpump: Från
Fläkt: Från
VP In/Ut: 30.3 / 34.4
Ström L1: 0.0


Jag har en Ecoel med Ecoair 107 hemma och har efter lite kopiering av ERP:s inställningar inte använt en enda kWh av elpatronen på 1 vecka. Så det är något som är helt galet med grannens värmepump. Min far installerade samma värmepump som grannen nästan samtidigt och har endast använt 700kWh på elpatronen. Han är visseligen ensam i veckorna men på helgerna är dom 2 i huset och det är ungefär samma storlek på husen.

Han hade tydligen pratat med CTC ocksÃ¥ men dom sa att 20000kWh va helt normalt  Sc:,h.

Någon som varit med om något liknande eller har svar på vad detta kan vara?

 //Markus
« Senast ändrad: 12 december 2015, 11:12:23 av Halle86 »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan.
« Svar #1 skrivet: 03 december 2015, 09:53:49 »
Elpanna övre står på 40 och Elpanna spets på 57.

Om jag förstår manualen rätt så betyder inställningarna att värmepumpen ska se till att övre tanken håller minst 40 grader, och sen ska elpatronerna höja till 57, så det är väl inte undra på att elpatronerna går hela tiden?

Standardinställningen är Elpanna övre 50, Elpanna spets 57. Den som ändrat har inte förstått att det är skillnad på EcoEl och EcoZenith i250.

Jag skulle testa att höja Elpanna övre till 50 och sänka Elpanna spets till 50. Då borde effekten bli att den övre tanken alltid värms av värmepumpen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan.
« Svar #2 skrivet: 03 december 2015, 09:59:38 »
Jag kollade nu, och i mitt system har elpatronen dragit 2700 kWh sen 5 januari i år.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Halle86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan.
« Svar #3 skrivet: 03 december 2015, 10:25:54 »
Hej!

Jag tänkte likadant som du lunk Umeå men kollade sedan på min fars värmepump som är likadan som grannens. Han har samma inställning Elpanna övre=40 och Elpanna spets=57 och hans elpatron går nästan aldrig in och spetsar (700kWh på 2år). Den enda skillanden på deras pannor är att min far använder innetempgivaren.

Så det känns som det är något annat fel någonstans.


Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #4 skrivet: 03 december 2015, 10:43:02 »
samme her, spets el går lite inn før -10... da 1-2kwh per dygn

men jeg har gjort noe....
har stilt spets el i øvre panne ned til 30/30  da gÃ¥r de ikke inn før nedre tank ikke klarer med vp Ã¥ lage nok varme til huset, og da tar ecologic og overstyrer disse innstillinger.. eller hvis det gÃ¥r over 180 minutter..  Men hadde dem pÃ¥ 45/40 før... og kan ikke si det er noen forskjell... men CTC ba meg stille El patronene i øvre tank ned til langt under det vp skal stoppe pÃ¥, slik at de ikke slÃ¥r inn unødig.
vp stopper  mot øvre tank pÃ¥  50 , siden jeg kun forvarmer dusjvann med min i250, siden jeg har en 200l i serie.

Utloggad Halle86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #5 skrivet: 03 december 2015, 11:15:44 »
Lustigt som fanken att det funkar på min fars panna!?!

Tycker ni jag ska prova med följande inställningar?

Elpanna övre = 35
Elpanna spets =35

Sedan får inställningen VARMVATTEN sköta styrningen av vattnet.

Ekonomi (Värme i undre tank 35grader) - Provar detta först men tror att jag måste höja till Normal för att få tillräcklig värme för en 5min dusch
Normal (Värme i undre tank 40grader)
Komfort (Värme i undre tank 45grader)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #6 skrivet: 03 december 2015, 11:39:02 »
EcoAir 408 ska väl inte ha några problem att värma till 45-50 grader i både övre och nedre tanken?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #7 skrivet: 03 december 2015, 14:57:19 »
Ved -7 og kaldere har den ingen problemer med å få til det, men den får sjelden mulighet til å skifte til øvre tank...da nedre tank synker raskt når den varmer øvre...

Sånn sett, hadde 408 n mitt kun varmet husets gulvarme mot en dobbeltmantlet bereder til maks 45 grader, hadde den sikkert ikke brukt el spets før tidligst -15...
Men mot i250 er det slik at den vil ha 5 grader over ønsket tur, og enda mere i øvre tank gjør at den sliter litt til tider.

Ved -12 ligger øvre og nedre tank styrt av ecologicn til 49/49...

Men jeg hadde for høy varmekurve på, 45+3... Satt ned til 45, så den ikke når det punktet før -15 istedenfor minus 10

OG til trådstarer...få nytt software på usb stick fra ctc...ring teknisk og de sender en gratis. Nyeste software er fra i høst

Utloggad Halle86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #8 skrivet: 03 december 2015, 15:05:06 »
Ska be dom skicka den ny programvaran  :)

Någon som har EcoZenith 250 och EcoAir som kan bidra med sina inställningar?


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #9 skrivet: 03 december 2015, 16:10:50 »
Ved -7 og kaldere har den ingen problemer med å få til det, men den får sjelden mulighet til å skifte til øvre tank...da nedre tank synker raskt når den varmer øvre...

Om temperaturen i nedre tanken "synker raskt" vid -7 så låter det som om du trots allt har för liten VP, eller för stort hus! :D
Eller för långsamt flöde i radiatorkretsen?
Vad har du för diff på framledning och retur i radiatorkretsen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #10 skrivet: 03 december 2015, 18:33:47 »
Eller mye 10cm isolasjon..hus fra 70 tallet...men nye fønster og generelt rehabbet...men krever fortsatt noe energi å varme opp til 23 grader i stuen..

Nå har jeg satt ned til 21 og varmekurven ned til 45 uten +3...trengte ikke 46 gradr tur ved -10/12..holder med 40.. Og vil fruen ha mere varme i stua, får vi fyre opp kaminen..har tross alt gratis ved for 10 år framover med det forbruket av 2-3 60l sekker i året...haha..begynner å bli meget tørr ved.

Så får se om det blir så kaldt igjen...men hittil har el patronene kun gått inn når min datter dusjer i 20 pluss minutter...eller mange dusjer på rad.. Lite for å støtte huset.

For å varme huset, holder det..

Men kanskje en 10-11kwh inverter hadde vært bedre...

Får se nå med de nye innstillingene... Men når min datter dusjer lenge, selv ved 0 grader, så går det gjerne 500w på en elpatron tilslutt..




Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #11 skrivet: 03 december 2015, 18:39:10 »
Til sammenligning med trÃ¥dstarter har min i250 brukt whopping 41kwh spets el siden 1. August... SÃ¥ ikke mye uansett, og 20 av dem er da jeg testa "nøyaktig tur" funksjonene...big mistake...da gikk vp kun mot nedre tank, og elpatronene varmet øvre til 58 grader.  Det gikk unna pÃ¥ noen fÃ¥ dager!

Men lunk, jeg lå litt i grenseland mellom 408 og 410.. Mulig en ivt air x 90 hadde passet bedre til mitt hus, men besparingen er god med ecoair ..
November ifjor var ca 3200kwh og i år 1950kwh.. Ca samme temperaturer

Sjekk på menyen for radiatorsystemet, på side 2 ..står den på "nøyaktig tur" noe som innstallatører gjerne setter den på hvis man har ekstra vv bereder i serie (har du det?) da må patroner og alt på øvre tank settes så lavt det går...men selv da ender den opp med å dra litt el..så en idiotisk innstilling..
« Senast ändrad: 04 december 2015, 18:23:06 av woodbear »

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej lös
« Svar #12 skrivet: 03 december 2015, 18:41:12 »
Men holder en knapp på at mulig oppgradering av software vil løse mye

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #13 skrivet: 05 december 2015, 20:31:16 »
Mest mina funderingar, rätta mig om jag har fel.
Nu kan man inte gemföra likadant hus till det yttre, och få till samma förbrukning för båda. En helt del handlar om microklimat (Vind, Sol, Köldhål),värmedistributions system(golvvärme, låg temp.radiatorer) och självklart hela installation av VP.
Skillnad med EcoEl och nya i250 ligger i växelventil, varvtalsstyrd laddpump och styrkort. Så med din erfarenhet av EcoEl-EcoAir107 ska det inte vara några problem att förstå sig på underverket.
Ett tag var jag inne på att bygga om EcoEl med växelventil(innan i250 kom),sen insåg jag att dem Kwh som VP behöver att spetsa VV i övretanken med några grader(om den klarar det?- under lång tid),kan jag lika väl använda elpatron(57-60gr,mindre förbrukning).Med det inte sagt att jag inte utnyttjar VP till fullo i nedre tank(53-54gr normal,57gr extra).Det är bara 4-års experiment, ingen nämnvärt skillnad på årsförbrukning med senaste års inställning. Skönt att ha tillgång till VV enligt byggnormen.
Varför inte använda VP till vad den är konstruerat och avsedd för, med snåla inställningar skulle man klara sig bättre med enbart Elpanna?
Till ditt dilemma och att belysa möjliga problem(hoppas det är till lite hjälp, med mina spekulationer),Lunk Umeå gav dig lite förklaring.
Förutsätter att växelventil är felfri och inte har fastnat i övre läge.
Så vad händer med 40 gr(börvärde) i nedre panna (med 35gr framledning)som kyls ner av 27gr retur, kanske med VV-uttag,(förvärmning av KV genom kammslinga från nedre panna)VP-växlas till övrepanna. Hur många minuter det tar innan shunten börjar med att räkna ner(180+lite till).Då har vi första cykel, med andra som följer efter och med tiden så hinner VP inte med nedre panna och shunten växlar till övre panna. Nu är det shunten och nedre pannangivare som bestämmer. Om jag inte har fel så behövs det 7gr högre temp. i nedre panna än börvärde för framledning så att shunten ska återgå till ursprung.
Nej det är inte normalt med sånt elspets. Själv med 4-års drift, med medvetet användning av elpatron har jag förbrukat 3520 kWh elspets. Vist det handlar om att hitta balans mellan VP användning och elspets.
Bäst att använda VP till vad den är bra på och det är att producera värme!
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: EcoZenith I250 & EcoAir, Spetsar i onödan. (Ej löst)
« Svar #14 skrivet: 07 december 2015, 01:55:29 »
Hade lite för bråttom att läsa hela inlägget mera noggrant. Den som gjorde inställningen från början visste inte mycket.
Med 0 i shuntfördröjning och dom inställningar så har grannen kört värmesystemet mest med elpatron(övre panna).
Enklast att få det att börja fungera så skulle jag börja med att höja nedre panna till 50gr(för min del, behålla den),så att shunten tar vatten från nedre panna(som det är tänkt).Nu har jag annan åsikt vad man har VP till, så kanske lite experiment och prova sig fram med olika inställningar skadar inte. Det som är intressant och det man ska ge akt på är nerkylning av nedrepanna medan VP värmer övre(lägg till startfördröjning),helst inte komma under framled.temp.
Så ta dig lite tid hos grannen och anteckna gärna tidsekvenser för VP drift för nedre-övrepanna, start värden, ute temp.,framledning.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!