Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia diplomat säkring går direkt jag slår på strömmen? Trasig Kompressor!  (läst 3685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har kollat filter och cirkulationspumparna byter säkring slår på strömmen och den går direkt.

Har haft en granne som hjälpt mig att mäta lite inne på pumpen verkar vara något fel på elen vid plinten på 1L1
« Senast ändrad: 04 juni 2019, 12:30:09 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har man en multimeter så kan man mäta sig fram till felet.
Men det krävs att man har lite koll på grejerna för att hitta felet, man måste koppla ur diverse komponenter och mäta upp dom var för sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En multimeter har jag inte, skulle bara förstöra den, endast en spänningsprovare som min granne använde och han tyckte att det verkade var kortis på 1L1........
det som är lite surt när alla har stängt är att man inte får igång panelen på pumpen så man ev. Hade kunnat satt den på elpatron i stället. Kan det vara mjukstarten?
Fast då kanske inte säkringen hade gått på en halv sekund,!
Kan man inte koppla bort det som eventuellt kan vara felet och få säkringen att hålla så man kan ändra till elpatron?

F11 vad gör den någon form av säkring, det förstår jag. Men inget klick eller motstånd när man trycker på knapparna Stop/Reset.?
« Senast ändrad: 01 juni 2019, 13:12:51 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Styrningen/panelen ligger på 1 fasen
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
F11 vad gör den någon form av säkring, det förstår jag. Men inget klick eller motstånd när man trycker på knapparna Stop/Reset.?
Redigera inlägg
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia diplomat säkring går direkt jag slår på strömmen?
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2019, 14:23:14 »
F11 vad gör den någon form av säkring, det förstår jag. Men inget klick eller motstånd när man trycker på knapparna Stop/Reset.?
Redigera inlägg
Har du kollat så överhettningsskyddet har löst ut?Den röda knappen till vänster som det står T1 på.Kan vara lite luriga dom där så tryck in knappen ganska hårt.

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
F11 vad gör den någon form av säkring, det förstår jag. Men inget klick eller motstånd när man trycker på knapparna Stop/Reset.?
Redigera inlägg
Det ser ut som ett motorskydd eller överlastskydd, vad man nu vill kalla det.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F11 är ett motorskydd som ska vara en livförsäkring på kompressorn vid fasbortfall , det ligger 2 st kopplat på det, som kommer från L1 , koppla ur dom 3 kablarna som är på undersidan och start, det är bara för kompressorn och VP tror att den går. Prova med det först

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du kollat så överhettningsskyddet har löst ut?Den röda knappen till vänster som det står T1 på.Kan vara lite luriga dom där så tryck in knappen ganska hårt.
Nix den har inte löst ut
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
F11 är ett motorskydd som ska vara en livförsäkring på kompressorn vid fasbortfall , det ligger 2 st kopplat på det, som kommer från L1 , koppla ur dom 3 kablarna som är på undersidan och start, det är bara för kompressorn och VP tror att den går. Prova med det först
Det funkar, jag gick in och valde ”tillsats” på menyn!.?
Är det okey att köra så tills man kan få hit någon som kan felsöka?
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat säkring går direkt jag slår på strömmen?
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2019, 20:44:41 »
Har du kopplat ur dom 3 under motorskyddet så tror VP att kompressorn går och om den upptäcker att det inte värmer som det ska så går tillskottet till,  tror det finns i menyn att ställa bara i EL-läge och då blir kompressorn utan signal att starta. går bar att det så.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du kopplat ur dom 3 under motorskyddet så tror VP att kompressorn går och om den upptäcker att det inte värmer som det ska så går tillskottet till,  tror det finns i menyn att ställa bara i EL-läge och då blir kompressorn utan signal att starta. går bar att det så.
Tack för svar, den började med att köra vv. Men något konstigt är det det gick ut 40 gradig  vatten på elementen? Sen efter drygt en timme så kom maskin skydd .... startade om  och nu verkar det som om den är lugn, japp drog ur dom ur kortet under endast.
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fick hem en firma som  felsökte i dag. Han satt tillbaka sladdarna en efter en. När han kom till sladden som går ut från 2T1 (tror jag)så small säkringen i skåpet, och han konstaterade att det var kompressorn 🥺.
Reparera eller köpa nytt?

Låter dyrt.

Värmepump 38917 tim.
Tillsats         322
Tillsats 2      179
Varmvatten  9643 tim.
« Senast ändrad: 04 juni 2019, 12:34:02 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stående timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad BergAdde

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
Jag är ganska ny i pumpar. Men jag hade betalat 20.000 till 25.000 för en ny kompressor installerat och klart.

Eller betala 60.000 70.000 för en ny pump. 
Det dyraste i en pumpen är ju kompressorn. 


Jag själv valde att sätta i en ny kompressor i en villa 75 som är nästan 20 år gammal.  Varför ?
Jag är snål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!