Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbereda för L/L installation i nybyggnation?  (läst 934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lerneaenhydra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller på med en nybyggnation av hus+garage, har tänkt att ha en L/L-pump för att värma garage och en separat som lite extravärme för huset (och ev kyla i sovrum på sommaren om det blir varmt igen). I och med att ytterväggarna byggs efter ritning har jag alltså all möjlighet att lägga till hål, kanaler, osv redan nu, vilket jag tänker kan ge en bättre installation än om man skall behöva ta hål på yttervägg och ta sig genom isolering och diffspärr i efterhand.

Det jag inte lyckats luska ut är vad jag skulle kunna förbereda, tex om det skall vara någon kanal, hur stor den skall vara, var den skall mynna ut, osv. FWIW har jag (just nu) tänkt ha 2stk mitubishi's hero 25 (MUZ-LN25VGHZ), men har någon ett bättre förslag så är jag öppen för förändring. Innerdel kommer för bägge byggnaderna sitta mot yttervägg och ytterdel ca 4 m bort. (För huset ca 4m ner, från 2a vån till marknivå. Då antingen inuti yttervägg eller utanpåliggande. För garage ca 4m på ca 2.5m höjd, ev drar man kanal/rör upp till kallvinden och sen ner till ytterdelen som monteras på gavelsidan.)

Någon tanke på hur jag bör tänka/vem man skulle kunna kontakta för det här? Kommer tills slut byggas i Kungsbacka/Göteborg. Inga av dom stora leverantörerna verkar vilja att man ringer upp deras installatörer utan säger bara att det är enklast att installera i efterhand, men det kan (väl?) inte bli lika bra?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förbereda för L/L installation i nybyggnation?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2019, 11:29:36 »
GÃ¥ till exempel in pÃ¥ www.mitsubishivillavarme.se och klicka pÃ¥ Ã¥terförsäljare sÃ¥ borde det finnas nÃ¥gra i din närhet som kan komma och kika och ge dig ett fast pris  tummenupp

Överst pÃ¥ listan stÃ¥r även nÃ¥gra företag du kanske i första hand inte ska anlita  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbereda för L/L installation i nybyggnation?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2019, 23:09:28 »
Det är mycket enklare att låta installatören göra detta på plats
har du en tokdjävlig rördragning kan det underlätta om inte allt är inklätt men inte säkert.

Däremot kan du med fördel förbereda eldragningen fram till respektive utedel

Utloggad lerneaenhydra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbereda för L/L installation i nybyggnation?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2019, 09:53:04 »
Då var det hela ändå enklare än jag först trodde. Tack för input-en!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!