Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....  (läst 16585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« skrivet: 23 december 2009, 13:36:49 »
Hej

Har en GreenLine E5 som jag försöker lära mig så mycket som möjligt om. Har dock lite frågor som jag skulle behöva lite hjälp med:

GT1= Visar om jag förstått rätt radiatorsystemets returtemperatur. Denna givare ger även signal till VP’n när den skall starta och stanna.
Fråga1: Är det GT1's frånslagstemp som avses/visas i den kurva man styr temperaturen med och som man kan knäcka (Rad 1.3 i menyn)?
Fråga2: Stämmer mitt antagande att frånslagstemperaturen bestäms av GT2 (utetemp), tillsammans med innegivaren (har den inställd på 6), + min kurvinställning?

GT8= Visar om jag förstått det rätt temperaturen på utgående vatten från VP’n, och den varierar beroende på utomhustemperaturen (GT2’s värde).
Fråga3: Vad bestämmer vilken temperatur det skall vara på utvattnet?
Fråga4: Finns det en kurva att ställa in för den också, så man som användare kan justera dessa värden...förstår inte hur det hänger samman..?
FrÃ¥ga5:Fungerar denna givare som en signalgivare (likt GT1) pÃ¥ nÃ¥'t sätt eller är det enbart en informationsgivare? 

GT9= Visar om jag förstått det rätt returtemperaturen in till VP’n. Den är nästan samma som GT1, men den sitter efter förgreningen (inkommande) till varmvattnet.
Fråga6: Fungerar denna givare som en signalgivare (likt GT1) på nå't sätt eller är det enbart en informationsgivare?
Fråga 7: Vad ska lämplig tempdiff mellan GT8/GT9 ligga på vid drift?

GT10/GT11= Kollade på temp. för dessa givare (pumpen vilade och varit stilla i ca. 1,5h) och de visar 14,5deg./15,4 deg.
Fråga8:Verkar märkligt högt med tanke på att det är 0 deg ute idag och har varit -5/-10 ute i några dagar nu. Är detta normal, eller är det så att denna temp. endast är intressant att läsa av vid drift?
Fråga9: Vad ska lämplig tempdiff mellan GT10/GT11 ligga på vid drift?

Har massa fler frÃ¥gor..men jag börjar med dessa och ser  om det finns nÃ¥'n där ute om har möjlighet att hjälpa mig.. :-)

God Jul allihop  tomte::
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #1 skrivet: 23 december 2009, 14:14:20 »
Hej

Har en GreenLine E5 som jag försöker lära mig så mycket som möjligt om. Har dock lite frågor som jag skulle behöva lite hjälp med:

GT1= Visar om jag förstått rätt radiatorsystemets returtemperatur. Denna givare ger även signal till VP’n när den skall starta och stanna.
Fråga1: Är det GT1's frånslagstemp som avses/visas i den kurva man styr temperaturen med och som man kan knäcka (Rad 1.3 i menyn)?
Egentligen är det börvärdet man ändrar som ligger halva kopplingsdifferensen under stopptemperaturen eller halva kopplingsdifferensen över starttemperaturen

Fråga2: Stämmer mitt antagande att frånslagstemperaturen bestäms av GT2 (utetemp), tillsammans med innegivaren (har den inställd på 6), + min kurvinställning?
Ja, det stämmer. Innegivaren finjusterar den start- och stopptemperatur som beräknas från utetemp och kurvinställning

GT8= Visar om jag förstått det rätt temperaturen på utgående vatten från VP’n, och den varierar beroende på utomhustemperaturen (GT2’s värde).
Fråga3: Vad bestämmer vilken temperatur det skall vara på utvattnet? Den blir vad den blir utifrån returtemperatur, pumpens effekt och flödet. Enbart information, styr ingenting.

Fråga4: Finns det en kurva att ställa in för den också, så man som användare kan justera dessa värden...förstår inte hur det hänger samman..?
Nej, det finns ingen kurva, den blir som sagt vad den blir.
FrÃ¥ga5:Fungerar denna givare som en signalgivare (likt GT1) pÃ¥ nÃ¥'t sätt eller är det enbart en informationsgivare? 

GT9= Visar om jag förstått det rätt returtemperaturen in till VP’n. Den är nästan samma som GT1, men den sitter efter förgreningen (inkommande) till varmvattnet.
Fråga6: Fungerar denna givare som en signalgivare (likt GT1) på nå't sätt eller är det enbart en informationsgivare?
Givaren ger signal att stanna pumpen om temperaturen går över inställt värde. Fabriksinställningen är 48 grader om det inte är ändrat från min pump

Fråga 7: Vad ska lämplig tempdiff mellan GT8/GT9 ligga på vid drift?
5-10 grader när pumpen värmer huset. Högre vid varmvattenberedning. Det sitter en strypbricka efter växelventilen som gör att det blir högre differens då.

GT10/GT11= Kollade på temp. för dessa givare (pumpen vilade och varit stilla i ca. 1,5h) och de visar 14,5deg./15,4 deg.
Fråga8:Verkar märkligt högt med tanke på att det är 0 deg ute idag och har varit -5/-10 ute i några dagar nu. Är detta normal, eller är det så att denna temp. endast är intressant att läsa av vid drift?
Enbart av intresse vid drift

Fråga9: Vad ska lämplig tempdiff mellan GT10/GT11 ligga på vid drift?
3-5 grader. Kolla först att de visar lika genom att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift. Läs av när temperaturerna har stabiliserat sig. Det ger korrektionen. Har aldrid hört talas om givare som visar lika. För min pump är korrektionen 1,0 grader

Har massa fler frÃ¥gor..men jag börjar med dessa och ser  om det finns nÃ¥'n där ute om har möjlighet att hjälpa mig.. :-)

God Jul allihop  tomte::

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #2 skrivet: 23 december 2009, 15:07:16 »
Fråga 1.....Så om frånslagstemperaturen jag ser på displayen vid ett visst tillfälle tex visar 30°C så är kurvans börvärde (just för den stunden, beroende på inne- och ute temp.) 28°C om min tempdiff är ställd på 4°C?? Korrekt uppfattat?

...hmmm vågar man sig på att fråga varför inte börvärdet är det man ser på displayen???
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #3 skrivet: 23 december 2009, 16:52:55 »

Fråga 7: Vad ska lämplig tempdiff mellan GT8/GT9 ligga på vid drift?
5-10 grader när pumpen värmer huset. Högre vid varmvattenberedning. Det sitter en strypbricka efter växelventilen som gör att det blir högre differens då.




Undrar om de missat denna strypbricka i min IVT C9 HT+? Mitt delta T vid vv produktion sjunker 1,5 grader jämfört med normal värmeproduktion.


Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #4 skrivet: 23 december 2009, 17:23:30 »
De har nog inte missat din bricka. Det är mer vanligt att tempskillnaden sjunker vid varmvattenproduktionen, dels på grund av fenomenet lägre COP vid högre temp på vattnet. De högsta temperaturerna brukar man ha vid just varmvattenproduktion.
Dels har det med vattenflödena och eventuell extern cirkulationspump som tidigare var ett "måste" att göra och om nu nån har en E istället för C-maskin finns inga brickor.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #5 skrivet: 23 december 2009, 18:34:31 »
Är det normalt att GT1 stiger när den tillverkar varmvatten (GT3). Sist jag kollade nu så steg GT1 ca 4deg innan GT3 nådde sin frånslagstemp. Har jag kanske läckage i växelventilen??
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #6 skrivet: 23 december 2009, 18:44:57 »
Kan vara läckage eller placering av givaren. Returen från beredaren blir ju riktigt varm och kan ibland värma upp returen från huset.
Enklaste brukar vara att känna på framledningen till huset om det verkar gå ut någon värme när maskinen gör varmvatten.
« Senast ändrad: 23 december 2009, 18:49:06 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #7 skrivet: 23 december 2009, 18:50:45 »
Fråga 1.....Så om frånslagstemperaturen jag ser på displayen vid ett visst tillfälle tex visar 30°C så är kurvans börvärde (just för den stunden, beroende på inne- och ute temp.) 28°C om min tempdiff är ställd på 4°C?? Korrekt uppfattat?

...hmmm vågar man sig på att fråga varför inte börvärdet är det man ser på displayen???


Det stämmer och varför börvärdet inte visas får du fråga konstruktören om. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #8 skrivet: 23 december 2009, 18:55:42 »
Hej

Är det någon som har tips om hur man lämpligast kan balansera sina värmeslingor? Har idag två parallella grupper. Den första gruppen består av tot 5 slingor på en fördelare och drivs av en sep. cirk.pump. och till denna grupp är det monterat en bypass (samma dim. som både till/från-rör). Den andra gruppen (som jag lade till systemet för 1,5-2 år sen) består av 2 slingor inkopplade via en LK Minishunt M60. Har jättesvårt att få jämn temp i båda grupperna samtidigt. Antingen går all värme ut i ena eller så går det ut i den andra, eller så blir det inte varmt i nå'n av dom. Har labbat med pumphastigheter och strypningar men det känns som jag skjuter ifrån höften hela tiden.

Drog med en gif-bild pÃ¥ hur systemet ser ut för den som orkar sätta sig i det.  :,v(
Ang. by-passen till den första gruppen så känns denna koppling märklig. Vad hindrar att för varmt vatten skickas ut till golvslingorna, ska by-passen sköta det självt? Tveksamt om de funkar....vad händer när tillskottselen går in och dunkar upp tempen i 60 deg? Dessutom så kan jag ju inte med denna konstruktion enkelt justera flödet till denna grupp (i förhållande till den andra gruppen som använder LK minishunten)

Provade att flytta ihop dina trådar. ;)
Första "felet" jag ser är att den externa cirkpumpen skulle sitta på den gemensamma returen från båda kretsarna. Är det lätt att lösa skulle jag börja med det. :)
« Senast ändrad: 23 december 2009, 18:57:15 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #9 skrivet: 23 december 2009, 18:57:28 »
Är det normalt att GT1 stiger när den tillverkar varmvatten (GT3). Sist jag kollade nu så steg GT1 ca 4deg innan GT3 nådde sin frånslagstemp. Har jag kanske läckage i växelventilen??

GT1 brukar stiga ett tag efter det att pumpen börjar göra varmvatten eftersom det tar lite tid för vattnet att snurra ett varv, men 4 grader, det lÃ¥ter lite mycket. Missade för övrigt att det inte var inbyggd varmvattenberedare, det är sÃ¥ lätt att tänka pÃ¥ sin egen pump.  


« Senast ändrad: 23 december 2009, 19:02:57 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #10 skrivet: 23 december 2009, 20:53:35 »
Strypbricka? Sc:,h
Har aldrig sett nån strypricka på IVT pumparna.

Däremot så är t-röret på C modellerna strypt mot varmvattenberedaren, men det beror på att man kunde få en liten självcirkulation i beredaren vid värmedrift.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #11 skrivet: 23 december 2009, 21:57:59 »
Strypbricka? Sc:,h
Har aldrig sett nån strypricka på IVT pumparna.

Däremot så är t-röret på C modellerna strypt mot varmvattenberedaren, men det beror på att man kunde få en liten självcirkulation i beredaren vid värmedrift.

För något år sedan var det någon IVT-ägare som hade problem med varmvattenberedningen. Denne skrev sedan att servicekillen hade sagt att det var en strypbricka avsedd för en pump med annan effekt som hade blivit monterad. Någon form av strypning måste det finnas, annars skulle inte flödet bli så lågt vid varmvattenberedning. Min växelventil har fungerat oklanderligt så jag har aldrig haft anledning att se efter vad det är som stryper.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #12 skrivet: 23 december 2009, 22:47:10 »
Hej

Är det någon som har tips om hur man lämpligast kan balansera sina värmeslingor? Har idag två parallella grupper. Den första gruppen består av tot 5 slingor på en fördelare och drivs av en sep. cirk.pump. och till denna grupp är det monterat en bypass (samma dim. som både till/från-rör). Den andra gruppen (som jag lade till systemet för 1,5-2 år sen) består av 2 slingor inkopplade via en LK Minishunt M60. Har jättesvårt att få jämn temp i båda grupperna samtidigt. Antingen går all värme ut i ena eller så går det ut i den andra, eller så blir det inte varmt i nå'n av dom. Har labbat med pumphastigheter och strypningar men det känns som jag skjuter ifrån höften hela tiden.

Drog med en gif-bild pÃ¥ hur systemet ser ut för den som orkar sätta sig i det.  :,v(
Ang. by-passen till den första gruppen så känns denna koppling märklig. Vad hindrar att för varmt vatten skickas ut till golvslingorna, ska by-passen sköta det självt? Tveksamt om de funkar....vad händer när tillskottselen går in och dunkar upp tempen i 60 deg? Dessutom så kan jag ju inte med denna konstruktion enkelt justera flödet till denna grupp (i förhållande till den andra gruppen som använder LK minishunten)

Provade att flytta ihop dina trådar. ;)
Första "felet" jag ser är att den externa cirkpumpen skulle sitta på den gemensamma returen från båda kretsarna. Är det lätt att lösa skulle jag börja med det. :)

Första felet....ajdå finns det fler.. :-\....vidareutveckla gärna ditt förslag på att ersätta mina två externa pumpar med en som sätts på den gemensamma returen. Blir det inte svårare att "trimma" in grupperna mot varandra då?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #13 skrivet: 24 december 2009, 17:39:19 »
Pumpen som sitter i den nya minishuntgruppen snurrar runt flödet i golvslingorna/"sekundärsidan" och skall inte påverka flödet på andra sidan. Så den "gamla" pumpen tar för mycket flöde till golvvärmekretsen med de fem slingorna. Påföljden blir att om de slingorna är fullt öppna så får du inget flöde över till den nya kretsen. Stänger de slingorna kommer den interna pumpen få ut värme till minishunten.
Kan vara väldigt enkelt att lösa beroende på hur långt det är mellan T-rören och pumpen.

Sedan finns en fallgrop med "minishuntarna" de skall ställas in efter om de sitter i ett ettrör eller tvårörssystem.

Kan du ta en bild och lägga upp där man ser hur det ser ut i verkligheten med T-rören och pumpen. Häng inte upp dig på att jag skrev första felet, det kan räcka med ett för att resultatet skall bli dåligt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #14 skrivet: 25 december 2009, 14:16:59 »
Pumpen som sitter i den nya minishuntgruppen snurrar runt flödet i golvslingorna/"sekundärsidan" och skall inte påverka flödet på andra sidan. Så den "gamla" pumpen tar för mycket flöde till golvvärmekretsen med de fem slingorna. Påföljden blir att om de slingorna är fullt öppna så får du inget flöde över till den nya kretsen. Stänger de slingorna kommer den interna pumpen få ut värme till minishunten.
Kan vara väldigt enkelt att lösa beroende på hur långt det är mellan T-rören och pumpen.

Sedan finns en fallgrop med "minishuntarna" de skall ställas in efter om de sitter i ett ettrör eller tvårörssystem.

Kan du ta en bild och lägga upp där man ser hur det ser ut i verkligheten med T-rören och pumpen. Häng inte upp dig på att jag skrev första felet, det kan räcka med ett för att resultatet skall bli dåligt.


Jepp..ja fixar fram lite bilder....gött me lite avbrott mellan alla julskinkor,kalleankor och klappar   tomte::....under tiden tvÃ¥ ytterligare frÃ¥gor som relaterar till ämnet "att balansera systemet"
1.Hur ställer jag max framledningstemp på VP'n?
2. Snackas om att man kan styra en andra värmekurva med Rego 600'an i manualen...en GT4..är det en lösning? Hur funkar det? Kan GT4'an ocksÃ¥ ge  start/stopp-signal till VP'n?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!