Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.  (läst 1610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HÃ¥vard Wangensteen

  • Gäst
HÃ¥vard Wangensteen
EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« skrivet: 05 juli 2020, 16:00:50 »
Hei. 

Beklager at jeg skriver på norsk, men jeg er fra Norge.

Vi har ett gulvvarme system bestående av EcoEl 1550 samt EcoAir 107 som er installert ca. 2007.

Vi overtok huset i 2015 og har egentlig hatt problemer med systemet hele tiden. Til og begynne med var det diverse gass lekasjer ute som er utbedret.  Det ble i 2019 byttet kompressor samt ladepumpe. (Mellom tank og VP)

Den siste tiden har vi hatt mye problemer med High Preasure alarmer.  Etter hva jeg har funnet ut er det ofte dÃ¥rlig sirkulasjon som er Ã¥rsak til dette.  Vi har derfor nÃ¥ tatt en komplett rens av anlegget med Adey MC5+ i 10 dager samt magnaclean filter koffert. Jeg har tatt ut store mengder magnetitt.

Systemet har ikke hatt noe magnetitt filter installert før nå.

Etter å ha renset anlegget i 10 dager og fjernet masse magnetitt har jeg fortsatt problemer med HP alarmer.
Jeg har spylt igjennom alle gulv sløyfer, tank og også koblet fra varmepumpe og spylt igjennom denne med hageslange.
Det er god flow alle steder.  Sirkulasjonspumpe er bare 1.5 Ã¥r og gÃ¥r pÃ¥ trinn 2. (ca. 22W).

Jeg har også endret Max VP Temperatur til 50 grader i kode menyen. (Kode 831 på dette anlegget).
Øvre kjele er stilt inn på 50 grader, nedre kjele er stilt inn på 42 grader.

Jeg har nå beskjed i display som sier "Høy Radretur Varmepumpe" og temperatur i kjele er 56 grader.
Det virker som om temperaturen til tider stiger over det som er stilt inn (50 grader).

Er det noen som har forslag til hva som kan gjøres?
Er det best å slenge ut skiten og bytte det med et nytt anlegg?

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2020, 17:03:13 »
Min granne hade liknande problem med dålig cirkulation.
Det var luft som  försämrade vattenflödet i slangen pÃ¥ utsidan huset. Luften fanns där slangen gick ned och in i kompressordelen. Det var en avluftningskran pÃ¥ slangen/röret. Öppnade den.Det pyste ut luft. Sedan har den fungerat.
Kntrollera om det möjligen kan vara samma problem.

Utloggad havardwa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2020, 17:11:26 »
Hei Lars og takk for svar.

Jeg har tidligere prøvd Ã¥ tappe ut luft der men det kommer bare vann. 
Skal uansett åpne lufteskruen litt til for å være helt sikker.


Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2020, 17:48:56 »
Är det inte så att radiatorvattnet alltid cirkulerar till kompressordelen? Dvs cirkulationspumpen alltid går?
Då är det väl lämpligt stänga av cirkulationspumpen innan du öppnar avluftningen. Detta för att eventuell luft inte skall pressas vidare längre in i slangen mot kompressorn.
Kompletterar föregående:
Jag kommer ochsÃ¥ pÃ¥ att cirkulationspumpen stannade ibland pÃ¥ grund av larm.  För att inte behöva Ã¥terställa kopplade jag 1-fas ledning direkt till cirkulationspumpen. (Anledning att elektroniken i styrningen av värmepumpen är defekt. Skulle kosta 4000kr att reparera.) Sedan gÃ¥tt perfekt med separat matning av cirkulationspumpen.

Utloggad havardwa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2020, 18:36:06 »
Jeg har hatt sirkulasjonspumpen på egen kable men nå har jeg koblet den tilbake til kjelen.
Elektronikken fungerer så den går når den skal gå.

Luftet ute mens pumpen stod stille. 

Det some er merkelig er at temperatur i nedre kjele er nå 55 grader selv om den er stilt inn til 40.
Varmepumpen er også 55 og er innstilt til 50.


Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2020, 19:50:36 »
Sök på: https://wwepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.msg451197#msg451197w.varm

Där finns en bra beskrivning på hur VPn fungerar.
Då blir det lättare finna felet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4716
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« Svar #7 skrivet: 05 juli 2020, 22:54:56 »
Vad visar den för returtemp till V-pumpen, Har du kontrollerat givaren för returen till VP , ta ur den och ska   visa mindre när den är i luften, kan med fördel värmas med en hÃ¥rtork för att se om den ökar. NÃ¥gra gÃ¥nger test för att se sÃ¥ den inte är instabil

Utloggad havardwa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2020, 11:59:46 »
Hei.

Jeg skal sjekke giveren ute.  Har akkurat byttet hetgass giver, men regner med det er en liknende til vannet.

Temperaturen som står på retur var i går 55 (50 innstilt).

Det som er merkelig er at det virker som om den nedre kjelen varmer seg opp mye mer enn den skal noen ganger.  Den stÃ¥r pÃ¥ 40 grader men var i gÃ¥r opptil 57 i lengre tid.  Da kunne jeg ogsÃ¥ se at retur temp fra VP var 57.  Hverken el kolbe eller varmepumpe var i gang.  Kan det være noe feil med elektronikk kortet som gjør at den stÃ¥r pÃ¥ for lenge?  NÃ¥ er vel ogsÃ¥ nedre koble sperret nÃ¥r man har VP.

I dag er temperatur på systemet:
Kjele øvre: 52 (innstilt 50)
Kjele nedre: 38 (innstilt 40)
VP: 38 (innstilt 40)

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: EcoEl 1550 / Ecoair 107 problemer.
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2020, 12:59:47 »
kolla att reservvärmetermostaten är avstängd eller i frostskyddsläge. kolla att cirkpumpen sitter på vänstra röret och pumpar ut från pannan och att det är minst en 6m pump. om det är en pump med flera driftfunktioner prova någon av dom andra. kolla att det kalla vattnet går in i den undre anslutningen på VP. prova en högre effekt på pumpen och kolla tempdiff på vattnet in/ut på VP. normalvärde 5-8 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!