Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är det för fel pÃ¥ mitt värmesystem???  (läst 97850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #405 skrivet: 11 mars 2016, 15:41:43 »
Hur går det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #406 skrivet: 16 mars 2016, 08:36:33 »
Hoj.....Jag vet inte riktigt...förs bolaget kan tänka sig ersätta med kompletterande värmekälla eftersom gv inte räcker till. Någon förändring av väggkonstruktion verkar man inte intresserad av. Däremot tror jag ju dragning av ny matning urfräsning för rör samt vattenradiatorer blir en betydligt dyrare lösning. Man vet liksom inte till vem man ska vända sig :( offert på värme eller offert på PIR isolering. Snickare eller Rörmokare .....Har dessutom hittat på lite andra fel som tar fokus just nu .... >:( :-\ :'(

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #407 skrivet: 16 mars 2016, 16:00:47 »
Bra!
Begär offert på det du vill ha.
Om försäkringsbolaget vägrar så är det läge att gå till tinget.
De erkänner ju tom att det är byggfel, då får de snällt punga ut för något som ersätter skadan. Du ska inte behöva acceptera en plåsterlösning, oavsett vad som blir billigast för dem.
Huset ska uppfylla BBR, inte hålla dig varm, i lagens mening.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #408 skrivet: 20 mars 2016, 10:56:04 »
....svÃ¥rt att veta vad man vill ha😩 Tänk om jag isolerar inifrÃ¥n och sÃ¥ räcker det inte till....,, alternativet är ju raddar vatten eller el.... Eller luft luft som komplement med en risk att det inte sprider tillräckligt 😡😡

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #409 skrivet: 20 mars 2016, 21:30:39 »
Detta är ju som du nu sett inte så svårt att räkna på.
Vi har ju tom identifierat varför beräkningen blev fel och effekten inte räcker.
Samma beräkning används oavsett om man väljer att minska effektbehovet eller öka effekttillförseln.

Så risken för fel i verkligheten är lika liten för båda alternativen.
Och jag vill påstå att den är liten, just eftersom vi har så mkt indata, bla nu ett färdigbyggt hus, inte bara en ritning. Och verkligheten har visat sig stämma bra med beräkningen, där det är kallt visar beräkningen otillräckligt effekt i förhållande till avkylande ytor.
På projekteringsstadiet hade det inte blivit fel om inte fel isoleringsdata använts, och man brytt sig om att göra en effektberäkning per rum och inte bara en BBR-beräkning per m2.
Det visas ju om inte annat även av att ditt problem är ytterst ovanligt, de flesta nya hus fryser man inte alls i, iaf inte i de utan extrema byggfusk som stora otätheter kring fönster mm.

Dessutom ser jag det som försäkringsbolagets uppgift att säkra en tillräcklig uppvärmning/husprestanda, inte ditt ansvar att projektera och rätt utföra en ombyggnad av ett felbyggt hus så det dels uppfyller bygglovet och BBR, dels håller tillräcklig innetemp på vintern.
De har helt enkelt två val, men bara tilläggsiolering löser alla 3 kraven (är egentligen den enda lagliga).
Och du kan ju gissa vilket alternativ som höjer värdet på huset mest. Och troligen tom blir billigast.
« Senast ändrad: 20 mars 2016, 21:35:07 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #410 skrivet: 01 april 2016, 13:30:08 »
Ja det kanske är isolering som gäller ....känns tufft med 7cm bara. Kommer att kännas i rummen som inte är sÃ¥ stora. 4cm skulle va bättre....alternativt utifrÃ¥n men dÃ¥ blir det lite pengar 😩

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #411 skrivet: 01 april 2016, 13:42:01 »
Ja det kanske är isolering som gäller ....känns tufft med 7cm bara. Kommer att kännas i rummen som inte är sÃ¥ stora. 4cm skulle va bättre....alternativt utifrÃ¥n men dÃ¥ blir det lite pengar 😩
Tror du det blir så illa? Man kan ju göra fönstersmygarna fasade eller på annat sätt maskera djupet.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #412 skrivet: 01 april 2016, 23:12:45 »
Ja det kanske är isolering som gäller ....känns tufft med 7cm bara. Kommer att kännas i rummen som inte är sÃ¥ stora. 4cm skulle va bättre....alternativt utifrÃ¥n men dÃ¥ blir det lite pengar 😩
Du vänjer dig snabbt. Jag har isolerat inåt med 95mm reglar + råspånt 15mm+gips 13mm summa 123 mm, (skulle idag göra det med 2 lager 45-or för att få ett elinstallationslager innanför diff.spärren ) Tänker inte på att innerytan är mindre längre.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #413 skrivet: 02 april 2016, 09:31:03 »
Jag har använt 30 mm frigolit+ 13 mm gips  invändigt i flera hus......det gör stÃ¥r skillnad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #414 skrivet: 03 april 2016, 14:08:45 »
Jag har använt 30 mm frigolit+ 13 mm gips  invändigt i flera hus......det gör stÃ¥r skillnad.
Fast här har vi räknat fram att det behövs 57mm PIR, dvs över 100 mm frigolit eller ull.
Lägger man ner jobbet så vill det ju till att man slipper frysa.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #415 skrivet: 03 april 2016, 17:47:48 »
Vad betyder PIR?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #416 skrivet: 03 april 2016, 19:22:34 »
PIR (polyisocyanurat), som är en härdplast.
källa: http://www.spu-isolering.se/produkter/?gclid=CKevjOn88ssCFSLicgod6c4AHQ
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Tysken1

  • Gäst
Tysken1
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #417 skrivet: 08 april 2016, 11:06:18 »
Har haft ut ytterligare en röris som också har koll på ventilation. Han tycker vi ska strypa Vent i klk uppe, sätta en ARB tank samt cirkpump.....just för att huset är stort och vi är 5 i hushållet som brukar vv. Kanske även knäcka kurvan något vid minus. Med detta borde man få upp tempen någon grad. Sedan isolera med kanske 4cm om detta inte räcker till. Åsikter???

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #418 skrivet: 08 april 2016, 12:10:39 »
Känns som han vill sälja prylar..
Beräkningarna talar sitt tydliga språk i detta fall.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #419 skrivet: 08 april 2016, 22:43:39 »
Jag håller med ....det som får mig att fundera är hans argument gällande följande : eftersom tempen är ok ner till typ -1 grad. Sedan kommer diffen på -2 grader uppe jmf m nere. Det borde innebära att även om systemet inte räcker till vid -20 så borde det gå att höja kurvan / knäcka för att tex klara uppvärmningen på öv vid -10 tex
« Senast ändrad: 09 april 2016, 08:45:28 av HannesS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 663
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!