Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta förslag pÃ¥ frikyla verkligen vettig?  (läst 1764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimp4n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick bergvärmepump CTC GSi 612 installerad för en månad sedan och vill ha frikyla till sommaren. 27m foderrör och borrhålet är totalt 201m. Bor utanför Umeå.

Huset är byggt 1965, självdrag. 91+91 kvm. Var pellets i konverterad oljepanna förut.

Installatören föreslår Invest Living Kon 060-vs. Hur mycket kommer en sådan att kyla ned vår öppna planlösning om den sitter i vardagsrummet som är öppet mot köket? Vi har flertalet stora treglasfönster mot syd vilket gör det väldigt varmt på sommaren när solen ligger på. Kommer denna fläktkonvektor att räcka?

Och fråga två. Installatören hävdar att eftersom fläktkonvektorn har en kylkapacitet på 1700W vid 7 graders framledning så kommer det blir runt 2000W eftersom hålet ger 2 grader. Ett bergvärmehål ger väl inte låga +2 grader under sommarmånaderna (trots Umeå)? Berget lär väl ligga på ett antal grader varmare då, eller?

Är bara fundersam om den föreslagna enheten kommer att vara tillräckligt eller om man kommer känna sig missnöjd för att den kyler för dåligt.

Tack för svar :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta förslag på frikyla verkligen vettig?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2021, 16:28:04 »
NEJ!
Min FST34, som har en total kylkapacitet på 4 kW med 7/12 C på köldbäraren, räcker inte för mitt hus.
På sommaren är min borra ca 7 C så det är nog vad den ger.
Problemet är att sensibel kyleffekt på min blir ca 3 kW då ca 1 kW går till att avfukta luften.
Så även om total kyleffekt på din är 1,7 kW så kommer ca 25 % gå bort då den även avfuktar luften (mer om luften är mycket fuktig).

Jag skulle föreslå storleken större än min, ca 5 kW i total kyleffekt är min rekommendation (du blir inte ledsen över för hög kylkapacitet, det går att justera neråt).
Då får du släppa "Snyggast i klassen" och gå på en fetare varant med mer kräm i.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jimp4n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta förslag på frikyla verkligen vettig?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2021, 19:45:47 »
Tusen tack för svaret. Var lite det jag var rädd för.

Har du något tips på val av fläktkonvektor. Det är en djungel :S

Behöver dock ha enbart en och vägghängd för att slippa för hög installationskostnad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta förslag på frikyla verkligen vettig?
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2021, 20:33:09 »
Eveco har bra grejer tycker jag.
https://indd.adobe.com/view/37706a6d-9d2b-4fe0-a4c1-c3bb7dc05578

Det är egentligen bara Carisma modellerna som är tillräckligt rejäla för att kyla bra tycker jag.
Hur mycket vägg har du?
Med det jag vet idag skulle jag köpt 64-modellen med total kyleffekt på drygt 5 kW, längd 1200 mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!