Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ute delen till en HE9LKE - pÃ¥ vägg eller mark?  (läst 3368 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad F1_Jobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« skrivet: 15 november 2010, 12:42:51 »
Hej alla.. *vinkar*

Behöver lite hjälp om hur jag skall placera ute delen, på mark eller vägg? Har precis köpt en HE9LKE och undrar ifall någon upplevt vibrationer/ljud i väggar då man har placerat ute delen på vägg? Detta är vår första värmepump så jag är en STOR nybörjare på detta område. Men enligt den montör som kommer att installera enheten så tycker han att jag skall välja mark för att minska vibrationer och ljud skall transporteras i väggen från ute delen. Men jag tror inte han har så stor erfarenhet av Panasonic, han säljer mest Bosch och han har en sådan själv hemma, och han upplever mycket väsen från hans ute del.

Enligt information så skall inte Panasonic ge så mycket vibrationer/ljud ifrån sig. Och dessutom tycker jag det verkar lättare att ordna med avrinningen från ute delen, genom att göra bra dränering under pumpen (lätt att göra i efterhand). Därför skulle det passa bättre för oss om han satte den på väggen, men inte om det är skapar stora vibrations/ljud problem. Alla tips välkomna. Skall tillägga att det är finns två sovrum ovanför pumpens ute del.

Tack på förhand
Jonas Boije

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2010, 16:04:06 »
vad har du för vägg där du ska sätta upp maskinen? har du bara gummidämpar och inget
på insidan som kan vibrera så ska de inte vara något problem, vet en som jag känner
har saker på insidan och de kan vibrera när maskinen går.
Innehavande av kat. 1

Utloggad F1_Jobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2010, 20:04:58 »
hej igen  *vinkar*

väggen är av trästumme som är tegelklädd på utsidan, ett typiskt 80 tals hus, med mexitegel nertill och panel upptill. Har tvättstugan innanför och en del saker uppskruvade på väggarna, lite lagerhyller.

MVH
Jonas

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2010, 20:17:55 »
ska du ha pumpen någonstans då?
Innehavande av kat. 1

Utloggad F1_Jobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2010, 20:49:27 »
förmodar att du menar innerdelen?! Den kommer att sitta i en rymlig hall som har en öppen trappa upp och dörrar och en öppning som vetter till nästan samtliga rum på nederplan.

Jonas

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2010, 21:09:59 »
jag skyller på tröttheten att ja skrev fel haha :D de låter klokt, som sagt de kan ge missljud om du har ett plåttak
över dörren t.ex då är ett stativ ett bra alternativ
Innehavande av kat. 1

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #6 skrivet: 16 november 2010, 09:47:43 »
Hej alla.. *vinkar*

Behöver lite hjälp om hur jag skall placera ute delen, på mark eller vägg? Har precis köpt en HE9LKE och undrar ifall någon upplevt vibrationer/ljud i väggar då man har placerat ute delen på vägg? Detta är vår första värmepump så jag är en STOR nybörjare på detta område. Men enligt den montör som kommer att installera enheten så tycker han att jag skall välja mark för att minska vibrationer och ljud skall transporteras i väggen från ute delen. Men jag tror inte han har så stor erfarenhet av Panasonic, han säljer mest Bosch och han har en sådan själv hemma, och han upplever mycket väsen från hans ute del.

Enligt information så skall inte Panasonic ge så mycket vibrationer/ljud ifrån sig. Och dessutom tycker jag det verkar lättare att ordna med avrinningen från ute delen, genom att göra bra dränering under pumpen (lätt att göra i efterhand). Därför skulle det passa bättre för oss om han satte den på väggen, men inte om det är skapar stora vibrations/ljud problem. Alla tips välkomna. Skall tillägga att det är finns två sovrum ovanför pumpens ute del.

Tack på förhand
Jonas Boije

hej
HE pumparna har scroll kompressor
de ger nästan inga vibbrationer alls
du kan lungt hänga den på väggen
och skulle du höra den så finns det mjukare
gummikuddar i rickards butik
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2010, 09:59:35 »
Våran granne har en HE med 3 år på nacken, scroll, som går väldigt tyst, men nog hör man den genom väggen när den jobbar för fullt, typ vid -10 grader och kallare.
Inga vibrationer direkt, utan kompressorljudet.
(Kanske man för övrigt skulle hört, även om den inte satt på väggen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad F1_Jobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #8 skrivet: 16 november 2010, 19:13:47 »
Hej igen  *vinkar*

Tack för alla bra svar. Ser ut att hamna på vägg.

MVH
Jonas Boije

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2010, 19:18:32 »
Hej! jag har en äldre panasonic superscroll 9 HE9DKE hette den dÃ¥ är nu ca  3,5 Ã¥r, kan meddela att det vibrerar inget, skal klart hör man den om man stÃ¥r vid väggen och det är tokkallt, men det är som ni nämde mera kompressorn som lÃ¥ter kan vara nÃ¥gra smÃ¥ vibrationer när den varvar upp efter avfrostning om man är känslig och har svÃ¥rt att sova som jag :) 

Men nu skall denna flyttas från timmerväggen den sitter på till betong väggen som bär upp 15 meters balkongen på en sutteräng kåk, nackdelen är att sovrummen ligger i detta hörn.

Någon som vet hur vanligt det är med stom ljud igenom betongen?

Annars borde det ju bli stummt där, flyttar den för att avrinningen skall sköta sig själv och så har jag beställt en ny HE9LKE så den gamla får sitta på nedre våningen och den nya uppe. //DalaRomeo

 






Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #10 skrivet: 17 november 2010, 19:33:06 »
Hej! igen

Några frågor till alla kunniga stomljud i betong hur vanligt?

Hur nära kan man om man måste sätta utedelarna brevid varandra?
Jag läste 40 cm någonstans får nog bara ihop ca 20cm, men då sitter den ena 15 cm utan för hörnet så den tar lite luft från andra sidan hörnet.

Och hur göra med rören duger den lilla strumpan som det är isolerat med från början, eller skall man isolera rören mera, när det blir 10-11meter samt ca 13 meter rör, förlusterna borde ju bli större?

Norr och söder spelar ingen rol säger ni men, något borde man ju tjäna på höst och vår då solen värmer ena sidan på kåken och inte den andra?
Nu skiljer det allt ifrån inget till 1,5 grader i temraturer mellan norr och söder hörnen vid någon + grad och -12 gader i ute temp //Dalaromeo

Utloggad F1_Jobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ute delen till en HE9LKE - på vägg eller mark?
« Svar #11 skrivet: 20 november 2010, 13:43:38 »
 *vinkar* alla igen  ::)

Ville bara berätta hur det har gått. Nu sitter ute delen på vägg och det fungerar mycket bra. Visserligen har inte ute temperaturen varit under 0 ºC än, men än så länge har jag inte hört den, inte ens i köket som är 1 meter från pumpen. Så ett stort tack till er som gav mig bra tips.

MVH
Jonas Boije

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!