Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NE7 -missar mÃ¥let i Sverige?  (läst 7336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
NE7 -missar målet i Sverige?
« skrivet: 02 november 2007, 16:49:47 »
Generalagenten för Panasonic i Sverige upphör aldrig att förvåna.
Deras senaste "geni-drag" kalla NE7 för fritidspumpen tack var att dom lagt in +8 och +10 graders funktion.

Om det är nu tänkt att pumpen skall småputtra och underhållsvärma till billig penning, varför har dom då använt sig av en SCROLL kompressor som pga sin konstruktion inte är direkt lämpad för låga varvtal.

Sen har jag inte bekräftat det helt, men, är det dessutom inte så att en scrollkompressor blir "bättre" ju större man bygger en? Scrolltekniken är liksom inriktad mot stora saker med högre uteffekt.

Sen basunerar dom dessutom ut på svergepumpens hemsida att nu är det minsann enl. lag förbjudet att montera sin pump själv. Om det tvistar vi ju fortfarande i trådar...
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2007, 16:59:37 »
Om det är nu tänkt att pumpen skall småputtra och underhållsvärma till billig penning, varför har dom då använt sig av en SCROLL kompressor som pga sin konstruktion inte är direkt lämpad för låga varvtal.

vem har sagt att den ska gå på låga varvtal ?
vad är lÃ¥ga varvtal ?  :)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2007, 17:13:59 »
...vem har sagt att den ska gå på låga varvtal ?
vad är lÃ¥ga varvtal ?  :)
ok, gå på dellast då :) Hålla mindre fritidshus på +8 till +10 grader gör ju att effektuttaget blir väldigt lågt -därav mkt mer tid på dellast än normala "hemma pumpar"
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2007, 17:23:21 »
har dom konstruerat den så att den "ger" dellasteffekt på fullt varvtal (50hz) och sedan går den på full-last på 100-120 hz så är det väl inga problem.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #4 skrivet: 02 november 2007, 17:28:03 »
+8GRADER = SÄLJER
SCROLLKOMPRESSOR= SÄLJER
SAMT ENSAMRÄTT TILL FÖRSÄLJNING= SÄLJER

= KANONPUMP!
Jag säger inte att den är en dålig pump för det, utan att den täpper till ett hål i marknaden och mättar köplusten hos en del av befolkningen!
« Senast ändrad: 02 november 2007, 17:31:13 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #5 skrivet: 02 november 2007, 17:29:07 »
Haha... NE7:n har inte "Prima Scroll" dom har byggt en "micro scroll"  ;D

Hehe BosseVPdok allt e möjligt med mördande reklam.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #6 skrivet: 02 november 2007, 17:35:19 »
Japp! och håller utvecklingen på så här så har vi nog en multimultimultisuperdundermaskin om 100år som är utprovad till arktiskt klimat och som får isbjörnarna att huttra och frysa vid blåtta anblicken av den.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #7 skrivet: 02 november 2007, 18:55:29 »
Varför chansa med en Panasonic med blinkande H16 när det finns beprövade märken (IVT) som fungerar med 10 graders funktion samt fjärrstyrning Thumbsup
Vad annars kan man installera och lämna "Nöld kund garanti"  Sc:,h
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #8 skrivet: 02 november 2007, 19:10:54 »
För det första sÃ¥ lÃ¥ter det som en liten pump, en sjua. En liten pump kommer ju att gÃ¥ pÃ¥ högre effekt oftare. Sen sÃ¥ har ju E9EKEB COP 4,2 vid 50% och 7 ºC  helt i paritet med exempelvis Sanyo SA-CRV93EHN, sÃ¥ väldigt dÃ¥lig del-COP tycker jag dÃ¥ inte att det är. Dessutom lär en sjua ha högre del-COP än en E9EKEB.

Sen åker ju många till stugan för att få lugn och ro och då är ju en Scroll enda alternativet. Thumbsup

Varför chansa med en Panasonic med blinkande H16 när det finns beprövade märken (IVT) som fungerar med 10 graders funktion samt fjärrstyrning Thumbsup
Vad annars kan man installera och lämna "Nöld kund garanti"  Sc:,h

Lycka till att hitta H16 på en Scrollmaskin. IVT har bra maskiner, men vill minnas att vissa hade problem med deras 10 ºC funktion i början, trots att de "fungerar".
« Senast ändrad: 02 november 2007, 19:23:39 av Panasonic E9 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #9 skrivet: 02 november 2007, 19:18:00 »
Varför chansa med en Panasonic med blinkande H16 när det finns beprövade märken (IVT) som fungerar med 10 graders funktion samt fjärrstyrning Thumbsup
Vad annars kan man installera och lämna "Nöld kund garanti"  Sc:,h

Så vitt jag vet finns ingen annan som lämnar nöjd kundgaranti (om nu IVT gör det).
Men som alltid får man betala för garantier, visst - för dig som säljare känns det säkert bra att sälja nåt med tio års garanti 40% dyrare än alternativen.
Du slipper bekymmer (någon annan betalar, och numer är det väl även någon annan som reparerar) och kunden riskerar inte mer än att han måste ringa efter service.

Men dyrt blir det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #10 skrivet: 02 november 2007, 19:31:03 »
Hei Panasonic E9 , synes du burde høre på en twin rotary eksempelvis Toshiba type . Så kanskje du forstår at scroll ikke er det eneste alternativ for en tyst pumpe. ;)
 *vinkar*Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #11 skrivet: 02 november 2007, 20:34:53 »
Generalagenten tar ytterligare ett pris i kategorin "Floskler vi inte behövde" eller "vad skall vi fylla den här tomma rutan med för text?"

Mmm.. smaka på denna: "Sverigepumpen har Scrollkompressor som avgör besparing och livslängd"

Den är i klass med "NCC Bygg" bidraget: "vi garanterar resultat"

Totalt intetsägande....
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #12 skrivet: 02 november 2007, 20:52:31 »
Kan du Rickard hitta en likadan med installation och samma garantier så skämtsamt sagt ska jag gå på månen ;D
Det jag menar är Panasonic 7000btu   IVT 12000btu   samma???
Om man ens funderar på en Panasonic så kan man lika gärna åka till Jula och titta på deras för 2998kr den är säkert samma som både Panasonic och IVT?? Eller kan jag ha fel??
« Senast ändrad: 02 november 2007, 20:54:48 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #13 skrivet: 02 november 2007, 21:17:54 »
Jag förstÃ¥r inte detta ständiga klagande pÃ¥ Panasonic,o Kinnan är man huvudimportör mÃ¥ste man fÃ¥ trycka pÃ¥ det i reklamen eftersom vi monterar alla märken sÃ¥ vet jag att alla har för o nackdelar att pÃ¥stÃ¥ att nÃ¥got märke är överlägset nÃ¥t annat visar bara pÃ¥ okunnighet.Alla fabrikat har modeller i olika prisklasser om ni bara visste hur ofta jag fÃ¥r höra tex. precis en sÃ¥n pump har jag hemma men när man börjar frÃ¥ga lite mer sÃ¥ vet dom inte ens vilken modell dom har bara att det är en panasonic  huvuddunk

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: NE7 -missar målet i Sverige?
« Svar #14 skrivet: 02 november 2007, 21:36:53 »
Kan du Rickard hitta en likadan med installation och samma garantier så skämtsamt sagt ska jag gå på månen ;D
Det jag menar är Panasonic 7000btu   IVT 12000btu   samma???
Om man ens funderar på en Panasonic så kan man lika gärna åka till Jula och titta på deras för 2998kr den är säkert samma som både Panasonic och IVT?? Eller kan jag ha fel??



Hörru Luckyman du som är ivt förespråkare fråga Dr:n vad han tycker om ivt. Hans svärfar har en sån där ivt-pump och jag har fått den uppfattningen att Dr:n inte är lika imponerad av ivt som du är....... ;)



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!