Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har ni tillräckligt varmt Varmvatten Thermia Inverter på sommaren?  (läst 2424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Märkt att Inverter L inte orkar upp i måltemp (60) nu på sommaren.

Misstänker att det har m högre köldbärartemp (högre kondensering)att göra och kompressordrift hamnar utanför envelope innan den nått måltemp?

Genom att mixtra med parametrar för min o max köldbärarhast och givarinflytande når jag nu i det närmaste måltemp.

Nu stannar den på 58,5 jämfört m 53,3 tidigare.

Om ovan ändr är rätt e fel vet jag inte men nu behövs enl mig ingen legionellakörning via elpatron. Vad tror ni?

Skickar med en kompressordriftbild på ett längre hetvattenutag. Ca 25 min med max på termostatblandare. Vet inte vad det blir i liter och medeltemp men på grafen syns en ganska snabb tempökn när varmvattenuttag upphör.

Max effekt på L är 17 kW vid 0/35

Den har 9 växlar

Varmvattenprod är begränsad till växel 7.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Skulle tro att när KB-temp ökar så blir uteffekten så pass hög att den bryter på framledningstemp innan varmvattnet hunnit bli tillräckligt varmt.
Sänker du max uteffekt vid VV-laddning på sommaren så tror jag den klarar lite högre temp på varmvattnet.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Carl N för ditt svar.

Har tidigare provat sänka max uteffekt, men det hjälpte inte.

Enda som verkar hjälpa är ett lägre spann på KB-pump samt högre givarinflytande för nedre temp i tank.

Lägre KB-spann verkar ge lägre kondensering och då kan den komma upp i måltemp innanför drifenvelope, se bild


Blir dock ett väldigt högt deltaT på kalla sidan, se nästa bild. Vet inte om det är ”nyttigt” att köra med så högt deltaT?

Nu kommer den upp i över 60 gr i övre delen av tanken med enbart kompressordrift. Den börjar på växel 7 men går snart ner på växel 6 troligen pga mer passande driftenvelope.

Vad tror ni, räcker denna temp för att slippa leginellakörning med elpatron?

Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen

Rättelse, där som står kondenseringstemp skall stå förångningstemp.

Blandade ihop storheterna.

🙂
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har valt att ha ca 50g på varmvattnet och köpa elpatron varannan vecka istället. Jag tror att jag sparar på utrustningen då. Kompressorn får jobba med ett lägre tryck och temp. Det är inte många minuter elpatronen behöver på sig att göra höjningen från 50g till 60g, så det blir inte så många timmar elpatron per år.
Nackdelen är om någon börjar duscha under legionella körningen så får värmepumpen börja om från början med varmvattnet/legionella.
Fast det är inte så ofta det har hänt, så jag upplever inget problem.
Nu har jag också möjlighet att elda för varmvatten/värme också, och det används vid stora varmvatten uttag men inte dagligen.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, det är kanske vettigare att köra som du gör Mlöf.

Ville bara se om man på något vis kunde komma upp i 60 gr tappvatten med kompressordrift.

Ska kolla tryckrörstemp i slutet av en 60 gr och sen jämföra med 50 gr
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen 🙂

Kollade lite på hetgastemp när den värmer varmvattnet till 59-60 grader tankens topp med enbart kompressor

Ligger som mest på 107 gr. Den börjar på växel 7 (av 9) och stegar sen nedåt. Mesta tiden går den på växel 6&7.

Tar ca 25 min att värma från 40 till 60 grader.

Har ingen aning om det blir skadligt hög hetgastemp när man värmer tappvatten till 60 med kompressor. Någon som vet?

Eller om det är bättre att göra som Mlöf att ha måltemp på 50 o lyfta till 60 mha elpatron för legionella.

Kan tänka att mitt sätt fäller ut mer kalk pga högre temp.

Ville egentligen bara testa om det gick med enbart kompressor komma upp till 60. Defaultinställning stoppade kompressor när temp var upp till 53,5? Trots 60 som måltemp

Obs på vinter är det inga problem att nå måltemp 60 med defaultinställningar.

Men då hjälper ju HGW också till
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!