Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utlöst KB-larm  (läst 3474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p01pad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Utlöst KB-larm
« skrivet: 07 april 2008, 06:54:00 »
Hjälp ! Har varit bortrest under helgen och i morse dÃ¥ jag skulle logga VP´n sÃ¥ hade den löst ut pÃ¥ lÃ¥g KB-temp. Nu har jag kollat igenom Larmloggen och startat om VP´n. Ser dÃ¥ att KB-tempen har en onormalt hög diff, KB-in ca +1,5 KB-ut ca -7,8. Ställde nu upp lÃ¥g KB-temps-larmet till -10 istället för att pÃ¥ sÃ¥ sätt hÃ¥lla den igÃ¥ng och notera eventuella förändringar. SÃ¥g dÃ¥ att det inte var nÃ¥gon cirkulation i ena slingan (2*400 m), har justeringsventiler pÃ¥ bägge slingorna som jag sedan tidigare justerat in för likvärdigt flöde och fram tills i helgen sÃ¥ har diffen legat pÃ¥ ca 4,5 grader (in +0,8 ut -3,5). Provade att skruva upp justeringen pÃ¥ den "döda" slingan och dÃ¥ verkar det bli cirkulation igenom den igen och KB.diffen minskar nÃ¥got, (+1,4 in och -5 ut )  vad kan ha hänt ???   Har även ställt om till kontinuerlig KB-cirkulation för att hÃ¥lla bägge slingorna igÃ¥ng, det kan väl inte plötsligt frysa i en slinga ?   Tacksam för tips !!!
UmeÃ¥trakten Bostad 180 m2 1 1/2 plan + källare 55 m2  och nybyggt garage pÃ¥ 96 m2- fribyggt.   Nibe 1135-10 och VPA 200/300 (igÃ¥ngsattnov-07) värmer 96 m2 garage/golvvärme i platta, fläktkonvektor som värmer källaren + ca 60 m2 golvvärme i bostadshus, resten värms med el. (oljeburna radiatorer) Skall konvertera om mer till vattenburet eftersom.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utlöst KB-larm
« Svar #1 skrivet: 07 april 2008, 07:11:20 »
Normalt så ska Brine-lösningen klara betydligt fler minusgrader, kan din rörkrökare snålat med spriten?

Var sitter filtret på KB-sidan?
Är det ett gemensamt för båda slingorna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad p01pad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst KB-larm
« Svar #2 skrivet: 07 april 2008, 07:46:56 »
Har "krökat" själv och brukar inte snÃ¥la med spriten  ;D   Skämt Ã¥sido, har fÃ¥tt noggranna instruktioner av rörmokaren som jag köpt pumpen av och brinen har ca 25 % blandning.  Ca:225 liter totalt i dessa knappt 2*400 meter. Men visst jag tänkte likadant, alltsÃ¥ om det kan ha frysit ? Nu har jag varit ute och kollat diffen igen och den börjar snart landa pÃ¥ tidigare värden, +1,0 in och -4,1 ut. Har gemensamt filter för bägge slingorna i ett LK pÃ¥fyllningskoppel och om cirkulationen var OK i ena slingan sÃ¥ borde filteralternativet kunna uteslutas. Skall hÃ¥lla extra uppsikt närmaste dygnet om diffen sjunker ytterligare,  har sedan uppstarten i november annars legat pÃ¥ mellan 3,5-4,5 grader. Och även pÃ¥ om flödet genom den slingan som jag skruvade upp ökar.  Konstigt ändÃ¥, cirkulationen har varit likvärdig tidigare pÃ¥ den justeringen jag hade, innan problemen idag ?
UmeÃ¥trakten Bostad 180 m2 1 1/2 plan + källare 55 m2  och nybyggt garage pÃ¥ 96 m2- fribyggt.   Nibe 1135-10 och VPA 200/300 (igÃ¥ngsattnov-07) värmer 96 m2 garage/golvvärme i platta, fläktkonvektor som värmer källaren + ca 60 m2 golvvärme i bostadshus, resten värms med el. (oljeburna radiatorer) Skall konvertera om mer till vattenburet eftersom.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utlöst KB-larm
« Svar #3 skrivet: 07 april 2008, 08:43:14 »
Om det fryser borde det frysa i förångaren, inte i slingan.

Kan det vara så att det har kommit in luft i systemet och att det har blivit en luftficka någonstans i en av slangarna som bromsar cirkulationen? Sättningar i marken som klämmer ihop slangen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad p01pad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst KB-larm
« Svar #4 skrivet: 07 april 2008, 09:39:43 »
Pratade med rörmokarn och han trodde också på en luftficka som troligen släppte då jag öppnade ventilen ytterligare. Tycks för övrigt ha varit noga vid igenläggning av slangen så den skulle kommit i kläm verkar mindre troligt, men det är klart det tar väl åtminstone ett år innan marken har stabiliserats ordentligt igen och mycket av den återstabiliseringen kommer väl ske nu under vårfallet. Var och öppnade injusteringsventilen ( LK optiflow) ännu mer för att se hur mycket flöde jag kunde få igenom den slingan och det gick att få ordentlig skjuts på flödet om man ville. Nu glömde jag räkna varven jag öppnade upp den så jag har bara justerat in den så bägge slingorna nu har samma flöde igen. Undrar om det finns risk att strypa för mycket så att pumpen får jobba med för mycket motstånd ? Diffen innan jag var tvungen att åka iväg till jobbet låg på ca:4,8 grader, så allt är snart som förut igen. Om det finns fler teorier till varför det vart så här så tar jag gärna emot dem och undersöker.
UmeÃ¥trakten Bostad 180 m2 1 1/2 plan + källare 55 m2  och nybyggt garage pÃ¥ 96 m2- fribyggt.   Nibe 1135-10 och VPA 200/300 (igÃ¥ngsattnov-07) värmer 96 m2 garage/golvvärme i platta, fläktkonvektor som värmer källaren + ca 60 m2 golvvärme i bostadshus, resten värms med el. (oljeburna radiatorer) Skall konvertera om mer till vattenburet eftersom.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utlöst KB-larm
« Svar #5 skrivet: 07 april 2008, 10:04:56 »
Luft i slangen låter mest troligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!