Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: alltför sent med avfuktningen  (läst 8299 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
alltför sent med avfuktningen
« skrivet: 10 december 2008, 21:06:14 »
hej,

jag skrev några meddelanden här någon tid sedan (om avfuktare och sånt) och tänkte komma tillbaka och berätta hur min historia har fortsatt sedan dess..

jag gjorde ganska mycket bakgrundasrbete, läste böcker och artiklar om ämnet, och kom att märka att mina barn samt hustrun (och jag förstås) var också sjuka hela tiden, med hosta och snuva och sedan med mer exotiska symtom, som muskelvärk etc.

vi tog sedan en ingenjörsfirma till att komma och kolla krypgrunden och ta prov osv., och resultatet var att huset har stora mängder strålsvamp och mögel!

tänkte bara komma och berätta, att avfuktningen inte hjhälper om skadan redan uppstått!

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #1 skrivet: 11 december 2008, 08:26:42 »
Tråkigt att höra.

För att vi skall förstå vad som hänt dig i relation till vår egen situation skulle dat vara intressant om du kunde berätta mer. Hur gammalt är huset, hur är grunden konstruerad, vilka problem märkte du av från början - lukt?

Såvitt jag vet har du kört med en avfuktare sedan ngt år. Vilken effekt hade den på de besvär som fanns i huset? Finns det kvar lukt? Andra besvär?

Vilka resultat har man sett vid inspektion nu? Var finns möglet? Bara i grunden eller på vinden?

Vad föreslår man att ni skall göra för att sanera huset?

Jag har uppfattningen att det finns åtminstone vissa mögelarter i de flesta för att inte säga alla hus som har några år på nacken. När det gäller strålsvamp hittar jag denna beskrivning:
"Bakterien Streptomyces kallades tidigare strålsvamp på grund av dess mögelliknande växtsätt. Det är en mycket vanlig jorbakterie och förkommer ofta i lägre halter Den består av tusentalet underarter varav vissa luktar mycket typisk ”mögel”. Man har också funnit den närvarande i problemhus men det är ännu inte fastslaget vilka Streptomyceter det är fråga om. Bör saneras vid högre halter och luktproblem."

Man får ibland intrycket att ett "mögelskadat hus" är hopplöst att sanera eller oerhört dyrt vilket jag tror är fel. Läste i vår ortstidning om någon som köpt ett gammalt hus med hussvamp som han renoverade genom att byta ut bjälklaget och isoleringen i golvet. Kan visserligen kosta en slant, men absolut vara värt det i vissa lägen. Men jag är ingen expert på detta. Kan vara intressant att höra din o andras erfarenheter av mögelsanering.

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #2 skrivet: 15 december 2008, 21:41:25 »
Vårt hus är från slutet av 1980-talet och det finns mögel och strålsvamp i grunden, i väggarna och också på vinden. Tack vare välfungerande ventilation, vi faktiskt aldirg hade något problem med lukten - man märkte den först då när man stängde av ventilationen och väntade någon timme. Avfuktaren fungerade helt utmärkt och kunde ha hjälp med själva problemet - om bara vi (dvs den före detta ägaren) hade haft den från början. Sorgligt men sant är att ingenting hjälper om skadorna redan uppstått - med undertryck under huset kan man föstås undvika att få kontaminerad luft in i huset osv. men det finns också bra själ för att inte ändra på tryckförhållandena mellan konstruktionens olika delar. (T.ex. kan det hända att man börjar suga den fuktiga inne-luften in i krypgrunden som sedan kommer att kondenseras i krypgrunden...). Vi blev mycket sjuka i huset (allt från snuva till muskelvärk) och har nu flyttat ut ur det. Jag har personligen läst massor med material om ämnet, allt från läroböcker till senaste universitetsundersökningar och de olika myndigheternas rekommendationer samt lagtext, totalt tusentals eller tiotusentals sidor, och har sammanfattat en del av detta material, tyvärr är det 99%:igt på finska (även om vissa källor är urpsprungligen på svenska såsom t.ex. den svenska småhusskadenämndens material)..

Som en kort sammanfattning av vårt fall, så skulle jag faktiskt påstå att luktar det i huset så är problemt redan mycket allvarligt. I ett friskt hus ska i princip ingen mikrobiell påväxt finnas.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #3 skrivet: 16 december 2008, 11:08:14 »
Hej
Skulle du vilja vara snäll och definera (beskriva) lukten du trots allt började märka av till sist.
Vilket företag hjälpte dig att ta reda på ditt problem.
Vad för slags analyser/luftprover/materialanalyser som gjorts.
Mvh Proson

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #4 skrivet: 16 december 2008, 22:44:15 »
Hej,

den lukt som vi märkte först var mycket stark och vi trodde att det är en blöja som hamnat under sängen eller någonstans, och sökte efter den i flera dagar (med den försvann efter några veckor, så vi tänkte att det måste ha varit en död mus eller något). i ett annat rum var det mycket likt ett gammalt otvättat skumplatsmadrass dvs. en plastisk och 'oren' lukt. i allmänhet var det ofta så att när man kom hem så fick man en känsla av 'dålig luft' och vi köpte t.ex. skräpkorgar med lock, vilket förstås inte hjälpte. vi hade också den 'klassiska' källarlukten, men endast då man vet vad man söker och luktar noggrant från vissa hörnen. allt detta fick sin förklaring först då när vi förstod att det finns mögel och strålsvamp - och det luktade aldrig riktigt mögel i huset.

i vårt fall hittade vi synliga tecken på mögel, så det var bara att bjuda in en expert, som sedan tog ett tiotal prov (med desinfierade verktyg) från olika håll i huset (isoleringar osv). Resultaten tog sedan några veckor, därför att våra prov behövde odlas och sedan undersökas med mikroskop (enligt vad jag förstått). enligt vår expert behövdes inga luftprov.

jag tror att namnen på lokala företag inte hjälper dig hemskt mycket, men skriv gärna ett privatmeddelande om du tror annat;-).

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #5 skrivet: 19 december 2008, 11:15:07 »
Till andrasidanbottniskaviken
Du har ett privat Pm

/Proson

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2009, 10:56:43 »
Hej! Kan du placera hit en länk till din tråd?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2017, 20:29:17 »
Gammalt men på tapeten igen. Sambon har bytt praktikplats till ett äldreboende för ca två månader sedan. Första månaden gick bra, men nu andra månaden har hon haft svårt att andas där. Hon har varit till läkare och de hittar inget fel. Fick astma medicin ifall hon fått det.hjälpte inte. Skickade då en förfrågan till kommunen om vad problemet där är, då platsen grundrenoverades för tre år sedan pga mögel. Fick nu till svar att där fanns strålsvamp i hela byggnaden som inte skulle ha nåt samband med den tidigare renoveringen.

Så nu blir det platsade tills de har det renoverat ännu en gång. Osäker tidtabell.

Finns det inte nåt enkelt sätt att lindra besvären? Skrevs ju om ventilation tidigare. Hon är i köket så fläkten borde ju gå på fullfart, men kanske det är sämre att vara bredvid fläkten om all svamp skall ut där?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2017, 21:36:43 »
Vad är strålsvamp?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2017, 23:22:02 »
Vad är strålsvamp?

Anaerobiska actinomyces bakterier, sädesieni pā finska som blir direkt översatt strålsvamp. Är namnet till trots ingen egentlig svamp
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2017, 08:11:01 »
Ja,jag googlade på det och hittade nån bakterie som drabbar får och kor. Det var därför jag undrade.
Dessutom hittade jag ett gäng finska sidor om sjuka hus, så jag undrar om det inte heter något annat på svenska egentligen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: alltför sent med avfuktningen
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2017, 09:15:00 »
Gissar mögelsvamp? Hussvamp?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!