Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥nluftsvärmepump med golvvärme till luft-luft?  (läst 1381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elector

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har idag en frånluftsvärmepump, en Autoterm 380/480 som är 25 år gammal. Jag vet inte hur många år kvar den har, men det känns som att den sjunger på sista versen. Den har redan gått sönder några gånger, men det gick att laga den.

Värmepumpen är i sin tur ansluten till golvvärme som värmer upp hela enplansvillan på 138 kvadrat.

Jag funderar nu på att stämma i bäcken och ersätta min värmepump med en ny för att inte tvingas stå där med en trasig pump och j*vligt lång leveranstid på ny pump.

Jag skulle gärna vilja kunna styra värmen lite mindre trögrörligt än via golvvärmen, så att man kan utnyttja de förhållandevis billiga elpriserna på nätterna och köra pumpen då, men sedan inte så mycket under dagtid när det är mycket dyrare.

Därför funderar jag på att ersätta min frånluftsvärmepump med en luft-luft och en varmvattenberedare till det.

Är detta dumt eller bra? Jag är ganska novis på värmepumpar och ser inte alla fördelar och nackdelar med de olika valen. Skulle det t ex räcka med en enda luft-luft för att värma hela villan, utan att jag behöver använda golvvärme eller element eller liknande? Eller behöver jag två pumpar? Vad kostar en bra luft-luft och varmvattenberedare, inklusive installation? Är det dumt att gå ifrån golvvärmen, som ju redan finns där? Borde jag istället bara köpa en ny frånluft och koppla på den på golvvärmen? Måste ventilationen ändras på något sätt om jag går till en luft-luft?

Är det oerhört lång leveranstid på luft-luft och/eller varmvattenberedare just nu?

Tacksam för alla svar. Ni får gärna idiotförklara mig om ni har bra motivering! :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftsvärmepump med golvvärme till luft-luft?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2022, 09:21:11 »
En luftluftvärmepump klarar bara att värma en del av huset, inte rum långt bort och rum med stängda dörrar. Effekten minskar också med sjunkande utetemperatur. Behåll du din Autoterm 380/480 så länge den fungerar och komplettera med en LLVP. Sätt ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når så kanske din FLVP klarar sig helt utan el-patron förutom när det är jättekallt ute. Leveranstiden på LLVP är inte särskilt lång, förutom på vissa populära modeller. Sedan kan du titta efter vilken ny FLVP du skulle vilja ha framöver.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad elector

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftsvärmepump med golvvärme till luft-luft?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2022, 13:33:43 »
Ska man skaffa två LLVP, då? Jag vill ju komma ifrån den här trögheten, att det tar så lång tid från det att man skruvat på termostaterna tills det händer något. Jag har hört att leveranstiden på LLVP är över ett år, men det kanske inte stämmer?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftsvärmepump med golvvärme till luft-luft?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2022, 15:50:06 »
Visst kan man ta två LLVP om man vill och planlösningen motiverar detta. Ta hem ett par säljare för luftvärmepumpar så de kan se och bedöma placering och vad som behövs. Leveranstiden kan vara bara ett par veckor om man tar modeller som finns i lager men vill man ha någon speciellt populär modell kan det vara ett par månaders leveranstid. Det är på andra stora värmepumpar det kan vara 6-12 månaders leveranstid.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!