Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helnöjd med Bosch!  (läst 6666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Helnöjd med Bosch!
« skrivet: 10 januari 2012, 17:08:04 »
Efter mycket krångel med en 10 år gammal Nibe så tänkte jag testa Bosch. Nya Nibar är säkert mycket bättre än den jag hade men sammantaget med dåliga o dyra Nibeinstallatörer bestämde jag mej för Bosch som dessutom var ca 10.000 billigare.
Nu återstår väl iofs att se hur detta faller ut men hittills är jag helnöjd med allt från leverantören Bynor.se till supporten hos Bosch/Ivt jo det är samma maskiner.
Leveransen var komplett,  inklusive pÃ¥fyllningskoppel och allt funkade frÃ¥n start.
Kan verkligen rekommendera Bynor.se, jag fick själv tipset om denna firma här på detta eminenta forum!
Återkommer löpande och rapporterar hur allt fungerar, eller inte fungerar framledes................. *vinkar*

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2012, 17:53:07 »
Vilken pump installerade du?
Bosch EHP LW eller Bosch EHP LW Compress?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2012, 18:16:39 »
När jag köpte min LW tror jag inte dom hade släppt compressen, men jag hade nog ändå valt LW för det skiljer inte särskilt mycket. För mej är funktion och billig värme det viktigaste och är inte imponerad av pekskärmar o likn. 8)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2012, 22:57:40 »
Det sitter lågenergi cp i compressen det ger billigare värme Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2012, 23:20:16 »
Det sitter lågenergi cp i compressen det ger billigare värme Thumbsup

Med 5 000 kr extra i inköp, lär det väl ta ett tag innan den ger "billigare värme".  :(

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2012, 09:52:29 »
Det sitter lågenergi cp i compressen det ger billigare värme Thumbsup

Hur mycket sparar man på en sån CP? Sc:,h
Min nuvarande cp drar 21W.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2012, 17:08:46 »
Har ingen aning hur många år det tar men det är ju inte bara cp som är annorlunda skulle inte förvåna mig om cop är bättre på compressen och större vv beredare (tror jag i alla fall)
På en bergvärme pump sitter det 2 st cp en liten till radkretsen samt en lite kraftigare till brine kommer inte ihåg vad min rad cp drar men har för mig att det låg runt 10 watt när inte kompressorn går när kompressorn går drar den mera pga högre hastighet 21 watt låter lågt för en gammal cp men det var ju bra Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2012, 18:50:20 »
Håller med Lexus, önskar bara lycka till fortsättningen, ingick rumsgivaren i leveransen?
Den kan spara energi en hel del, fungerar mycket bra på Bosch och IVT. :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2012, 19:32:23 »
Kollade i min gamla Nibe kalkyl enligt den ska lågenergi cp spara 289 kw så det tar några år om man endast köper compressen för cirkpumpen. Innegivare är en bra grej att ha funkar kanon till nibe också vet inte om jag spar nått på den men den håller inne tempen jämn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2012, 21:36:31 »
Håller med Lexus, önskar bara lycka till fortsättningen, ingick rumsgivaren i leveransen?
Den kan spara energi en hel del, fungerar mycket bra på Bosch och IVT. :)

Rumsgivare för 450:- ingår inte i leveransen men är säkert en bra grej för dom som har användning för en sån. 8)

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2012, 21:43:38 »
Kollade i min gamla Nibe kalkyl enligt den ska lågenergi cp spara 289 kw så det tar några år om man endast köper compressen för cirkpumpen. Innegivare är en bra grej att ha funkar kanon till nibe också vet inte om jag spar nått på den men den håller inne tempen jämn.
Jag har rumsgivare i varje rum och det funkar ju också. 8)
Vet du någon som säljer Compressen? Jag har inte hittat hos någon nätleverantör. Finns dock på Bosch hemsida där du kan se vad som skiljer från LW.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2012, 16:49:28 »
Har du rumsgivare till golvvärme eller ? Du vet väl att termostaterna bör vara fullt öppna medans man hittar rätt kurvlutning och gärna efter också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2012, 17:32:31 »
Termostater stryper flödet när temperaturen bli för hög i rummet så det är mera ekonomisk om
pumpen sänker temperaturen i vattnet istället, och balansen i mellan rummen ska hållas med
fasta strypningar om det är möjligt. Men flödesmässigt mot pumpen finns det ingen risk när man
har ackumulatortank.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helnöjd med Bosch!
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2012, 18:35:08 »
Har du rumsgivare till golvvärme eller ? Du vet väl att termostaterna bör vara fullt öppna medans man hittar rätt kurvlutning och gärna efter också.
Jo, i alla rum, med termostater. Men VP kör jag mot acktanken så det blir ett väldigt jämnt flöde över pumpen. Otroligt så tyst det blivit i pannrummet med boschen........... 8)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!