Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du tappat förtroendet för Panasonic?

Ja
44 (44.9%)
Nej
54 (55.1%)

Antal personer som röstat: 95

Omröstningen har avslutats: 06 april 2007, 18:37:32

Författare Ämne: Har du tappat förtroendet för Panasonic?  (läst 13350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
Omröstningen pågår i 15 dagar från idag (22/3-07) och resultaten visas först när omröstningen har avslutats.

Kompressorhaverier som diskuterats i Plus och omskrivits i diverse ledande press, lögner om ansvarsfrågor, merarbete för installatörer, tidigare incidenter med fläktmotorer...

Frågan är egentligen enkel, om/när du köper din nästa luftvärmepump, undviker du Panasonic då eller är det fortfarande ett kvalitetsfabrikat i dina ögon?
« Senast ändrad: 22 mars 2007, 17:53:42 av VK System AB »
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2007, 13:52:25 »
Vad jag har lågt förtroende för är de sidoimportörer som det visat sig tar in pumpar från syd och medelhavsområdet som inte från grunden är anpassade för köldgrader.
Slänga in en trågvärmare och sälja som anpassad för svenskt klimat är ju inget annat än bedrägligt förfarande.
Hade jag suttit i panasonics ledning hade jag gått ut och förklarat att detta är inget
ni kan belasta oss och våra produkter för, vi anpassar från fabrik till den region pumpen levereras.
Hela smällen ska återförsäljaren stå för eftersom det är han och inte panasonic som gått ut med falska fakta om vad pumpen klarar.
Har inte hört ett ord nerifrån sydeuropa hur pumparna där klarar H16 eller inte.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2007, 15:00:13 »
Den officiella Panasonicleverantörens propaganda verkar ju ha fungerat hos vissa iaf  ::)
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2007, 15:28:16 »
Detta kan jag inte tolka som något annat än ett direkt angrepp... och ett ytterst obefogat sådant!

Om det är importpumparna som drabbas av H16, hur förklarar du då att Panasonic Nordics direktkunder (såväl i Sverige som i Norge och Finland) drabbats av H16? Kan det vara så att maskinerna är i samma utförande i södra Europa som i Norden? Svar: JA! Det är inte så att generalagenterna uteslutande säljer EKEB...

Generalagentens värmepumpar är dessutom Nordenanpassade av just generalagenten - alltså inte på fabrik och av Panasonic. Jag förmodar att du tycker att Panasonic borde resonera likadant med dem och säga att "detta är inget ni kan belasta oss och våra produkter för" och låta generalagenten ta smällen själv?

Att dessutom tycka att Panasonic inte borde stå för ett erkänt fabrikationsfel, det är bara att beklaga. Även om felet utlöses av låga temperaturer, betyder inte det att temperaturen är orsaken till felet. Det är tydligt erkänt av tillverkaren att felet ligger i ett konstruktionsfel i kompressorn, menar du då att Panasonic medvetet tillverkar felaktiga kompressorer för den sydeuropeiska marknaden? Nej, all heder åt Panasonic som gör precis vad man kan begära av dem för att hantera detta!

Jag kan hålla med om en sak, att sälja maskinen som "anpassad för svenskt klimat" är att ta i, maskinen är inte ursprungligen anpassad för något speciellt klimat överhuvudtaget (och det gäller även generalagenternas maskiner med undantag för EKEB!). Däremot är det ju upp till var och en att i bästa möjliga mån försöka att förebygga problem med isbildning, oljud, och så vidare. Jag ska även tillägga att kompressorhaverierna bara har inträffat i E-DKE-serien. Det måste betyda att alla HE9DKE, HE12DKE, TE9DKE, TE12DKE, XE9DKE, XE12DKE, XE9EKE, XE12EKE, E18DKE, E21DKE, E24DKE, E9CKP, E12CKP, E15CKP, etc. egentligen måste varit fellevererade när de hamnade i Sydeuropa, eftersom de inte kompressorhavererar och således i grund och botten är tillverkade för svenskt klimat??

Ganska intressant är det också att ett stort antal av de maskiner som importeras till Sverige kommer från Östeuropa och Baltikum, och de områdena är ju välkända för sitt Medelhavsklimat, eller hur?

Kom gärna med kritik, men se till att den är befogad först!
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

gano

  • Gäst
gano
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2007, 15:56:49 »
Detta händer hela tiden i bilbranschen. Kampanjer i syfte att byta ut felaktiga komponenter, ofta p g a bristande kvalitet. Detta är väl första gången det drabbar värmepumpar. Volvo var illa ute ett tag med sina dåliga spindelleder. Det är klart att de måste byta ut den, de kan ju inte påstå att leden inte är avsedd för grusvägar eller något annat flummigt.

Panasonic som märke har nog fått sig en knäck och många tittar sig nog om efter andra märken, i varje fall just nu med all publicitet i färskt minne. Men det kan ju vara bra att marknaden inte domineras av ett märke så som fallet varit med Panasonic. Ett ökat utbud och bredare urval gynnar konsumenterna samtidigt som konsumtionen ökar. Om nu Panasonic är så bra maskiner så knaprar de väl tillbaka marknadsandelarna så småningom, men då måste de göra det på bättre egenskaper, de kan knappast åberopa gamla bedrifter. Marknaden fungerar.

MVH/Gano

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2007, 16:06:01 »
Panasonic som märke har nog fått sig en knäck och många tittar sig nog om efter andra märken, i varje fall just nu med all publicitet i färskt minne. Men det kan ju vara bra att marknaden inte domineras av ett märke så som fallet varit med Panasonic. Ett ökat utbud och bredare urval gynnar konsumenterna samtidigt som konsumtionen ökar. Om nu Panasonic är så bra maskiner så knaprar de väl tillbaka marknadsandelarna så småningom, men då måste de göra det på bättre egenskaper, de kan knappast åberopa gamla bedrifter. Marknaden fungerar.

Absolut, håller med till fullo, syftet med den här omröstningen är att veta hur pass stor "knäck" Panasonic fått. Panasonic har nog haft lite för stor dominans, och misstag inträffar nog oftare vid massproduktion, produktionstakten väger tyngre än kvalitetskontrollen. Blir spännande att se resultatet när omröstningen är klar.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2007, 16:26:30 »
Rätta mig om jag har fel, men detta är min syn på det hela:

Fel hos kund ska avhjälpas av leverantören och om någon ska hävda nån form av reklamationsrätt hos panasonic så det väl leverantören? Jag kan bara svara för mina egna erfarenheter där jag har haft kontakt med seriösa samt mindre seriösa leverantörer ang. detta problem. Alla har iofs levererat nya kompressorer/utedelar men tidsram från felanmälan till leverans av nya komponenter, samt ersättning för garantikostnader hos installatören har varierat kraftigt.
Visst är det beklagligt med fel men 0% felmarginal finns det nog inget företag som kan lova.
Däremot så har alla inblandade jag har haft göra med i den här "soppan" gjort vad de kan för att slutkunden ska få lida så lite som möjligt när dessa problem har uppstått.



Om sedan vk-system (ganska jättepartisk leverantör) vill göra nån form av marknadsundersökning tycker inte jag att ett OBEROENDE värmepumpsforum är rätta stället att göra detta.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2007, 16:56:37 »
Fel hos kund ska avhjälpas av leverantören och om någon ska hävda nån form av reklamationsrätt hos panasonic så det väl leverantören?

Betyder det att du håller med om att Panasonic borde lämna oss importörer i sticket? Panasonic tar sitt ansvar, det kostar pengar och/eller tid på alla instanser, för kund, för installatör, för leverantör och för tillverkare. Alla drar sitt strå till stacken, vi har inte gnällt hos Panasonic för att vi behöver betala fraktkostnader för att skicka pumpar hit och dit p.g.a. H16, därför att vi anser att de gör vad de är skyldiga att göra, inte desto mindre är vi tacksamma för detta.

Om sedan vk-system (ganska jättepartisk leverantör) vill göra nån form av marknadsundersökning tycker inte jag att ett OBEROENDE värmepumpsforum är rätta stället att göra detta.

1. Ditt uttryck "jättepartisk" tyder på att du bara sett vår annons på forumet, ta gärna en titt på vår hemsida istället.

2. Omröstningsresultaten är dolda tills omröstningen är över, detta för att omröstningen ska bli OBEROENDE. Detta är väl det enda rimliga stället att driva omröstningen om resultatet inte ska bli påverkat av partiska element?
« Senast ändrad: 22 mars 2007, 17:54:11 av VK System AB »
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2007, 17:33:20 »
Menar verkligen inte att Panasonic ska lämna företag i sticket och det har dom väl heller inte gjort heller?
Och inte heller ska importörerna lämna sina kunder i sticket oavsett!

2. Omröstningsresultaten är dolda tills omröstningen är över, detta för att omröstningen ska bli OBEROENDE. Detta är väl det enda rimliga stället att driva omröstningen om resultatet inte ska bli påverkat av partiska element?


Kompressorhaverier som diskuterats i Plus och omskrivits i diverse ledande press, lögner om ansvarsfrågor, merarbete för installatörer, tidigare incidenter med fläktmotorer...

Gör isåfall en omröstning där kommentarer också är dolda tills omröstningen är slut..

Personligen tycker jag att när en importör startar en omröstning angående ett märke han säljer så känns det som det kan finnas en baktanke med det.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2007, 17:36:09 »
En fråga till VK system: är alla dina pumpmärken du saluför "sidoimporterade"?

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2007, 17:59:47 »
Menar verkligen inte att Panasonic ska lämna företag i sticket och det har dom väl heller inte gjort heller?
Och inte heller ska importörerna lämna sina kunder i sticket oavsett!

Och det har vi inte heller gjort, inte med en enda kund. Det känns bara som om vissa vill få det att framstå som att man automatiskt är oseriös när man importerar.

Gör isåfall en omröstning där kommentarer också är dolda tills omröstningen är slut..

Personligen tycker jag att när en importör startar en omröstning angående ett märke han säljer så känns det som det kan finnas en baktanke med det.

Hade jag vetat hur man gjorde kommentarer osynliga, hade jag helt säkert gjort det också.
Frågan ställdes i Panasonic-delen av forumet, känns som om det inte finns något mer rimligt ställe att starta omröstningen. Om det var för vår egen vinning, vore det inte smart att ta upp frågan i ett forum där alla konkurrenter också ser utgången av omröstningen, eller har jag fel?

En fråga till VK system: är alla dina pumpmärken du saluför "sidoimporterade"?

Kort och gott: Ja.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2007, 18:05:19 »
Öhh vadÃ¥ osynligt resultat??  Sc:,h
Jag kan då tydligt se hur resultatet är just nu..... :D


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2007, 18:16:37 »
Om alla släpper frågan om olika importörers garantiansvar osv & istället svarar på frågan om Panasonic som märke fått ett sämre rykte eller inte...

Utloggad sturee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2007, 18:35:05 »
Detta är väl en av de märkligare trådarna på detta utmärkta forum. Vad är avsikten i grund och botten?

Av det jag läst på forumet hittills finner jag ingen anledning att uttrycka nägot missnöje med producenten. Kanske skulle man dock ha orienterat kunderna lite bättre om sina åtgärder med anledning av H 16.

De olika leverantörenas agerande har ju belysts och kommenterats rätt utförligt här. Vissa leverantörer har ju lagt ner "hela sin själ" för att reda ut orsakssammanhangen. Andra har sökt komma undan så snabbt och billigt som möjligt. Jag tror att många köpare har anledning att ångra sitt leverantörsval - men troligen har de blivit klokare inför nästa val.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Har du tappat förtroendet för Panasonic?
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2007, 18:41:57 »
om mitt förtroende för panasonic har fått sig en knäck ?....NEJ
om folk utanför branchen tappat förtroendet ?..... ganska säker på detta (hos de flesta)
men däremot så hoppas jag verkligen att panasonic (norden, eller globalt) stävjer påveriet hos generalagenterna. det är snarare deras agerande mot sido-importörerna o hemmapulare (vissa) som ställt panasonic som varumärke i skamvrån, hos många konsumenter.
sen har även vissa sidoimportörer visat att man kan bete sig huvudlöst, vilket har strött mer salt i såren.
hela historien visar att ingen i branchen ,(från tillverkare till enskilda handlare)var "byxor"
att hantera situationen, man är helt enkelt inte van vid att hantera sånt här, man trodde nog att N/A var en tillfällighet som gick att skylla enbart på inkompetens.
jag tror tyvärr inte att det är sista gången som detta sker, man kan bara hoppas att branchen är förberedda nästa gång. för slutkundernas skull.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!