Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energywatch upphör att fungera vid Ã¥rsskiftet  (läst 6413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slug68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« skrivet: 09 november 2018, 16:09:37 »
Hej,

Någon som har ett bra förslag på en färdig produkt motsvarande Vattenfalls Energywatch då den läggs ner vid årsskiftet, gärna med samma funktionalitet samt med möjlighet till integrering av brytare, fukt och temperaturmätare.
Kör parallellt med SONOFF med vad jag vet finns det inge möjlighet till att spara historik över temperatur och fukt på dessa.

Tacksam för alla förslag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #1 skrivet: 09 november 2018, 20:14:30 »
Kolla på vad Logger 3030 kan göra, borde inte var så långt från vad du efterfrågar.
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/219-logger-3030-pro-datalogger.html
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_3030
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #2 skrivet: 10 november 2018, 00:30:04 »
Var finns info om EnergyWatch och nedläggning?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad slug68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #4 skrivet: 10 november 2018, 07:27:08 »
Wow... :(. Att man inte hittar det när man laddar ner appen eller när man använder den.  De har ju informationskanaler vid bägge tillfällen.

Bra att de ersätter vad det kostat, synd att de missat att skicka ut information.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad slug68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #5 skrivet: 10 november 2018, 10:55:51 »
Ringde upp dem och vart lite missnöjd, de sa då att det kommer att skickas ut brev om detta.
Själv tycker lösningen funkar bra för mig, just att det är wifi koppling av givare ser jag som en stor fördel då det är en stabil lösning,
Någon som vet om det finns andra wifi lösningar för loggning av dessa värden med app stöd ?

goral

  • Gäst
goral
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #6 skrivet: 28 november 2018, 18:19:40 »
Hittar inget bättre än SMART TEMP med snygg grafik och temperturhistorik 24h, 1mån, 1år, min/max, ute inne.
Har letat men hittar inget motsvarande. Köpte Telldus med trådlösa termometrar men funkar inte som det ska.

Man borde kunna hacka SMART TEMP och köra på nån egen server typ Raspberry.

Eller sÃ¥ borde  Perific (tjänstens leverantör i Kista) själva köra vidare nu när Vattenfall lägger ner.
(Jag betalar gärna en slant i månaden.)

Inte heller speciellt miljövänligt av Vattenfall som gör att 10-tusentals fullt fungerande enheter ska skrotas.

Som sagt Smart Temp funkade perfekt för mig och är precis vad jag behöver med temperatur och historik.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #7 skrivet: 28 november 2018, 20:03:03 »
Kommer de samla in de gamla enheterna?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

chaffis4

  • Gäst
chaffis4
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #8 skrivet: 29 november 2018, 20:34:24 »
Vi som varit med från start har inte ens fått ett meddelande om att det upphör. Ren slump att jag sökte på fler smart plugs och hittade detta. Så tragiskt när det funkar så perfekt. Ingen ersättning utgår heller för dessa ganska dyra men hittills prisvärda tingestar enligt 3 års lagen , kanske kommer med lite smart god vilja och eftertänksamhet.

Utloggad olle123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #9 skrivet: 30 november 2018, 06:34:38 »
Helt sjukt..samma här har ett flertal Smart pluggar och Smart temp och Energywatch..tycker det fungerar förträffligt.

länken med ersättningen.

https://www.vattenfall.se/kundservice/smarta-hem/#

fungerar ej..man kan ej lägga in eposten och skicka.

Man kan maila dem, verkar som man får ut ersättning.
Perific kan inte fortsätta det är Vattenfall som äger rättigheterna.
« Senast ändrad: 30 november 2018, 09:27:42 av olle123 »

chaffis4

  • Gäst
chaffis4
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #10 skrivet: 30 november 2018, 10:56:50 »
Låg och funderade lite i natt, om man programmerar smartpluggarna på 13 av 11 och kvälls av och morgon på när man tycker det är lagom och använder skymning ska de kunna fortsätta funka till någon belysning hoppas jag. De ska ju funka utan wifi anslutning om den har fallit bort. Ska prova och hålla tummarna. Om det inte är appen som räknar ut sol upp och ner, så kontakt måste finnas för ljus justering. Återstår att se..

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #11 skrivet: 30 november 2018, 19:14:23 »
Fast om man bara skall ha dem som fasta timers som man inte ens kan ändra på så blir det ändå ganska tråkiga smarta hem prylar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad olle123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #12 skrivet: 01 december 2018, 07:57:25 »
Hej
Jag skulle vilja använda Vattensfalls Smart Temp...eller i varje fall dess probe/sensor eftersom kabeln är draget
igenom vägg. Den har en kontakt som ser ut som en 3,5 mm hörlurarkontakt i ena änden som satt i Smart Temp lådan.
Är det någon som vet om man kan använda någon annan sort temperaturenhet till kabeln?
Mvh Kjelle

Utloggad slug68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #13 skrivet: 01 december 2018, 10:04:43 »
Nu blev jag ännu mer förbannad när jag läste här och skickade detta till Vattenfall, trots att jag jobbar där själv dock ej på elförsäljning som har ansvaret för denna produkt.

"Hej,

Startade denna tråden på https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68149.0
Och ni kan ju se själva vad folk tycker och jag instämmer med dem,
Dåligt av er att lägga ner något som det ej finns något liknande på marknaden som kan ersätta såvida man inte ska bygga det själv,
Är det miljötänk att man nu måste skrota all hårdvara som fungerar ?
Kan ju tycka att ni kunde ställt frågan innan ni beslutade om att lägga ner produkten.

Upprörd användare

Stig Johansson" 

Utloggad olle123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #14 skrivet: 02 december 2018, 07:45:37 »
HÃ¥ller med.
Jag kommer sakna Energywatch mest men även Smart Temp och  elpluggarna.
Allt fungerar så bra.
Vet att Fortum har en enklare Energimätare ...Solo heter den men inget man kan läsa
av på en Smarttelefon utan en enhet som man har hemma...och ladda info via webben
där man kan läsa av i efterhand men det kan man lika gärna göra på elbolagets site.

Blä.
« Senast ändrad: 02 december 2018, 07:53:16 av olle123 »

Utloggad olle123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #15 skrivet: 05 december 2018, 16:28:46 »
Update 5/12.

Vill bara informera om att Vattenfall nu beslutat att förlänga Smarta Hem-tjänsten till den 31 juli 2019. Så det går att använda alla produkter och appen fram tills dess.

Vi på Perific håller på att utveckla egna lösningar och har redan nu en produkt som kan ersätta EnergyWatch, den heter Enegic Monitor. Det finns lite information på vår hemsida i dagsläget och det kommer att läggas upp mer inom kort.

Vi kommer att ta fram fler lösningar under våren och hoppas på att kunna ersätta samtliga produkter när Vattenfalls system stänger.

Hälsningar,

Evelina Öquist
Perific Technologies AB

Micke H Larsson

  • Gäst
Micke H Larsson
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2019, 22:08:09 »
Låg och funderade lite i natt, om man programmerar smartpluggarna på 13 av 11 och kvälls av och morgon på när man tycker det är lagom och använder skymning ska de kunna fortsätta funka till någon belysning hoppas jag. De ska ju funka utan wifi anslutning om den har fallit bort. Ska prova och hålla tummarna. Om det inte är appen som räknar ut sol upp och ner, så kontakt måste finnas för ljus justering. Återstår att se..
Jag har appen på en mobil som jag slutade använda i höstas men smartpluggen har ändå fortsatt att tända och släcka vid solnedgång och soluppgång så det låter lovande.

Jag håller med om att det är totalt vansinne att tvinga folk att byta, det borde räcka med att sluta med support och uppdateringar och så får pluggarna användas så länge som folk vill och de håller.

Nestor

  • Gäst
Nestor
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2020, 08:07:51 »
Nu finns det likvärdiga produkter som motsvarar EnergyWatch och dessutom med ännu bättre funktionalitet: https://www.enegic.com/produkter-funktion/

Börjat prova dessa och är mycket nöjd. Speciellt med Enegic Monitor där jag nu kan få värden per fas samt att kunna separera solcells produktion, vilket Vattenfalls EnergyWatch inte kunde.

Även Enegic Sense med både temperatur och fukt i samma enhet, samt möjlighet att köpa till ytterligare givare vid behov av fler mätvärden, fungerar riktigt bra och överskådlig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energywatch upphör att fungera vid årsskiftet
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2020, 08:36:36 »
OM det jag läser mig till stämmer så bygger systemet enbart på strömspolar utan koppling till elnätet (kräver ingen behörig elinstallation).
Energimätning utan att ta hänsyn till spänning och fasförskjutning leder alltid till mätfel, större eller mindre.
Jag provade t.ex. själv två olika energimonitorer som fungerade på detta sätt på min markvärmepump för några år sedan.
Energimonitorerna visade upp till 43% fel (för mycket) på grund av fasförskjutningen och den effekt det har på den aktiva effektförbrukningen.
Jag skulle absolut avråda från denna typ av loggning om man har de minsta krav på adekvata mätvärden.
Lösningen med "läsöga" (som vi också erbjuder) är bättre, men är inte heller helt tillförlitlig.

Våra lösningar med Logger 2020 eller Logger 3030 kopplad till pulsutgång eller Modbusport på elmätare ger avsevärt mycket mer tillförlitliga mätdata tack vare den teknik vi använder.
Måhända är vår visuella design och avsaknaden av app en nackdel för oss, men att mäta energi med hjälp av strömspolar anser jag i princip vara en ren bluff.
De visar bara rätt på helt resistiva laster som blir allt ovanligare i ett modernt hem.
Lite mer om vad man kan logga med vårt system: https://logger3030.se/oversikt
Översikt av webbtjänsten som är åtkomlig via alla plattformar: "Presentation av e-logger webbtjänst" en bit ned på sidan: https://www.logger3030.se/
« Senast ändrad: 07 februari 2020, 08:48:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!