Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om regler/styrning HE9  (läst 1481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marr1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Fråga om regler/styrning HE9
« skrivet: 05 december 2010, 10:04:05 »
Hej,
fick en HE9 installerad i fredags och kontrollfreak och pump-nörd som man är vill man ju veta exakt hur den fungerar, dock är manualen lite väl fattig på information.

1) Vad betyder element-symbolen? Att cirk-pumpen levererar varmvatten till elementen eller att  "värmebehov" finns? Är "värmebehov" samma som att framledningstemperaturen är lägre än börvärdet?

2) Går cirk-pumpen för elementen hela tiden?

3) Vad avgör om Timer för tillskottsvärme ska slås på, respektive av?

4) Vad avgör om Timer för kompressor ska slås på, respektive av? När jag var nere och tittade nyss var framledning 32,6 och börvärde 36,7. Ändå ansåg pumpen inte att det fanns värmebehov och någon timer var inte startad. Sen helt plötsligt startade kompressorn.

5) Vi har ingen ack-tank och det känns som det kommer bli väldigt många kompressorstarter om kompressorn ska starta när börvärdet faller under en viss nivå, stanna när den går över viss nivå, starta igen.... osv osv.... Är det väldigt dåligt? Ack-tank kom aldrig upp i diskussionen med säljaren så det kanske inte är så farligt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fråga om regler/styrning HE9
« Svar #1 skrivet: 05 december 2010, 11:03:55 »
1) Ja, elementsymbolen visar att det är värmesäsong. Det inträffar när det har varit kallare ute än inställd 'värmesäsongsgräns' under inställd fördröjningstid, eller direkt då det blir kallare än 'direktstartsgräns' Det har inget med framledningen att göra.

2) Den går när det är värmesäsong.

3) Tillskottet går in om inte VP'n lyckas få upp framledningen. Tillskottstimern är en fördröjning av tillslaget för att det inte skall gå in i onödan (t ex efter nattsänkning)

4) Kompressortimern är till för att kompressorn inte skall kunna starta för snabbt efter ett stopp. Först måste den stå en stund och tryckutjämna.
När kompressorn skall starta/stoppa styrs av kopplingsdifferensen. Lite förenklat kan man säga att kompressorn startar när framledningen är några grader under börvärdet och värmer till några grader över. I genomsnitt blir temperaturen rätt.

5) Till att börja med kan du justera upp 'högsta kopplingsdifferens' och tidsfaktorn en liten aning och se om det blir bättre. Har du lite vatten i systemet (man rekommenderar ca 20 liter per kW) så kan du behöva komplettera med en arbets-/volymtank. En gammal varmvattenberadare på 80-100 liter seriekopplad på framledningen brukar funka bra.
« Senast ändrad: 05 december 2010, 11:06:10 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marr1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om regler/styrning HE9
« Svar #2 skrivet: 05 december 2010, 20:52:56 »
Tack för utförligt svar!

Så element-symbolen betyder inte att värmebehov föreligger? Jag tycker mig nämligen ha sett att element-symbolen bara visas i kombination med kompressor-symbolen och då och då syns inte element-symbolen, trots att det har varit kallt ute.

Jag vill nog inte ändra kopplingsdifferensen, men hur kommer jag åt den funktionen? Måste man inte ha installatörsbehörighet? Vad är den vanligaste koden?

Tyvärr vet jag inte hur stor volym vi har i systemet, men tipset med varmvattenberedaren tackar jag för.

/Martin

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga om regler/styrning HE9
« Svar #3 skrivet: 05 december 2010, 21:15:34 »
Menar du elementsymbolen som är nere till höger så är det en indikation på att pumpen gör värme, på samma sätt som den gör vv när kranen visas.
När eltillskottet går in har du en blixt med plustecken vid antingen element eller kransymbolen.

Du loggar in som installatör med MÅN-DAG, alltså 1205 idag.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!