Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump och utbyggbarhet  (läst 1800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ansk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Frånluftsvärmepump och utbyggbarhet
« skrivet: 01 augusti 2006, 17:32:47 »
Vi bor sedan två år i en 1,5-plans trävilla från Götenehus, byggår 1980.

Uppvärmningen sker med liten Nibe-elpanna årsmodell cirka 2001 som skickar ut varmvatten i systemet och radiatorerna är troligen från byggåret.

Huset ventileras med frånluftsventilation från kök, tvättstuga, ett badrum nere samt ett badrum uppe. Inte så långt från elpannan står den Östberg-fläkt som drar ut frånluften ur huset.

Vi har en redan känd komplikation med att ventilen i köket drar ut matos i frÃ¥nluftssystemet. Visserligen genom ett extra filter, men det behöver ändÃ¥ vad jag förstÃ¥r byggas om sÃ¥ att  en köksfläkt ovanför spisen skickar denna feta luft rakt ut genom taket och en annan ventilöppning fÃ¥r ta relativt fettfri varmluft ut frÃ¥n köket.

Kul att höra om någon har tips för hur att gå vidare med detta.

Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftsvärmepump och utbyggbarhet
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2006, 07:31:43 »
Vi bor sedan två år i en 1,5-plans trävilla från Götenehus, byggår 1980.

Uppvärmningen sker med liten Nibe-elpanna årsmodell cirka 2001 som skickar ut varmvatten i systemet och radiatorerna är troligen från byggåret.

Huset ventileras med frånluftsventilation från kök, tvättstuga, ett badrum nere samt ett badrum uppe. Inte så långt från elpannan står den Östberg-fläkt som drar ut frånluften ur huset.

Vi har en redan känd komplikation med att ventilen i köket drar ut matos i frÃ¥nluftssystemet. Visserligen genom ett extra filter, men det behöver ändÃ¥ vad jag förstÃ¥r byggas om sÃ¥ att  en köksfläkt ovanför spisen skickar denna feta luft rakt ut genom taket och en annan ventilöppning fÃ¥r ta relativt fettfri varmluft ut frÃ¥n köket.

Kul att höra om någon har tips för hur att gå vidare med detta.

Anders


Det optimala är, som du skriver, att sätta en extra frånluftsdon i köket och ersätta spiskåpan med en separat köksfläkt och egen imkanal rakt ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Frånluftsvärmepump och utbyggbarhet
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2006, 11:28:31 »
Jag kortade av ventliationsröret som gick till fläkten och satte ett vanligt frånluftsdon på den.

Sedan drog jag en ny kanal från fläkten som går rakt ut istället.

Jag kan säga att det syns skillnad på filtret i FLVP !
« Senast ändrad: 07 augusti 2006, 08:46:48 av zoom »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Frånluftsvärmepump och utbyggbarhet
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2006, 18:40:35 »
Från min takfläkt gick en kanal till spiskåpan och en till utsugen,( som ett omvänt Y). Jag kapade röret som gick till utsugen och pluggade mot takfläkten samt la ett nytt från den del som gick till utsugen, till vp. Har således kvar takfläkten till spiskåpan, supersug är det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!