Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elförbrukning vid minusgrader, EcoAir 610M+EcoZenith i350 ?  (läst 3445 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BuTTuS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla

Mitt första besök i detta forum och med en fråga om min första värmepump, så ha tålamod :-)

Fick alltså EcoAir 610M+EcoZenith i350 installerade i början på sommaren men det är ju först nu som man kan börja justera in värmekurvan och se hur den uppför sig, tror jag börjar hitta rätt med lutning 43 och höjd 3 snäpp. Villa i södra norrlands inland på cirkus 150m2 uppvärmd yta med element från 50-talet, 2 vuxna och ett litet barn och använder inga större mängder varmvatten. Under sommaren och hösten så har totala elförbrukningen minskat med nästan 2/3 men nu när det varit kring -10 i ett par dygn så har det hänt något...

Under historisk driftinfo så har "Elvärme kWh" alltid stått på 4, men har nu på sista två dygnen hoppat upp till 38, är det normalt vid redan -10? Jag trodde nog pumpen skulle orka leverera mer även vid lite kallare väder? Vad ska jag hålla utkik efter för att se om detta är rimligt?

Edit: fel modell
« Senast ändrad: 05 november 2019, 12:23:00 av BuTTuS »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elförbrukning vid minusgrader, EcoAir 610M+EcoZenith i350 ?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2019, 12:36:32 »
Beror på vad det är för hus, storlek, när det är byggt och isolerat samt hur man dimensionerat värmepumpen. Är nog väldigt vanligt att värmepumpen kan klara sig ner till t.ex. ca -5 grader och blir det kallare så behövs successivt mer el-patron. LVVP effekt och verkningsgrad sjunker med utetemperaturen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elförbrukning vid minusgrader, EcoAir 610M+EcoZenith i350 ?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2019, 11:00:35 »
När det gäller huskurvan för CTCs LVVP så kom ihåg att lutningen anger hur brant kurvan är, dvs hur mycket mer värme du behöver när det är kallare, medan justeringen (höjd) bara är en parallellförskjutning upp eller ner. Om du höjer "3 snäpp" så innebär det att du säger att ditt hus behöver relativt sett mer värme än normalt när det är milt ute och mindre än normalt när det är kallt.

Som jämförelse har jag kurva 58 och justering -4 i Västerbottens kustland (radiatorer dessvärre anpassade för ren elpanna) därför att när husets stomme börjar kylas ner (gammalt timmerhus) så behöver det relativt sett mer värme i förhållande till utetemp än vad det behöver vid nollgradigt. Jag behöver alltså i princip en högre huskurva när det är riktigt kallt än när det är noll ute, och det når jag genom att välja en väldigt brant kurva (58) och sen flytta ner den (-4) så det blir en bra nivå vid alla utetemperaturer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad BuTTuS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning vid minusgrader, EcoAir 610M+EcoZenith i350 ?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2019, 21:02:40 »
Jo kurvan har jag koll på, vi gillar att ha det ganska varmt men har få element så därför +3.
Lutningen nu ökad till 44 efter några stabila dagar med -7 grader ute, får se varåt det bär vid väderomslag.
Jag blev bara så förvånad över hur pass mycket mer el det gick vid -12 grader än -5, trodde som sagt att pumpen skulle leverera bättre vid de temperaturerna.
Har loggat temperaturer och elförbrukning i flera är med telldus/templight och eliq så det ska bli spännande att jämföra sedan när allt är injusterat.
Vi har en kamin för ”myseldning” också men det blir nu fort för varmt med den eftersom alla element är fullt öpnna nu tills jag fått till kurvan, när den är på plats så får man väl justera elementen så de stänger när vi eldar.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elförbrukning vid minusgrader, EcoAir 610M+EcoZenith i350 ?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2019, 22:06:42 »
+3 lyfter eller sänker hela kurvan, och du bör försöka hitta rätt kurva först, innan du ändrar justeringen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!