Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solo XRH25 kylning  (läst 3801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joachim Parrow

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solo XRH25 kylning
« skrivet: 27 april 2019, 16:00:33 »
Jag överväger att installera en pump där ett viktigt syfte är att kyla övre planet (50 m2) av min villa, som annars blir för varmt på sommaren. Lokal installatör rekommenderar Daikin solo xrh25. Någon erfarenhet eller kommentar om denna? Jag kommer alltså att sätta innerdelen på övervåningen. Om det enda syftet är kyla (jag har fjärrvärme i huset) finns bättre lösning? Priset inkl installation är 19000:-, är det rimligt?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #1 skrivet: 27 april 2019, 18:51:12 »
Jag överväger att installera en pump där ett viktigt syfte är att kyla övre planet (50 m2) av min villa, som annars blir för varmt på sommaren. Lokal installatör rekommenderar Daikin solo xrh25. Någon erfarenhet eller kommentar om denna? Jag kommer alltså att sätta innerdelen på övervåningen. Om det enda syftet är kyla (jag har fjärrvärme i huset) finns bättre lösning? Priset inkl installation är 19000:-, är det rimligt?
Ta en Solo R25 eller R35. Om du skall kyla endast. Blir billigare.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #2 skrivet: 27 april 2019, 20:03:13 »
Finns erbjudanden från ca 10000:- inkl standardinstallation efter ROT avdrag för kylaggregat så lägga ut dom pengarna för den kyleffekten känns ”dumt” om man inte gillar att strössla iväg pengarna 😎

Nu kanske det inte är en ”standardinstallation” så det blir lite dyrare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mickeeee

  • Gäst
Mickeeee
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #3 skrivet: 28 april 2019, 22:30:47 »
Finns erbjudanden från ca 10000:- inkl standardinstallation efter ROT avdrag för kylaggregat så lägga ut dom pengarna för den kyleffekten känns ”dumt” om man inte gillar att strössla iväg pengarna 😎

Nu kanske det inte är en ”standardinstallation” så det blir lite dyrare.

Ursäkta om jag kapar denna tråd. Jag tittar just nu på ev installation av luftkonditionering, vem har bra erbjudande?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #4 skrivet: 28 april 2019, 23:06:59 »
Bor du krokarna av Piteå kan du maila Rikard 😉

Postorderfirmorna brukar kunna ha låga priser.
I slutändan får man som alltid kika på vad det är man tänker köpa då absolut billigast kanske inte alltid är rätt produkt för ändamålet 😎
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #5 skrivet: 29 april 2019, 07:31:52 »
Daikin har ju även modellen Sensira som ger upp till 4 kW kyleffekt vid 25 grader ute och 22 grader inne. En sådan skall kosta ett antal tusenlappar mindre än Solo oavsett modell.
Men som sagt, skall du aldrig värma med den så titta på olika tillverkares uttalade aircondition-maskiner.
Annars är Solo XRH ingen dum maskin, den stora fördelen är väl den 5-åriga garantin.
På Sensira (Och andra billigare airconditionaggregat?) är det nog bara 3 år i de flesta fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #6 skrivet: 29 april 2019, 08:52:26 »
Tolkade det som att han bara sökte kylfunktionen men det kanske var fel  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #7 skrivet: 29 april 2019, 10:22:01 »
Och? jag rekommenderade Sensira som är en kylmaskin, enda anledningen som jag ser det att köpa Solo är den längre garantin.
Vilken garanti har ME på sina rena kylmaskiner?
Sen är det väl i och för sig så att man värmer billigare med en luftvärmepump än med fjärrvärme (I normalfallet), så helt bortkastad kanske en Solo (Eller annan värmepump) inte skulle vara om man kunde ersätta fjärrvärmen med den vintertid.
« Senast ändrad: 29 april 2019, 10:23:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #8 skrivet: 29 april 2019, 12:11:47 »
du tog upp solo XRH därför skrev jag  :)

ME har bara en "ren" kylmaskin men den är väl egentligen bara för typ serverrum där man behöver kunna köra kyla även om det är -25 ute och är för dyr för en "vanlig" villa/fritidshus.
Till juridisk person så är det då 2års garanti

ME har tagit in HR COOL som ett prisvärt alternativ för mest kylfunktion men fungerar att värma på vår och höst innan minusgraderna dyker upp.
Den har bara 2 eller 3års garanti , snålat på garantier för att få ner priset så lågt dom kan antar jag!
Känns som mindre "risk" att bara köra i AC läge men ser lite konstigt ut med kort garanti kan jag tycka men det är fler som har olika längd på garantier på luft/luft , åtmindstånde tidigare.

Många som kompletterar sin fjärrvärme, luft/vatten och  bergvärme med en luft/luft även för värmedrift då beroende på uppvärmningssystem kan vara lite "svajigt" runt nollan ute och som bonus får kyldriften tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #9 skrivet: 29 april 2019, 12:30:02 »
Nu går vi snart in på tredje året med luftvärmepumpen. Ser nu att den ger som max 3kW kyleffekt. Det räcker i alla fall för våra lite drygt 100 kvm nedervåning. Förra sommaren var extrem. Fick köra den på 16°C och full fart på fläkten några nätter för att få ordentligt svalt i sovrummet. Övrig tid gick den på höjd tomgång. Jag började köra AC i maj och nån dag in i september. Förbrukningen är inget man ens tänker på. Då har maskinen gått på kyla så fort det är strax över 20-22°C i sovrummet. Jag vill ha svalt!
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #10 skrivet: 29 april 2019, 14:08:18 »
Till TS comfort.

Trådstartaren hade blivit föreslagen en Solo XRH25, därför nämnde jag den och vilka fördelar det kunde vara att köpa den, alltså garantin i detta fall.
Sensiran är också en "värmepump" men inte nordenanpassad.
"Någon" sa att man inte längre fick sälja rena aircondition-aggregat till konsument (Manspleining?), kanske därför nästan ingen har annat än ej nordenanpassade luftvärmepumpar med lite sämre garantier som sitt billiga alternativ för de som bara vill kyla med maskinen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #11 skrivet: 29 april 2019, 16:32:03 »
Har också läst inlägg här och på andra forum om att man inte får sälja rena ac längre .
Nu har jag inte snokat så mycket men är det i så fall till privatkunder om någon har läst på om detta?
Kan inte påminna mig om att ME har någon text om att deras TP35VF eller TP50VF för enbart kyldrift endast är för kommersiellt bruk.
Nu är priset sådant i och för sig så att dom knappast lär intressera privatmarknaden!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solo XRH25 kylning
« Svar #12 skrivet: 30 april 2019, 07:54:48 »
Nu har jag inte grottat ned mig i konstruktionen av "värmepumpar", men jag har en känsla av att kondensorn (utedelen) är annorlunda designad för att ge högre verkningsgrad vid kyldrift, typ att köldmedieflödet går åt andra hållet för att optimera för kyldrift - på maskiner utvecklade primärt för varmare länder då man kyler mer och oftare än man värmer, men där ändå värmefunktionen är efterfrågad och uppskattad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!