Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !  (läst 38108 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« skrivet: 06 april 2012, 11:32:32 »
Hej  wave

Plockade fram en Johnson 20 hk ur gömmorna har inte används på 10-12 år...tvåtaktare 80 talare.
När jag använde den sist dvs slutet av 90 talet så gick den  a:gl.

Problemet är att startsnöret inte går att dra ut. Helt stumt. Tror mig fått ur växel. Hjälper inte ,även plockat ur tändstiften å sprutat in 5-56!

Den har stått varmt dock fick den ingen kärlek innan den ställdes undan.
Kan kolvarna rostat i loppen ?

Eller är det bara lite hederligt övervåld som behövs  knUp

Tacksam för tips.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #1 skrivet: 06 april 2012, 11:45:03 »
Antagligen rostat fast.
Om man skall ställa av så lång tid så måste man slå i olja i cylindern.

Men det är bara att plocka isär och göra rent så startar den nog.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #2 skrivet: 06 april 2012, 11:57:49 »
Jag tror att aluminiumet i kolvarna har oxiderat och gjort så att kolvarna sitter fast. Jag fick skruva bort topp och cylindrar, slog i lite olja och knackade på kolvarna, med en träbit som mellanlägg, och fick på så vis lös kolvarna. Det var fullt av en vitaktigt aluoxid, efter "tvätt" och smörjning satte jag ihop allt och har sedan utan problem kört i flera år. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #3 skrivet: 06 april 2012, 12:07:34 »
Hej  wave

Tackar er båda för svaren. Även fast jag blir  :'( över svaren .

Finns det inte något lättare sätt att få kolvarna att röra sig. Typ någon mirakel kur allt för att slippa meka  :).

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #4 skrivet: 06 april 2012, 12:10:57 »
Finns det inte något lättare sätt att få kolvarna att röra sig. Typ någon mirakel kur allt för att slippa meka  :).

Man kan prova slå någon mirakelkur i cylindern och låta den stå över natten med cylinder och kolv uppåt och hoppas att det släpper.

Du få försöka dra runt motorn med något annat än startsnöret annars drar du bara av det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #5 skrivet: 06 april 2012, 12:12:17 »
Häll i Coca cola så löser det sig har jag hört på den tiden man skulle ha 50 gamla mopeder bara för sakensskull  :D
Om det fungerar vet jag däremot inte  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #6 skrivet: 06 april 2012, 12:17:35 »
Jag tror att du ska ta det försiktigt med colan, den kan nog ställa till större problem än den löser. I stället för att dra i snöret kan du kanske försöka vrida på svänghjulet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #7 skrivet: 06 april 2012, 12:19:50 »
Kolla så att det inte är starspärren till växeln som låser motorn sitter på svänghjulet (tror jag) Har en likadan motor och den har legat ute i ca 7 år innan jag fick den och den går riktigt hyfsat numera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #8 skrivet: 06 april 2012, 12:26:01 »
Hej  wave

Man kan prova slå någon mirakelkur i cylindern och låta den stå över natten med cylinder och kolv uppåt och hoppas att det släpper.

Du få försöka dra runt motorn med något annat än startsnöret annars drar du bara av det.

Provade igår med ett kort koben som jag satte in i "startkransens ?" tänder å försökte bända. Man vill ju inte ha sönder nåt i onödan. ::)

Frågan är vad mirakelkuren skulle bestå av ? Har några burkar med rostlösande som enligt etiketten ska vara inträngande.

Häll i Coca cola så löser det sig har jag hört på den tiden man skulle ha 50 gamla mopeder bara för sakensskull  :D
Om det fungerar vet jag däremot inte  :)
Tja varför inte  tummenupp. Coca cola passar ju till det mesta å gott dessutom  :)

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #9 skrivet: 06 april 2012, 12:29:06 »
Kolla även växelhuset axeln som går dit ner snurrar hela tiden även i friläge för den driver vatten pumpen och det är rätt vanligt att det kommer in vatten dit så lite rostolja där kanske hjälper.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #10 skrivet: 06 april 2012, 12:29:26 »
Frågan är vad mirakelkuren skulle bestå av ? Har några burkar med rostlösande som enligt etiketten ska vara inträngande.

Typ 5/56 eller WD40.

Men det måste verka länge, typ 24h för att det skall få en chans att ta sig till kolvringarna.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #11 skrivet: 06 april 2012, 12:33:32 »
Hej   wave

Kolla så att det inte är starspärren till växeln som låser motorn sitter på svänghjulet (tror jag) Har en likadan motor och den har legat ute i ca 7 år innan jag fick den och den går riktigt hyfsat numera.
Intressant ! Faktum är att när jag började rota med motorn igår så märkte jag att växellägena kärvade markant... Hade kanske en slaglängd på 5 mm fram/bak. Efter ett idogt ryckande fram och åter så har nog slagländen ökat till 15 mm. Kan det vara som du skriver att det finns någon slags spärr som jag inte ser med blotta ögat ?

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #12 skrivet: 06 april 2012, 12:36:31 »
i vilket fall så borde det ändå gå att vrida på svänghjulet med tändstiftet urskruvat?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #13 skrivet: 06 april 2012, 12:49:44 »
Hej
i vilket fall så borde det ändå gå att vrida på svänghjulet med tändstiftet urskruvat?

Syftar du på startspärren eller axelhusetsbaxel ? Tänk på att jag inte är alltför tekniskt lagd  :)
Dum fråga kanske men åt vilket går kolvarna ( fram å tillbaka vet jag ) men i mitt fall så sitter tändstiften på baksidan så ligger då cylindrarna horisontellt ?
Apropå att låta motorn få sin 5-56 kur. Jag hade i 5-56 igår men då med motorn stående.
Kolla även växelhuset axeln som går dit ner snurrar hela tiden även i friläge för den driver vatten pumpen och det är rätt vanligt att det kommer in vatten dit så lite rostolja där kanske hjälper.
Kan man komma åt den när man demonterat kåpan ?

M v h tyke 
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tips på fixa trög/trasig utombordsmotor !
« Svar #14 skrivet: 06 april 2012, 12:53:18 »
Dum fråga kanske men åt vilket går kolvarna ( fram å tillbaka vet jag ) men i mitt fall så sitter tändstiften på baksidan så ligger då cylindrarna horisontellt ?

Om du menar rotationsriktningen på motorn så roterar den åt samma håll som startsnöret drar den.
Bakåt lär inte funka för då hakar startanordningen i.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!