Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat eller strypa radiatorerna  (läst 7434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Termostat eller strypa radiatorerna
« skrivet: 02 februari 2010, 09:21:59 »


Jag har värmepump och alla radiatorventiler helt öppna men får då väldigt varmt i några
rum. Satte dit termostater för att få ner tempen till 20 grader..var det fel??
Ska jag strypa flödet till tempdiff 5-7 grader??

Varför i så fall? Kan någon dignitär lägga ut texten för en amatör..Tack på förhand

Anders

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2010, 11:56:22 »

Tack Bertil...uppskattar dina svar!!

Då börjar det långa arbetet att strypa in raddar tills delta T blir rätt....har runt 30 stycken..
Jag behåller väl termostaterna på tre raddar på vinden..vilket jag förstod på dig var ok utan att
försämra för värmepumpen..

Anders

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2010, 12:07:00 »

Tack Bertil...uppskattar dina svar!!

Då börjar det långa arbetet att strypa in raddar tills delta T blir rätt....har runt 30 stycken..
Jag behåller väl termostaterna på tre raddar på vinden..vilket jag förstod på dig var ok utan att
försämra för värmepumpen..

Anders
Följande gäller i alla fall, enligt mig, om du har parallellkopplade radiatorer, fast kondensering utan utetempgivare, men jag kan inte se varför inte rumstermostater skulle fungera i även flytande kondensering:

Att du trimmar in radiatorerna till Delta T innebär inte att du ska ta väck rumstermostaterna. Det är två helt skilda saker. Stryper gör du för att inte en radiator ska "kortsluta" de andra. Säg att du har en liten radiator som är helt öppen. Om då termostaten tycker att det är dags att kräma på max så kommer denna lilla radiator att få ett delta T= 0 och en annan radiator kommer inte få tillräckligt med vatten. Detta innebär att du ska trimma delta T när det är kallt ute och termostaterna är öppna och du har stor avkylning på radiatorerna.
Termostaterna i sin tur ställer in rätt temperatur i rummet.
« Senast ändrad: 02 februari 2010, 12:19:42 av Offroad »
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2010, 12:29:53 »

Jag har bara utegivare och radiatortermostater..ingen rumtermostat..
har alla radiatorer öppna utom 5-6 stycken i de rum det blev för varmt..där satte jag dit
radiatortermostater. ställer in temp kurvan på VP så jag får bra värme i 'kallaste' rummet
och förstår jag sen ska strypa ner alla andra raddar till rätt delta T...???


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2010, 12:45:41 »
Vad har du för värmepump? Den jobbar väl utan acktank?
Fast temp eller flytande knondensering (jobbar med utegivare!


Nackdelen med termostatventiler när man har värmepump är rätt rejäl och har diskuterats mycket.
Dom kan strypa flödet så mycket i extremfallet att man får problem med diftlarm och pumpstopp.
Vid tex solsken stryper dom flödet det ger en snabb ökning av framledningstempen och det ger sämra ekonomi och kompressorn får jobba "hårdare".


Du behöver bara strypa där du har för varmt!
Har man för högt flöde vid pumpen kan man ändra farten på cirkpumpen istället den har tre lägen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2010, 12:55:39 »

Jag har en Varmitek..förstår inte din fråga om flytande kondensering vs. fast temp..

Men ja utegivare..och jag förstår dina argument mot radiatorstermostat..

Utegivaren styr returledningstempen..dvs om termostaten stryper för mycket blir
returen för kall och pumpen jobbar för att höja och termostaten stryper då ännu mer.
 Detta lÃ¥ter som ett haltande reglersystem..om jag förstÃ¥tt detta rätt är jag helt med pÃ¥ dina
rekommendationer Bertil.

Anders

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2010, 13:09:04 »
DÃ¥ har du flytande kond.
Fast är när man kör tex mot en acktank med fast start och stopptemp tex start 50 grader och stopp 55 grader.
Ofta då för både varmvatten och värme i samma ack

Kopierade... härifrån:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56.0

Fast kondensering
Fast kondensering innebär att värmepumpen värmer ett värmemagasin (vanligen en ackumulatortank) till en i förväg inställd (hög) temperatur. Denna temperatur är under större delen av året betydligt högre än vad som krävs för det värmebehov som för tillfället behövs. Radiatorkretsen kopplas till ackumulatorn via en sk shunt som reglerar ut rätt temperatur till radiatorerna. När temperaturen i ackumulatorn sjunkit till ett lägsta värde startar värmepumpen igen och höjer temperaturen till det inställda värdet. Fast kondensering var tidigare vanligt vid dockning av värmepumpen till el och oljepannor då dessas reglersystem då kunde användas.

Flytande kondensering
Normalt ordnas flytande kondensering så att värmepumpen startar och stoppar "runt" ett av reglerdatorn framräknat börvärde (baserat på utetemp).
Numera används uteslutande sk flytande kondensering  i värmepumpssammanhang. Denna metod bidrar till klart förbättrad verkningsgrad. Eftersom verkningsgraden hos värmepumpen sjunker i takt med att temperaturen ut ökar sÃ¥ strävar man efter att inte producera varmare vatten än vad effektbehovet kräver. I ett system med flytande kondensering arbetar värmepumpen normalt direkt mot radiatorkretsen och ingen ackumulator behövs om vattenvolymen är tillräckligt stor. Nackdelen med flytande kondensering är att varmvattenproduktionen blir lite knepigare men detta uppvägs av den energibesparing som görs. Flytande kondensering används numera även vid dockning dÃ¥ värmepumpens styrsystem ersätter eventuellt existerande shuntstyrning.
Förhoppningsvis kommer så småningom värmepumpar för Vätske/Vatten att ha varvtalsstyrda kompressorer som kontinuerligt ge den effekt som krävs i varje enskild stund. Moderna s.k. inverterstyrda luft/luft-värmepumpar har redan idag den funktionen och det gör att de alltid arbetar med optimalt varvtal samt levererar den effekt som krävs för att hålla huset varmt - varken mer eller mindre.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2010, 13:56:18 »
Enligt mig ligger det till som följer. Grundtanke. Så låg returtemp och så konstant flöde som möjligt.
En radiatortermostats uppgift är att konstanthålla en temperatur i ett rum. Stänga då yttre värmekällor som datorer, belysning, solinstrålning etc uppstår.
Varje enskilt rum har ett effektbehov. Inte så svårt att räkna ut. Finns ledtal att gå på. Varje radiator kräver då ett visst flöde för att värma rummet, inte heller svårt att bestämma.
q= P/4.18xtempskillnad.
Det var den teoretiska och den mest exakta lösningen. En väl fungerande med tidslukande lösning är som följer.
Ta bort alla termostater och öppna ventilerna fullt. Sänk reglerkurvan med små skillnader i taget. Vänta nått dygn helst. När du upplever vistelsezonen du är i mest som kylig. Öka ett snäpp så det blir bra igen. Dom rum som nu är varma stryper du ner tills dom känns bra. Eventuellt kan du nu sänka kurvan ett snäpp igen. Har du nått rum som nu är kallt. Byt radiator till en större.
En värmepump vill ha ett så konstant flöde och så låg temperatur i returledningen som möjligt.
Skulle flödet bli för lågt efter denna åtgärd. Det märker du på kortare gångcykler. Sätt då in ett utjämningskärl.
Sen kan du sätta radiatortermostater precis vart du vill. Dom kommer nu att jobba i den övre delen av P-bandet. Och ventilen kommer vara mestadels öppen förutom då yttre värmekällor aktiveras.
Lycka till
 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2010, 14:33:27 »
Ang termostatventiler...
Det är bättre med en rumstermostat kopplad till värmepumpen... Den stryper ju inget flöde

Men på ett fåtal raddar kan det va ok.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2010, 15:02:06 »
Ang termostatventiler...
Det är bättre med en rumstermostat kopplad till värmepumpen... Den stryper ju inget flöde

Men på ett fåtal raddar kan det va ok.
Visst. Men problemet är att hitta en bra referenspunkt att placera rumstermostaten. Och det är ju i vistelsezonen man vill ha bra klimat.
Jag tycker nog fortfarande att det är bättre att sätta in ett UKV kärl om flödesproblem uppstår. Uppstår driftproblem pga lågt flöde Är systemvolymen för liten i förhållande till vp.
Man vill ju trots allt få ner returtempen för att få så bra verkningsgrad som möjligt.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2010, 15:12:11 »
Jo returtempen får du ned genom högt flöde.
Jag har koll på många rumsgivare alla är väldigt nöjda, kunderna vet hur det funkat innan eftersom dom är efterinstallerade.
Har man något enstaka rum som inte vill hålla sig "lagomt" varmt kan man väl där har termostatventiler.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2010, 15:45:09 »
Jo returtempen får du ned genom högt flöde.
Jag har koll på många rumsgivare alla är väldigt nöjda, kunderna vet hur det funkat innan eftersom dom är efterinstallerade.
Har man något enstaka rum som inte vill hålla sig "lagomt" varmt kan man väl där har termostatventiler.
Nja! Returtempen går väl ändå inte ner med högre flöde? Högt q blir ju detsamma som kort avkylningstid.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2010, 23:50:23 »
Man kan tro det men med högt flöde får du maximal värmeavgivning därmed "orkar inte pumpen driva upp tempen som förr på stigen, men även returen blir därmed svalare med tex kontinuerlig drift med endast kompressorn....
Lägger man på mera effekt då stiger systemtempen.
Men med jättelågt flöde blir ju returtempen enormt låg...

Men man får ju inte öka flödet i korta slingor eller i små radiatorer då kortsluts det.

Hade en idag med golvvärme med lågt flöde, den bröt pga hög returetemp vid endast kompressordrift, delvis pga av eldning i kalelugn.
När jag ökat flödet körde vi kompressor och 6 kw elpatron utan att vara i närheten av stopptemp!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Termostat eller strypa radiatorerna
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2010, 17:06:51 »


Jag har nu kollat alla radiatorer..totalt 28st..6 st hade delta T över 10 grader och 6 st hade delta T 0 grader..

Jag har nu strypt in alla raddar med delta T under 7 grader dvs jag har strypt 15 raddar mer eller mindre..
Är jag på rätt väg eller ska jag göra nåt annat??

Hur är jag säker jag inte minskar flödet  till VP för mycket ?

Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!