Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Krav pÃ¥ installation av Acetec i krypgrund...................  (läst 73291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Hej
Håller inte virket ett snittvärde av Rf% eftersom det varierar väl inte i virket/h utan kanske per vecka eller något sådant, reaktionen är väl ganska långsam.
//kjulakalle Sc:,h
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2008, 07:25:19 »
Hej rollo!

Se denna tråden -> http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.10

Där jag bla. beskrivit att jag tror att det är något som inte är som det ska, har rf ställd på 65% på avfuktaren, ändå håller jag låg rf. Jag har flyttat runt mina givare lite varstans i grunden och får liknande resultat överallt... läste på lfs hemsida ang. hygro-pro lite intressant info ang lägre temperatur och "vanlig" hygrostat som sitter i avfuktare, att de kan styra avfuktaren felaktigt vid lägre temperaturer.. man undrar ju då genast hur det kommer sig att en sorbtionsavfuktare, som marknadsförs för att vara perfekt till krypgrunder pga den LÅGA temperaturen, i själva verket inte alls är anpassad till 100% för det, åtminstånde inte själva styrningen av den.. låter lite konstigt kanske, den fungerar ju och avfuktar vid lägre temps, dock inte efter det inställda rf-värdet.

Nu ikväll ligger RF i krypgrunden på 52%, temp: 14ºC. Utomhus är det 5 ºC
Är det skadligt för virket om rf ligger runt 50%? Inomhus i bostaden nu när det är kallare ute har jag så lågt som runt 35-40% RF. (där lär det väl ligga i vinter oxå) Då borde det ju vara skadligt för allt virke i kåken oxå?

Vänligen
Dennis

Vad mäter du rf med, och på vilket sätt tror du mer på din "kontrollmätare" än på den som styr avfuktningen?
Att mäta fukt är svårt, och speciellt att få god tillförlitlighet vid varierande temperaturer, men även jag misstänker att du ligger för lågt om den avfuktar ofta under den årstid vi nu har då avfuktningsbehovet normalt är rätt litet. (I vart fall så länge det inte regnar eller är dimmigt ute)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Hej Rickard!

Om du läser i länken som jag hänvisade till så framgår det där att jag har 2 st "refens hygrometrar" :) En Oregon som jag köpte hos lfs för nästan 700:- och en billigare från Jula, båda visar likvärdiga värden, (vilket oxå framgår på bild) med den skillnaden att julas är mera driftsäker..tappar ALDRIG kontakten med den trådlösa givaren, vilket Oregon:en gör hela tiden... Vet inte vad jag skulle kunna göra mera för att "referera" rf.. köpa en hygro till och ha 3 st referenser?

Har som sagt skiftat platser på givarna i grunden.. samma värden... nu står oregon:en ca 20 cm bakom avfuktaren, dvs känner samma luft som avfuktaren suger i sig.. 51% rf idag... 50% på julan en bit bort i det "andra rummet" i krypgrunden. ???

Vänligen
Dennis
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Hej
Håller inte virket ett snittvärde av Rf% eftersom det varierar väl inte i virket/h utan kanske per vecka eller något sådant, reaktionen är väl ganska långsam.
//kjulakalle Sc:,h

Godmorgon kjulakalle!

När vi besiktigade huset sa bes.mannen att fuktkvoten i virket låg mellan 16-17%, vilket tydligen är gränsen för där det börjar bli gynsamt för mögel att växa... idag vet jag inte vad jag har för värden i virket.. har ingen sån fuktmätare som man sticker in i virket... ???
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #19 skrivet: 20 oktober 2008, 10:40:12 »
Hej Rickard!

Om du läser i länken som jag hänvisade till så framgår det där att jag har 2 st "refens hygrometrar" :) En Oregon som jag köpte hos lfs för nästan 700:- och en billigare från Jula, båda visar likvärdiga värden, (vilket oxå framgår på bild) med den skillnaden att julas är mera driftsäker..tappar ALDRIG kontakten med den trådlösa givaren, vilket Oregon:en gör hela tiden... Vet inte vad jag skulle kunna göra mera för att "referera" rf.. köpa en hygro till och ha 3 st referenser?

Har som sagt skiftat platser på givarna i grunden.. samma värden... nu står oregon:en ca 20 cm bakom avfuktaren, dvs känner samma luft som avfuktaren suger i sig.. 51% rf idag... 50% på julan en bit bort i det "andra rummet" i krypgrunden. ???

Vänligen
Dennis

Reklamera den inbyggda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Tror du det? Ska ta kontakt med lfs och höra vad dom säger... :)

Vänligen
Dennis
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #21 skrivet: 20 oktober 2008, 14:08:39 »
De flesta uppger ju att hygrometern skall visa inom +-3% eller nåt sånt, så skiljer det mer än så bör du kunna reklamera, det kostar ju dig lika mycket på ett år att avfukta onödigt mycket som det kostar för dem att ersätta dig med en ny som fungerar. Och det skall bara behöva göras en gång kan man tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Hej
Håller inte virket ett snittvärde av Rf% eftersom det varierar väl inte i virket/h utan kanske per vecka eller något sådant, reaktionen är väl ganska långsam.
//kjulakalle Sc:,h

Godmorgon kjulakalle!

När vi besiktigade huset sa bes.mannen att fuktkvoten i virket låg mellan 16-17%, vilket tydligen är gränsen för där det börjar bli gynsamt för mögel att växa... idag vet jag inte vad jag har för värden i virket.. har ingen sån fuktmätare som man sticker in i virket... ???

Go kväll dennisson
Nyss hemkommen från Dalarna
Har du läst om HygroPro på deras sida när man kopplar in denna så kopplas den inbyggda bort helt och man kan köra på ett speciellt automatiskt programm som säkerställer icke mögeltillväxt

Jag köpte ju även denna

//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Hallå kjulakalle!

Ne den infon har jag missat, ska kolla de... överväger att köpa en oxå, men som rickard skriver så verkar det vara ngt fel med min... att den ska dra över 400w/timme när jag har runt 50% rf och den dessutom är ställd på 65%... tycker det är lustigt... Sc:,h
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej igen
har nu påbörjat arbetet att byta plasten, vilket dj-la arbete.
det går hyfsat att tejpa emot sidobalkarna går upp c:a 15 cm.
Finns inga levande spindlar mötte några mygg där nere.
kommer lite bilder senare.
//kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Russel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2008, 19:29:46 »
Även jag har svart plast (med 15 cm grus ovanpå). Har fått rådet från flera att det räcker att hacka många hål på den svarta och sedan lägga ny ovanpå. Jag tror jag gör så för att slippa släpa ut den.
MVH - Russel

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Även jag har svart plast (med 15 cm grus ovanpå). Har fått rådet från flera att det räcker att hacka många hål på den svarta och sedan lägga ny ovanpå. Jag tror jag gör så för att slippa släpa ut den.
MVH - Russel

Ja det är som sagt ett jäkla jobb.. jag hade bitvis en hel del sand på min gamla plast, fick ju rådet att ta bort den, tror till en del oxå att det kan bara pga ev luktproblem, sanden luktade hästrumpa ;D
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej
en 3:dje del av plasten utbytt samt Acetec igång körd
Allt fungerar fint men jag har en oklarhet skall plasten upp på sidobalkarna eller ej.
Golven är redan varmare i huset fast vi hade -4 igÃ¥r sÃ¥ var det +12  ºC i krypgrunden
Det råder ju olika bud om hur plasten skall placeras i krypgrunden om den skall gå upp på sidobalkarna eller ej
jag har betongbalkar i grunden, vad gäller?
hjälp mig med detta än så länge har jag tagit till så att jag kan tejpa 20-30 cm upp eller skära av jäms med?
//kjulakalle *vinkar*
« Senast ändrad: 29 oktober 2008, 22:53:04 av kjulakalle »
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #28 skrivet: 30 oktober 2008, 07:34:51 »
Mmm, det vistas om det där.
Jag har talat med de som tillverkar ACETEC och de rekomenderar och installerar med plasten uppdragen på kantbalken. (Vi grälade om detta på telefon)

Min uppfattning är att man inte skall dra upp plasten mot kantbalken och jag resonerar så här:

Vill du ha kantbalken och utrymmet mellan plast och kantbalk/rasskydd blöt, sätt upp plasten mot kantbalken. (Men bli inte förvånad om det möglar där sedan)

Vill du ha både kryputrymmet och kantbalken torr, låt plasten sluta någon cm innanför kantbalk/rasskydd.

Skälet till att dra upp plasten mot kantbalken anges av en del vara att man lättare sätter kryputrymmet under undertryck med frånluftsflödet vilket naturligvis är nonsens, minsta lilla understryck som skapas skulle i så fall lyfta upp plasten mot trossbotten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Mmm, det vistas om det där.
Jag har talat med de som tillverkar ACETEC och de rekomenderar och installerar med plasten uppdragen på kantbalken. (Vi grälade om detta på telefon)

Min uppfattning är att man inte skall dra upp plasten mot kantbalken och jag resonerar så här:

Vill du ha kantbalken och utrymmet mellan plast och kantbalk/rasskydd blöt, sätt upp plasten mot kantbalken. (Men bli inte förvånad om det möglar där sedan)

Vill du ha både kryputrymmet och kantbalken torr, låt plasten sluta någon cm innanför kantbalk/rasskydd.

Skälet till att dra upp plasten mot kantbalken anges av en del vara att man lättare sätter kryputrymmet under undertryck med frånluftsflödet vilket naturligvis är nonsens, minsta lilla understryck som skapas skulle i så fall lyfta upp plasten mot trossbotten.

Hej Rickard
Tack för svar, frågan är om det är samma sak oavsett vad krypgrundsmuren är tillverkad av t.ex en del har ju murade stenar, jag har riktiga betongbalkar med syllpapp samt ovanpå detta träreglar/syllen, är det samma med kapillärkraften tar sig vattnet upp även på betongen?
För att avfuktningen skall fungera tillfredställande måste väl någon luft komma in.
//kjulakalle *vinkar*



LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!