Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Krav pÃ¥ installation av Acetec i krypgrund...................  (läst 73052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej

Räknar med att börja installationen av Acetec i veckan
Har några frågor som jag inte kan hitta någonstans:

Är det några krav på elinstallation i krypgrunden tänkte ha 2 uttag där nere samt en strömbrytare uppe i våningen så slipper man gå ner för att slå av eller på.

Krävs det någon speciell kabeltyp?

Hoppas ni kan svara på ovanst.

mvh kjulakalle  ;)
 
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2008, 16:44:17 »
EKLK kabel skulle fungera och dosor,uttag med IP54
dock skall man komma ihåg att nyinstallationer (som jag anser att detta är) endast får utföras av behörig elektriker.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2008, 17:01:08 »
EKK kabel räcker och dosor,uttag med IP44. I övrigt samma synpunkter som föregående inlägg.
//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej
tack för snabba svar

behövs jordfelsbrytare också?

man kan väl dra kabel samt klamma och montera urtagen själv, sedan låta en elektriker koppla in i centralen

//kjulakalle ;)

LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Elektrikern vill nog kontrollera alla kopplingar även i uttagen skulle jag tro.
Det skulle i alla fall jag vilja om jag skulle vara ansvarig för installationen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
okey
då drar jag bara ner kabeln
//kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej igen
Har fått avfuktaren ACETEC PD 250 levererad och väntar nu på elektrikern.
Var nere i krypgrunden för första gången idag det såg ut som nybyggt allt var snustorrt samt att hela krypgrundsmuren var gjuten av betong.
Satte in en hydrometer som efter ett antal timmar visar 11 grader samt 66% RF, har stora funderingar om jag har köpt grisen i säcken ( sorptionsavfuktaren) eftersom RF är så lågt, men min tanke var ju också att få varmare golv på nedervåningen samt lägre energikostnad. ;D
Och i besiktningspapperen i.s.m husköpet så rekommenderade Anticimex en avfuktare i krypgrunden. Sc:,h

Bifogar några bilder:
Plasten låg inte helt plant utan som en perforering( lite ihopskryklad)
Som ni kan se på bilderna så är det inte plast på hela marken man har lämnat ute i kanterna samt mitt under den gjutna mittbalken.
Lite fukt fanns i ytterkant under balken på vissa ställen, vad händer om man täcker över detta? Sc:,h
Behöver jag komplettera detta för att få varmt om fötterna när jag installerar sorptionsavfuktaren? Sc:,h
Alla kommentarer/synpunkter är välkomna Thumbsup
//kjulakalle :)


LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Hej kjulakalle!

VÄldigt snygg grund du har! Ser ut precis som min LB-hus grund ;D ;D

Fråga: Var har du ventilerna för utomhusluft? (de som skall tätas igen) Ser inga i din grundmur?

Jag hade oxå svart plast på marken, bes.mannen sa vid husköpet att denna borde bytas ut mot ny åldersbeständig byggplast, vilket jag gjorde när jag satte in avfuktaren.. köpte på cheapy, kostade inte många spänn ::) Plasten skulle läggas omlått 20 cm, jag lade 40cm och tejpade skarvarna med åldersbeständig tejp (värdelös, byggmax, släpper...) vidare ska plasten dras ända ut och upp ca 10 cm på grundmuren, den skall hållas på plats med tex stenar, lekablock eller lämpliga icke organiska material.

För att få varmt där nere, så varmt att du känner av det genom golvet tror jag personligen att du måste ha isolering på marken (alltså speciell markisolering)

Kan inte yttra mig av erfarenhet eftersom jag inte haft min avfuktare över vintern än, men i dagsläget har jag ca 14-15 ºC i krypgrunden, vet ej vad det hade varit utan avfuktaren.

edit-> Jag har INTE någon isolering på marken i dagsläget, däremot funderar jag på att lägga in :)
« Senast ändrad: 19 oktober 2008, 11:26:29 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Hej kjulakalle!

VÄldigt snygg grund du har! Ser ut precis som min LB-hus grund ;D ;D

Fråga: Var har du ventilerna för utomhusluft? (de som skall tätas igen) Ser inga i din grundmur?

Jag hade oxå svart plast på marken, bes.mannen sa vid husköpet att denna borde bytas ut mot ny åldersbeständig byggplast, vilket jag gjorde när jag satte in avfuktaren.. köpte på cheapy, kostade inte många spänn ::) Plasten skulle läggas omlått 20 cm, jag lade 40cm och tejpade skarvarna med åldersbeständig tejp (värdelös, byggmax, släpper...) vidare ska plasten dras ända ut och upp ca 10 cm på grundmuren, den skall hållas på plats med tex stenar, lekablock eller lämpliga icke organiska material.

För att få varmt där nere, så varmt att du känner av det genom golvet tror jag personligen att du måste ha isolering på marken (alltså speciell markisolering)

Kan inte yttra mig av erfarenhet eftersom jag inte haft min avfuktare över vintern än, men i dagsläget har jag ca 14-15 ºC i krypgrunden, vet ej vad det hade varit utan avfuktaren.

edit-> Jag har INTE någon isolering på marken i dagsläget, däremot funderar jag på att lägga in :)

Tack det tyckte jag också.

Tror det finns 16-17 ventiler om du förstorar upp bilden ser du nog dem

Den svarta plasten är alltså inte åldersbeständig?

Hur bred är den nya plasten?

Har hört att man skall lämna 30 centimeter ute i kanterna för att få bort eventuellt kondensvatten?
Samt att den skall skrynklas ungefär som korrigerad plast för att ev. vatten inte skall samlas i pölar
men jag har ju inte det problemet allt är snustorrt.

Som du ser så lutar ju min mark innåt runt hela grunden svårt att kunna tejpa, eller?
Min höll c:a 8 grader i morse.

Eftersom jag har en stor mittbalk så kan jag inte få fall på utblåsslangarna, finns det någon risk att det kommer ut varmt vatten via utblåsrören, kan jag lägga slangarna direkt på plasten så kanske ev vatten komma ut.

//kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Hej kjulakalle!

Vet ej om den svarta plasten är ålderbeständig eller ej, rådet jag fick var att byta den...? Min grund är precis som din sluttande från alla håll in mot mitt där även jag har en mittbalk, det gick att tejpa, inga problem bara jag haft en vettig tejp... Skall göra om detta och köpa en bättre.

Jag gjorde en hel del efterforskningar innan jag skred till verket och bytte plast och installerade avfuktare.. Alla jag pratade med var eniga om en sak: Plasten skall gå ända ut till grundmuren, hurvida mycket uppvik det skall vara låter jag vara osagt, endel sa att den inte skulle vikas upp, andra sa att jag skulle upp med den 20 cm, så jag drog upp 10 Thumbsup

Den nya plasten är 2.7 meter bred och 0,2mm tjock, finns i olika längder. Jag köpte 25 meters rullar. Kostade 350 kr/st tror jag.

Den skulle läggas slätt mot marken som ska vara ren från byggskräp, sågspån o annan skit som kunde vara kvar sedan byggtiden.

edit-> Du kan nog lägga rören på marken, det skulle inte vara några probs enl lfs, fördelen med att hänga dem var att de höll sig "utdragna", jag funderar på att sätta spirorör istället vad det lider... Det ska inte komma något vatten i utblåsslangarna, de innehåller ju den torkade luften :)
« Senast ändrad: 19 oktober 2008, 19:08:54 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej dennisson
Hur skarvade du de vita slangarna är det bara att skruva ihop jag fick 4 st x 6 m.

Hur många rullar gickdet åt kommer du ihåg?

Jag har ju runda singelstenar samt grus i hela grunden var och köpte knäskydd fsta det regnar ju inte på en.

Tack för all info väntar nu på elektrikern, kommer denna vecka
mvh kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Hej!

Jag köpte bara 2 st slangar (6 meters) dvs en till varje utblås, tror min grund är mindre än din, jag har ca 90m2. (hus 1½ plan 140 m2)
Köpte 4 st rullar plast, det hade räckt med 3, men eftersom jag lade 40cm omlått så köpte jag 4...
Hos mig ligger det sand under plasten. Har nu på hösten sett att det på vissa ställen bildas små vatten/kondenspölar UNDER plasten... så den gör ju nytta ::)

Däremot drar min avfuktare mycket ström... ligger på ca 50% RF och avfuktaren snittar då på ca 400w/timme.

Vore kul att veta vad din snittar på sen med hygro-pro inkopplad :)

Vänligen
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
tack för info dennis
Han sa att hygroPro skall sänka el med 50% vi får väl se eftersom allt står ju stilla utom när det behövs
//kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krav på installation av Acetec i krypgrund...................
« Svar #13 skrivet: 19 oktober 2008, 21:43:13 »
Däremot drar min avfuktare mycket ström... ligger på ca 50% RF och avfuktaren snittar då på ca 400w/timme.

Varför håller du så låg RF? Virke mår inte bra när det är för torrt. Finns ingen anledning ligga under 70%. När det är kallare kan 80% vara OK (se den andra tråden jag svarat på).

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Hej rollo!

Se denna tråden -> http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20652.10

Där jag bla. beskrivit att jag tror att det är något som inte är som det ska, har rf ställd på 65% på avfuktaren, ändå håller jag låg rf. Jag har flyttat runt mina givare lite varstans i grunden och får liknande resultat överallt... läste på lfs hemsida ang. hygro-pro lite intressant info ang lägre temperatur och "vanlig" hygrostat som sitter i avfuktare, att de kan styra avfuktaren felaktigt vid lägre temperaturer.. man undrar ju då genast hur det kommer sig att en sorbtionsavfuktare, som marknadsförs för att vara perfekt till krypgrunder pga den LÅGA temperaturen, i själva verket inte alls är anpassad till 100% för det, åtminstånde inte själva styrningen av den.. låter lite konstigt kanske, den fungerar ju och avfuktar vid lägre temps, dock inte efter det inställda rf-värdet.

Nu ikväll ligger RF i krypgrunden på 52%, temp: 14ºC. Utomhus är det 5 ºC
Är det skadligt för virket om rf ligger runt 50%? Inomhus i bostaden nu när det är kallare ute har jag så lågt som runt 35-40% RF. (där lär det väl ligga i vinter oxå) Då borde det ju vara skadligt för allt virke i kåken oxå?

Vänligen
Dennis
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!