Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FH25 eller FH35?  (läst 9615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tribbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FH25 eller FH35?
« skrivet: 05 februari 2015, 14:06:39 »
Hej allihop.

Jag har nyligen köpt mig mitt första hus, i huset sitter en Sanyo pump ifrån 2004 som är trasig och jag känner att det är onödigt att renovera den. Idag använder jag mig alltså av elvärme, jag har inte hunnit få någon elräkning ännu så jag vet inte vad jag ligger på för kostnader men jag är helt övertygad över att jag kommer spara in slantar på att skaffa en ny pump.

Jag har fastnat för LG Prestige Plus 09 och Mitsubishi FH35 men efter att tittat runt på priser och garantier och hur nöjda folk är så lutar jag mest åt FH35 pumpen. Men nu är det så att eftersom jag precis köpt huset och inte har så mycket pengar på kontot kommer min far vara med och låna till en pump åt mig och han tycker jag ska satsa på FH25 pumpen.
Min Sanyo pump sitter i vardagsrummet och jag ser inget bättre ställe att sätta den på så jag vill ha en tyst pump men som ändå klarar av att värma hela huset, jag tänker mig att den mindre pumpen behöver blåsa på lite mer för att täcka hela huset och då blir dyrare i drift och något/några db högre i drift?

Huset är ett enplans hus på 102kvadrat i Södermanland.
Bifogar en planritning där det gröna är var min gamla pump sitter. Garage och förråd är biyta och är inte in planerade att värmas av luft i dagsläget.

Tänker jag rätt eller bör jag tänka om?
Tanken är även att låta de jag köper av installera osv så jag får alla garantier.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2015, 15:17:31 »
Nackdelen med att ha en innerdel  i vardagsrummet är att om man vill nÃ¥ större delen av huset sÃ¥ mÃ¥ste man ha ganska hög fläkthastighet pÃ¥ vilket kan vara ganska störande och för att nÃ¥ samma yta med samma temperatur sÃ¥ blir det samma fläkthastighet pÃ¥ fh25 och fh35.
Fördelen med FH35 är att det finns lite högre effekt att plocka ut om det är riktigt kallt ute eller om man vill ha lite högre kyleffekt sommartid, brukar "bara" vara ca 1000:- i prisskillnad mellan dom så dom flesta väljer fh35
Om det blir milda vintrar eller att man inte kan utnyttja  den extra effekten med högre fläkthastighet frÃ¥n fh35  sÃ¥ har man dÃ¥ slängt ut 1000:- i onödan.
Nu framgår det inte vilken förbrukning det varit med Sanyon och vad det är utan eller hur bra/dåligt det är isolerat så med lite mer information kommer du förmodligen få fler tips.
Eller så tar du hem dom olika tilltänkta försäljarna så dom på plats kan ge förslag på bra modell och kanske förslag på placering som stör mindre om det är ett alternativ.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tribbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2015, 15:43:49 »
Huset är byggt 69 och har ytterväggar av tegel, innerväggarna är bara enkel gips utan isolering. Idag sitter det 2 glas fönster.

Vet att placering bestäms av installatör (antar att jag får vara med och välja men kanske blir sämre funktion då och kanske dyrare?) Men känner att det kan vara bra att ha lite kunskap innan man låter någon göra stora hål i väggen..

De ställen där jag kan tänka mig att den kanske skulle kunna sitta är dessa(bifogar en planritning) Där den rosa placeringen skulle fungera ifall en kanal används.
Planskissen jag har är inte helt hundra. Utanför kök och tvättstuga t.ex är det en inglasad altan och till vänster om sanyo pumpen är det fönster.


Ser att priserna är ganska mycket lägre på t.ex polarpumpen än hos de lokala återförsäljarna, men brukar det tillkomma kostnader om man t.ex tar polarpumpen? Jag tänker mig t.ex framdragning av el osv? Nu har jag ju el fram till sanyo pumpen men om jag skulle placera den t.ex där jag ritat orange på ritningen.. Eller brukar även polarpumpens installatör komma och reka några dagar innan så man hinner fixa sånt?
« Senast ändrad: 05 februari 2015, 16:48:10 av Tribbe »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2015, 17:21:41 »
Spontant skulle jag utnyttja befintlig placering.
Dels för att det är största rummet och övriga rum angränsar och dels för att ev kunna få ner installationskostnaden efter förhandling.
Alternativet är att ta bort väggen inåt från farstun och sätta pumpen över ytterdörren
« Senast ändrad: 05 februari 2015, 17:23:22 av electroluxaren »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2015, 17:40:51 »
Jag skulle inte släppa in en instalatör som skulle bestämma var han skulle sätta min värmepump. Men han får gärna komma med förslag..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Tribbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2015, 18:38:47 »
Ovanför ytterdörr tror jag inte platsen finns för en pump? Det är 16cm till taklist och 20cm till tak om den tas bort.

Jag har ritat lite i paint nu, ändrat planritning mer så som jag upplever den samt lagt till en ritning på hur jag hoppas huset ska se ut inom 2-3år.
Jag själv kan förstå om det blir enklast att ha pumpen i vardagsrummet, men tror jag skulle störa mig en hel del på ljudet ifrån den när man sitter och kollar på film eller TV. Nu vet jag inte hur mycket den låter iofs jag håller nog ganska ofta rätt så hög volym på hemmabion när jag tittar på film så jag kanske inte ens hör fläkten då? Den orange'a placeringen skulle kanske fungera bäst ljud mässigt men vet inte hur luften skulle flyttas runt då?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2015, 19:25:00 »
Efter din tilltänkta ombyggnation skulle jag placera innerdelen ovanför ytterdörren där den stör minst med skaplig fläkthastighet.
Ett annat alternativ beroende på möblering och eventuellt tillkommande fönster är en golvmodell i vardagsrummet mittemot entredörren.
Nackdelen med golvmodeller är att det kan bli svårt att möblera om vilket en del har en förmåga att göra stup i kvarten !

Personligen skulle jag blir väldigt störd av att ha en innerdel ovanför skallen i tv soffan där man kan tillbringa en hel del tid just under säsongen som den behöver jobba som hårdast.

Vet inte hur mycket det skiljer mellan dina lokala återförsäljare och nätförsäljare men får du ett fast pris efter besök på där du vill ha den så kommer det inga överaskningar i efterhand.
Flera av dom firmor som installerar åt nätföretag har ganska bråttom då dom ofta har flera installationerservicar samma dag så en inte alltför vild gissning är att dom föreslår den enklaste placeringen för dom så dom hinner med resten av jobben.
Kolla så det ingår demontering av den befintliga inkl tömning om du inte tänkt ha den kvar vill säga då det kan vara ett dyrt påslag hos vissa.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tribbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2015, 19:57:26 »
Det är endast 20cm mellan dörr och tak vid ytterdörren. FH pumparna är 30.5cm höga och jag har läst att de gärna ska ha 5cm till tak. Så vid ytterdörren blir det svårt tyvärr.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2015, 19:57:40 »
Med ett hus från 1969 och tvåglasfönster skulle jag välja FH35 inte 25.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2015, 20:00:03 »
Jag tror att det upplevs olika.
Jag sitter just nu i min soffa med FD25'an ovan för huvudet och tänker inte på det iofs har den varit där i 6år så jag kanske vant mig?
Och ja den är igång.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2015, 20:04:14 »
Det är endast 20cm mellan dörr och tak vid ytterdörren. FH pumparna är 30.5cm höga och jag har läst att de gärna ska ha 5cm till tak. Så vid ytterdörren blir det svårt tyvärr.

Med den höjden får du dessvärre inte in någon modell .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tribbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2015, 20:25:20 »
Hur mycket blåser en pump då? Tanken i framtiden är att ha TV'n på den väggen där jag idag har pumpen då kommer ju TV högtalarna och hemmabioljudet ge ifrån sig ljud ifrån samma håll. Då kanske man tänker mindre på pumpen men man får istället all luft på sig i soffan om det inte går över huvudet på en?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2015, 21:24:31 »
man kan ställa in den manuellt på mycket låg fläkthastighet vilket innebär ett lågt luftflöde då det inte låter något direkt men då blir spridningen av den varma luften sämre till resterande delar av huset, vad man står ut med ljud och blåsmässigt är väldigt individuellt så du kanske skulle kolla med vänner eller bekanta om någon har en luft/luft värmepump som du kan lyssna på.
Helst då en likadan som du funderar på då det skiljer på luftflödet och karaktären på ljudet mellan olika märken och dess modeller.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2015, 21:40:08 »
De kan blåsa på rätt bra, men den har ju manuell fläkt som TS skrev så det är ju bra om man vill ställa ner lite
Själv tänker jag aldrig pÃ¥ att den blÃ¥ser, värre när den inte blÃ¥ser(nÃ¥t som är fel)  :)
Har du funderat på ovanför fönstret på tv-väggen eller i den hörnan typ
Då blåser du ju rätt ut i hallen som sen grenar ut sig i rummen, så slipper du värsta blåset i nyllet med
Tror du kommer längst med luften då med bättre spridning

Själv hade jag önskat mig en stående hörnmodell med swingfunktion höger/vänster i hörnan i mitt vardagsrum
Kanske det kommer i framtiden, känns som det kunde varit en lösning i många fall

Utloggad Tribbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2015, 21:44:18 »
Samma höjd över fönstren som ytterdörren så där blir svårt.

Mina föräldrar har en luftvärmepump av märket mitsubishi ca 2 år gammal den sitter dock i ett rum där jag aldrig vistas medans jag är där. Jag ska ta reda på vad de har för modell och sen pröva sätta mig i det rummet någon halvtimme timme och slö surfa lite för att bilda mig en uppfattning.

Fredrikk

  • Gäst
Fredrikk
SV: FH25 eller FH35?
« Svar #15 skrivet: 06 februari 2015, 14:05:43 »
Jag satt i ungefär samma situation och valde FH35. Främst för att det inte skiljer mycket i pris på dessa två och du kan ta ut mer effekt ur FH35.

Välj en sån :) Bra pumpar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!