Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bullerisolera portabel AC?  (läst 2506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dracula

  • Gäst
Dracula
Bullerisolera portabel AC?
« skrivet: 08 juli 2019, 09:49:14 »
Hej,
Jag läser på nätet om väldigt många som tycker dessa portabla AC låter väldigt mycket, betydligt mer än "AC´n på hotellet", eller "låter som man sitter i bilen och sätter på max ventilation, gånger 3"

Man säger att det inte är fläkten som låter, eftersom det låter nästan lika mycket även när fläkten står på lägsta hastighet. Jag förstår att kompressorn inte får gå för varm, men finns det något utrymme att ljudisolera invändigt en portabel AC?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bullerisolera portabel AC?
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2019, 10:09:43 »
Jag vet inte, men knappast.
Det jag skulle göra vore att köra den på timer (om du har den i sorummet) så den startar typ klockan 19.00 och kyler ned rummet, sedan stänger du av den när du lägger dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Dracula

  • Gäst
Dracula
SV: Bullerisolera portabel AC?
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2019, 13:30:59 »
Jag vet inte, men knappast.
Det jag skulle göra vore att köra den på timer (om du har den i sorummet) så den startar typ klockan 19.00 och kyler ned rummet, sedan stänger du av den när du lägger dig.

Det går ju ganska snabbt från att vara svalt till varm, så den lösningen skulle inte funka för mig. Min tanke är att ha AC´n längst bort i vardagsrummet o låta utblåset vara i riktning mot sovrummet(intilliggande rum) Ev hjälpa till förflytta lyften med en bra vanlig golvfläkt. På sommaren står luften helt stilla pga självdrag så det bör inte va svårt förflytta luften i lägenheten. Men, i alla fall så är det intressant få ner bullret ytterligare.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bullerisolera portabel AC?
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2019, 19:28:35 »
teoretiskt sett kan man ta bort plasthöljet och klistra bitumen på insidan och även lite bitumen på kompressorn kanske komplettera med grön ullig isolering.
sen är det ju frågan om det blir tillräckligt bra inte minst för att kapaciteten är så fruktansvärt dålig.
min 12000BTU maskin kan inte kyla ner ett rum på 12kvm något nämnvärt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!