Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt tryck pÃ¥ varmvattnet  (läst 12732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Dåligt tryck på varmvattnet
« skrivet: 25 november 2018, 17:54:01 »
Hej!

Sedan i somras har vi väldigt dåligt tryck på varmvattnet i hela huset. Vi har en gammal Thermia Villa Bas från -99 och jag blir förstås orolig att det kanske är nu som stackarn har klappat ihop. Hur som helst, jag har letat efter en blandningsventil men finner ingen sådan att "motionera". Kanske är ingen installerad. Vart kan man annars titta på en sådan här gammal häck?

Jag har funnit en liten manick som jag trodde var någon form av växelventil som jag blev lite nyfiken på, men den kanske inte är värd att röra? Se bild.

Evigt tacksam om någon kan hjälpa mig att lösa familjens numer enormt stora problem :D
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #1 skrivet: 25 november 2018, 19:42:32 »
Om du har dåligt tryck på varmvattnet i kranarna är det inte värmepumpen som är strulet i sig utan det är samma tryck från brunn/komun som trycker vattnet genom en mantlad varmvatten tank.
bilden visar en växelventil ja och den skickar värmevatten till yttermanteln i tanken.

Troligare är att du behöver rengöra silarna på kranarna för att dom kaxat igen

bild 2 ser du varmvatten in och ut i "mitten"öppna en varmvatten kran så kommer ena röret vara kallt(inkommande vatten)och det andra varmt(varmvatten mot huset)

Om du har dåligt varmvatten lufta beredaren och kolla trycket i systemet.
« Senast ändrad: 25 november 2018, 19:44:56 av brutusnr1 »

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #2 skrivet: 25 november 2018, 20:07:03 »
Stort tack för svar, det uppskattas storligen! Eftersom varje kran i hela huset vägrar släppa fram annat än lätt rinnande varmvatten (med kranen fullt öppen) känns det som att det inte handlar om att kranarna/blandarna i sig är problemet. Hur luftar man en varmvattenberedare? Jag får inte fram ett dugg av den minst sagt knapphändiga bruksanvisningen på denna antikvarie till bergvärmepump?
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #3 skrivet: 25 november 2018, 20:12:23 »
kolla om någon ventil på ovan nämnda rör är något stängda.

brukar sitta fram på tanken men ser ingen luftnippel på tanken,kolla på topp plåten.

viktigt  för värmens skull är att du har tryck i systemet (sjunker om du luftar tank eller radiatorer)sÃ¥ kolla efter en manometer klocka som visar tryck,borde sitta nära expansionskärlet.
när du hittat det måste du hitta påfyllningsventilen för att kunna höja trycket.
påfyllningsventilen sitter som en anslutninng mellan värmevatten (rör som går från vxv och upp ur pumpen eller returen bak till vänster)och färskvattnet (ett av dom 2 rören i mitten)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #4 skrivet: 25 november 2018, 20:31:26 »
Jag tror inte det finns någon luftningsventil på beredaren. Det syns ingen på bilden, det finns ingen på ritningarna i manualen och jag kan inte påminna mig ha sett någon på den pump som jag har hjälpt till att underhålla. Men det spelar ingen roll för luftning kommer inte att ge bättre flöde på varmvattnet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #5 skrivet: 25 november 2018, 20:36:52 »
Jag tror inte det finns någon luftningsventil på beredaren. Det syns ingen på bilden, det finns ingen på ritningarna i manualen och jag kan inte påminna mig ha sett någon på den pump som jag har hjälpt till att underhålla. Men det spelar ingen roll för luftning kommer inte att ge bättre flöde på varmvattnet.

Aaah mycket möjligt att det inte finns någon på dom då.
och nope har inget med trycket att göra och det har inte vp:n i sig heller

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #6 skrivet: 25 november 2018, 21:35:34 »
Så om jag förstår det rätt, plötsligt finns knappt något tryck i just varmvattnet, men det har inget att göra med vare sig pump eller varmvattenberedare? Vart tusan börjar man leta...? Hjälp?

Och återigen - tack för ert engagemang!
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #7 skrivet: 25 november 2018, 21:56:26 »
Så om jag förstår det rätt, plötsligt finns knappt något tryck i just varmvattnet, men det har inget att göra med vare sig pump eller varmvattenberedare? Vart tusan börjar man leta...? Hjälp?

Och återigen - tack för ert engagemang!

Har du kommunalt eller eget vatten?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #8 skrivet: 25 november 2018, 22:07:30 »
Problemet kan finnas i pumpens beredare men det är inget som har med luftning att beredaren att göra. Ett sätt att närmare bestämma var felet finns är att stänga av ingående vatten vid vattenmätaren (förutsätter att det är kommunalt vatten), lossa kopplingen på utgående varmvatten på pumpen ovansida, sätta dit en slang och sedan försiktigt släppa på vatten igen. Sprutar det bra ligger felet efter pumpen. Verkar det för besvärligt är det nog rörmokare som krävs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #9 skrivet: 25 november 2018, 23:13:39 »
Det är kommunalt vatten och ja - kanske är det dags för en rörmokare trots allt. Blev eventuellt lite övermodig då jag lyckades montera en ny duschblandare i förmiddags :D

Det är alltid intressant att försöka finna en lösning själv, men kanske är det läge att kalla in tyngre expertis trots allt. Sedan vi flyttade in 2011 har allt fungerat perfekt, men sedan i somras har varmvattnet tappat kraft betydligt i hela huset. Märkligt.
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

youji

  • Gäst
youji
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #10 skrivet: 26 november 2018, 07:18:49 »
Som du själv ser så står växelventilen halft öppen/stängd så verkar att den har fastnat.

youji

  • Gäst
youji
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #11 skrivet: 26 november 2018, 07:55:28 »
Kolla så cirkulationspumpen går så den inte bara står och låter och att axeln snurrar.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #12 skrivet: 26 november 2018, 08:33:59 »
Växelventilen och cirkpumpen har inget med dåligt tryck i kranarna att göra.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

youji

  • Gäst
youji
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #13 skrivet: 26 november 2018, 10:41:01 »
Växelventilen och cirkpumpen har inget med dåligt tryck i kranarna att göra.
Det sitter en hetgasväxlare i ts maskin och där finns en blandningventil monterad och ställer sig växelventilen i mitt läge kan den inte bygga upp något tryck.Man ser klart att armen står i fel läge.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Dåligt tryck på varmvattnet
« Svar #14 skrivet: 26 november 2018, 10:45:48 »
Återigen, tack för all värdefull hjälp! Den där växelventilen provar jag gärna att ändra på, men ska den stå på MAN eller OPEN?
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!