0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Enligt den forskning jag läst så fryser det i foderrören,
Finns det något man kan göra för att hantera detta om foderrören inte är toklånga? Vad skulle hända om man sänker typ kortkollektor av trädgårdsslang eller nåt annat lämpligt material som är vekare än brinepemslangar och tar upp expansionen. Slangen bör då vara fylld med brine som tål typ 5 grader
Låter ju som en idé, pilla ner trädgårdsslangar med brine som får ta upp expansionen.Teoretiskt så borde det funka.
Ska dom vara täta och bara hänga ner, eller ska dom vara öppna i nederändan, eller med exspansionskärl utan tryck. hänger inte med i det hela med slangar ner. Blir nog svårt att få det fungera.
Gissade just på Daikin, det är väl känt att de hävdar att en inverter inte belastar kollektorn lika hårt som en on/off värmepump.Till viss del stämmer det, men att borra typ 1/2 längden mot vad man skulle gjort med en on/off är idioti. Jag skulle tippa att en inverter, med sin jämnare belastning, belastar en kollektor max 5-10 % mindre än motsvarande on/off.Teorin skulle då vara att en jämn belastning ger jämn värmeöverföring från berg till kollektor och inte hackvis.Jag anser nog att någon på Daikin har haft mycket otur i tankearbetet, lite synd för jag tror att deras värmepumpar är helt OK.Det är tyvärr mer kollektor som behövs.Är det lika illa på båda värmepumparna?
Hur stor VP behöver du för att värma huset tro, nu utan patron, vet du det.
Jag ifrågasätter helt beräkningen av värmebehovet och dimensioneringen i ekonomibyggnaden, nockhöjden är ju hela 7 m som du skriver! Förmodligen två rejält stora portar som öppnas och stängs under dagen bidrar till värmebehovet som ska täckas. Ytterväggarna blir ju säkert dubbelt så stora/höga jämfört med ett vanligt 1-planshus och volymen av huset den dubbla. Detta ger dubblerade ventilationsförluster. Hoppas det är en bra typ av ventilation och den styrs ner om natten. Även om 2/3 av byggnaden har nedsatt innetemperatur så spelar det inte så stor roll när det är -25 °C ute och kanske 14 grader eller 20 grader i en del av byggnaden.
Det går aldrig att vinna över naturem. Behöver ett hus viss många kw vid dut så är det bara så.Ni behöver borra ett till hål till varje värmepump.Helst borde leverantören stå för den kostnaden då dom har lurat er. Fick ni någon energiberäkning i sambamd med offerten. Där har ni bevis på att dom har lurat er då värmepumparna förbrukar mera energi än vad ni blev lovad att dom skulle dra per år.
Min teori om det att det skulle ha borrats två hål per pump och att det blev fel då det var en installation med två pumpar stämde alltså inte. Det gör det hela obegripligt. Ett borrhål på 113 meter till en pump med en maximal effekt på 10 kW i fjällvärlden borde ha fått varningsklockorna att ringa. Möjligen kan man ha räknat med så lågt värmebehov att pumpen för det mesta behövde leverera runt 4 kW men det är lika orimligt när huset är på över 200 m2. Tydligen finns det inga larmgränser i deras dimensioneringsprogram. I det här fallet var det ju borraren som räddade situationen någorlunda genom att påpeka att det var för snålt dimensionerat. Jag håller med om Carl i hans resonemang om att en inverterpump kan ge samma genomsnittliga köldbärartemperatur med 5-10% kortare borrhål jämfört med en on/off-pump, det beror på längden på drifttiden och dess andel av totala cykeltiden. Så illa är det inte. Borrhålen som finns kommer att fungera även i framtiden men de behöver kompletteras. Går det att se hur många kWh värme pumparna beräknas ha producerat? Moderna pumpar brukar ha en hel del finesser i den vägen. 35000 kWh el låter rätt mycket men är det el till verkstaden med i den siffran är det svårt att ha några synpunkter på den.
Behövs det någon extra tyngd att hålla slangen med spritblandningen ett antal meter under vattenytan? Kanske inte behövs?!