Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP vs. Spets  (läst 16549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Newman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP vs. Spets
« Svar #45 skrivet: 01 oktober 2011, 00:22:07 »
Hejsan. Jag fick min EcoEl 1550/AcoAir 107 installerad för drygt en månad sen (ca. 50 kompressortimmar nu) och kan känna igen mig i Ziggys frustration. Har lärt mig MYCKET genom att lusläsa trådar på detta forum samt att knappa och testa inställningar. Har nu hittat inställningar som verkar passa bra för mig, tack förresten erp för många pedagogiska och utförliga förklaringar. Här är två viktiga lärdomar jag lärt mig på vägen:
1. "Elpanna nedre" är inte ett börvärde för värmepumpen. Jag kör nu börvärde 37 grader i övre pannan och 39 grader på "VPmin" för att inte spetsa för mycket och samtidigt att alltid ha hyfsat varmt tappvarmvatten (får se hur det blir efter 72h).
2. De så ofta nämnda 72 första drifttimmarna gäller inte hela anläggningen utan bara kompressorn, se historisk driftdata.
/Newman
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2011 (demoex.), dåligt isolerad 1½-plansvilla med källare byggd 1951 i Jönköping. Boyta 113m2 plus källare ca. 60 m2 med garage, hobby-/pannrum samt tvättstuga.

Utloggad Ziggy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoEl 1550 + EcoAir 107, Driftstart 2011-09-19
SV: VP vs. Spets
« Svar #46 skrivet: 01 oktober 2011, 08:00:58 »
Då är jag inte ensam.... även om frustration kanske är att ta i.

Newman, vad är det du anser att du uppnår med att sätta "VPmin" till 39 ºC? Jag har inte riktigt förstått vad just den inställningen gör. Är dessutom inte börvärde 37 ºC i övre pannan väldigt lågt? Rekommenderat är väl 50?

/Ziggy

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #47 skrivet: 01 oktober 2011, 08:45:23 »
Då är jag inte ensam.... även om frustration kanske är att ta i.

Newman, vad är det du anser att du uppnår med att sätta "VPmin" till 39 ºC? Jag har inte riktigt förstått vad just den inställningen gör. Är dessutom inte börvärde 37 ºC i övre pannan väldigt lågt? Rekommenderat är väl 50?

/Ziggy

Du är inte alls ensam och det är inte så lätt i början när allt är nytt. Jag tyckte själv vissa grejer lät bakvänt, men man lär sig hur saker och ting fungerar tack vare erp och alla andra här. Så läs gärna igenom mera på forumet.

Om du har låg börvärde på framledningen så gör höjning av vp min att värmepumpen startar vid ett tidigare läge och göra att undre pannans varmvatten blir lite varmare. Detta gör att även övrepannan värms upp.

Övrepannas värde 37 grader som folk pratar om här är endast ett värde för att låta bli att elpatronen går in och värmer istället. Värmepumpen jobbar endast mot nedrepannan och övrepannas börväde påverkar inte hur värmepumpen jobbar. Har du den inställt på 50 lär du alltid ha bra med varmvatten i övrepannan med nackdelen att du värmer varmvattnet med elpatronen, förutsatt att du har kopplat in elpatronen.
« Senast ändrad: 01 oktober 2011, 20:50:33 av tommys76 »
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #48 skrivet: 01 oktober 2011, 08:56:56 »
Exempel:

Min övrepanna var för ett tag sen kring 38 grader (bör värdet är 37). Värmepumpen gick igång och körde en 55 graders körning och fick nedrepannan till ett värde på ca. 50 grader kanske någon grader över. Nu har nedrapannan värmt upp övrepanna så att det min övrepanna har ett värde på 45 grader och min nedre panna har sjunkit några grader.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Newman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP vs. Spets
« Svar #49 skrivet: 01 oktober 2011, 15:12:56 »
Precis som Tommy76 skriver har jag också fattat det som. Det är ett vår-/höst-fenomen. Pumpen kör inte i sommardrift (50-55 grader) och framledningstemperaturen är låg eftersom det inte finns något stort värmebehov i huset. Detta leder till ett lågt börvärde för nedre pannan vilket också ger en lägre temperatur i övre pannan om man är snål som jag och ställer den på 37 grader. Jag ställer då VPmin till 39 grader vilket ger en lite högre temperatur i nedre pannan. Pumpen värmer då från 39 till 46 grader (diff start/stopp 7 grader inställt).

Tommy76: Du skrev att värmen shuntas från nedre till övre pannan, är det inte en och samma tank där värmen helt enkelt stiger från nedre till övre?

/Newman
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2011 (demoex.), dåligt isolerad 1½-plansvilla med källare byggd 1951 i Jönköping. Boyta 113m2 plus källare ca. 60 m2 med garage, hobby-/pannrum samt tvättstuga.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP vs. Spets
« Svar #50 skrivet: 01 oktober 2011, 16:55:14 »
Jo det är samma tank på 223 liter, som är delad av en skiktplåt, så att undre pannan består av 2/3 och övre pannan av 1/3 av hela volymen.
Skiktplåten är inte helt tät utan vattnet kan passera igenom den, så om shunten tar vatten från övre pannan kan returvattnet i undre pannan lätt passera upp till övre pannan.

Normalt står emellertid vattnet still i övre pannan och om elpatronen är frånkopplad, värms det bara av att varmt vatten sakta rör sig uppåt.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #51 skrivet: 01 oktober 2011, 20:48:49 »
Precis som Tommy76 skriver har jag också fattat det som. Det är ett vår-/höst-fenomen. Pumpen kör inte i sommardrift (50-55 grader) och framledningstemperaturen är låg eftersom det inte finns något stort värmebehov i huset. Detta leder till ett lågt börvärde för nedre pannan vilket också ger en lägre temperatur i övre pannan om man är snål som jag och ställer den på 37 grader. Jag ställer då VPmin till 39 grader vilket ger en lite högre temperatur i nedre pannan. Pumpen värmer då från 39 till 46 grader (diff start/stopp 7 grader inställt).

Tommy76: Du skrev att värmen shuntas från nedre till övre pannan, är det inte en och samma tank där värmen helt enkelt stiger från nedre till övre?

/Newman

Jo, det blev lite fel ordval där. Bra att erp korrigerar :) Skall korrigera texten.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #52 skrivet: 01 oktober 2011, 21:03:58 »
Extra VV innebär att pumpen går i sommardrift (50-55) under den tid som extra VV gäller, elpatronen värmer enligt inställningsmenyns "Extra VV elpanna ºC" om den ska vara med.
Det är alltså inte den vanliga temperaturinställningen på patronen som gäller vid extra VV. Är effekten satt till noll går inte elpatronen in, men det borde gå lika bra att sätta temperaturen till något mellan 0ºC och 30ºC i inställningsmenyns värde för "Extra VV elpanna ºC", om man inte vill ha elpatronen igång vid varmvattenkörningen.

erp

Tack för tipset jag stälde in extra vv till 37 grader och det funkade helt fint. Den värmde upp nedrepannan till 55 grader och startade igen på nytt när vp in blev 47 (med min diff på 7 grader). På det här sättet behöver man ju aldrig gå och ändra på övrepannas inställningar, behändigt. Bara extra vv knappen som fattas, så skulle man slippa några knapptryckningar.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: VP vs. Spets
« Svar #53 skrivet: 01 oktober 2011, 21:13:05 »
Om problemet är VV nu när värmebehovet är litet!?
Varför inte bara ändra sommardrift till en lägre temperatur.
Så att vp kör 50-55 ºC ett tag till! Så slipper man problemet med inställningar av pannan, extra VV och många starter.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #54 skrivet: 01 oktober 2011, 21:21:02 »
man kan ju även köra sommardrift, 55° varje start.
jag kör vår VP med VPmin 30° och VPmax 51°. och spets värmer med en 60l el-VVB till 65°.
har med den lösningen och inställningen sänkt vår förbrukning.(inte mycket men lite, och en oerhört mycket bättre komfort på VV)
körde tidigare som dom flesta, utan el-patron. med extra VV, höjd VPmin, VPmax till 55°.
alltid tråtts det ganska ofta dåligt med VV. och ett evigt pillande med olika inställningar och extra VV.

VP vi har drar ca: 2.2kW vid VB 35° och 3kW vid VB 55° inkl CP

Intresant att du fick en lägre elförbrukning med hjälp av en vvb. Är det p.g.a. att övre och nedre pannan sitter i samma tank som det är omöjligt att få samma grej med endast eco el? Om övrepannan värms till 60 grader konstant med hjälp av elpatronen, värms då nedrepanna också med samma energikälla? Dvs värmer man indirekt nedrepannan samtidigt i "onödan". Det kan ju spela en viss roll för oss för vi behöver aldrig en värst hög framledning. Tror det skulle räcka med något kring 33 grader för oss när det är som kallast.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: VP vs. Spets
« Svar #55 skrivet: 01 oktober 2011, 21:32:28 »
Intresant att du fick en lägre elförbrukning med hjälp av en vvb. Är det p.g.a. att övre och nedre pannan sitter i samma tank som det är omöjligt att få samma grej med endast eco el? Om övrepannan värms till 60 grader konstant med hjälp av elpatronen, värms då nedrepanna också med samma energikälla? Dvs värmer man indirekt nedrepannan samtidigt i "onödan". Det kan ju spela en viss roll för oss för vi behöver aldrig en värst hög framledning. Tror det skulle räcka med något kring 33 grader för oss när det är som kallast.

Att kör tex 60 ºC i pannan på eco el, är åtskogen. Då värms nedre delen så att vp i prinsip inte startar. Risk att det blir en mer eller mindre elpanna.

Har ni inte mer än 33 ºC i framledning, så kommer det att inte bli så bra med grundinstälning.

Eco el och gamla eco heat är inte så bra om framledningstemperaturen är låg.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #56 skrivet: 01 oktober 2011, 22:14:29 »
Att kör tex 60 ºC i pannan på eco el, är åtskogen. Då värms nedre delen så att vp i prinsip inte startar. Risk att det blir en mer eller mindre elpanna.

Har ni inte mer än 33 ºC i framledning, så kommer det att inte bli så bra med grundinstälning.

Eco el och gamla eco heat är inte så bra om framledningstemperaturen är låg.

Jep, synd att man inte visste detta innan man valde en eco el. Jag har ej heller speciellt bra med utrymme för en vvb till. Så det gäller väl att hitta en inställning man kan leva med. Men hittar man ingen så får man väl tänka om.

Närmaste sanningen jag kommit är att köra allt så lågt det går och använda extra vv för att täcka behovet av varmvattnet.

Jag har hittils undvikit användningen av extra vv pÃ¥ grund av okunskap. Trodde bla att den alltid använde sig av elpatronen  huvuddunk

Men jag fÃ¥r väl ändÃ¥ hurra för de 500 kWh jag sparade Juli-September jämfört med inställningarna frÃ¥n ifjol. Om det inte är hushÃ¥llselen som minskat sÃ¥ mycket men det tvivlar jag pÃ¥.  *vinkar*
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: VP vs. Spets
« Svar #57 skrivet: 01 oktober 2011, 22:31:33 »
Det jag hade velat ha är att givaren som sitter i pannan, Hade ett värde som man kunnat ändra, som hade startat en vp-Max körning. Tex 43 ºC när temperaturen i pannan går ner dit så startar en 55g körning. Eller att nästkommande start då blir en 55g körning.
För som det är nu, om det just varit en 55g körning och så är det någon duschar då sjunker temperaturen. Och det kan då ta åtskilliga timmar innan nästa 55g körning, om framledningen är låg.

Som det är nu så får man manuellt gå in och köra en extra VV eller schema lägga, alternativt ha el-patronen aktiv.
Eller höja VPmin eller köra sommardrift längre tid.
Finns många olika alternativ, men ingen är riktigt bra tycker jag.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP vs. Spets
« Svar #58 skrivet: 01 oktober 2011, 22:36:33 »
Ja, där kom det. Jag skulle precis lägga in det som kullabacken just avslutade med.
Det viktigaste är att man lär sig hur apparaterna funkar, så att man kan anpassa dom till sina egna behov efter de förutsättningar som gäller.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: VP vs. Spets
« Svar #59 skrivet: 01 oktober 2011, 22:39:10 »
...spets värmer med en 60l el-VVB till 65°.
har med den lösningen och inställningen sänkt vår förbrukning.(inte mycket men lite, och en oerhört mycket bättre komfort på VV)
Här en till som såg förbrukningen sjunka, om än marginellt, med en 100l vvb i serie med värmepumpen.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!