Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: repetition om slangdistanser efterlyses  (läst 2451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
repetition om slangdistanser efterlyses
« skrivet: 23 november 2010, 21:03:17 »
SÃ¥. Borrning kommer ske om en vecka!  Tog bara ett Ã¥r  ;)

Turboslangen skippar jag för att spara pengar.

Distanser funderar jag på däremot som trycker slangarna mot berget.

1. Gör de någon märkbar skillnad?
2. Är de dyra?
3. Är de kanske standard att sätta sånna?
4. Hur tätt ska man sätta dom, varje meter eller varannan, femte, osv..
5. var köper man dessa?
6. Bör man ha såpass tajt mot berget som det bara går?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 21:39:46 »
Värmeöverföringsmotståndet slangvägg-berg står för ungefär en fjärdedel av totala värmeöverföringsmotståndet vid kontinuerlig drift så det borde finnas potential för förbättring. Om det finns att köpa distanser vet jag inte. En gång funderade jag på att göra sådana själv och stoppa i borrhålet men det blev med det som med mycket annat här i livet: det blev ingenting av det. Sen är det lite besvärligt att göra det i efterhand.

Jag läste en gÃ¥ng i tiden om ett forskningsprojekt pÃ¥ Tekniska Högskolan om just detta som nÃ¥gon hade tänkt göra. Jag har aldrig sett nÃ¥gra resultat men de kan jag ha missat. Jag tror inte de behöver var tajt mot berget. NÃ¥gon mm glapp kan inte spela nÃ¥gon roll. Det är bara korta sträckor som slangen kan tryckas mot bergväggen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 21:47:25 »
Om dom gradar hålet lite, ligger inte slangarna mot berget automatiskt då?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #3 skrivet: 24 november 2010, 09:52:26 »
En sak man inte tänker på är att slangarna ändrar temperatur när pumpen startar och stannar. Det gör att de blir lite längre eller kortare. Det är inte mycket det handlar om men funderar man och räknar lite på det visar det sig att slangarna kan komma att röra sig i sidled rätt mycket. Även om hålet är gradat är det inte säkert att slangarna kommer att ligga kvar mot bergväggen. Det skulle också vara bättre om slangarna låg på motsatta sidor av borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #4 skrivet: 24 november 2010, 16:26:54 »
ajust, kanske var den undersökningen jag läste- inte att jag sett någon sälja det. Dom hade testat ett mått men ville testa med ännu mer passform så det kom närmare berget.
-De var väl inte riktigt supernöjda men trodde resultatet skulle bli bättre vid nästa test...

Fast, ska man vÃ¥ga testa?  be nÃ¥gon svetsa ett gäng.. en pinne med tvÃ¥ rör i ändarna och dra slangen genom rören.. sÃ¥ svÃ¥rt borde det väl inte vara..

Frågan är dock hur pass tätt man ska göra detta, känns som ett bra stönigt projekt om man nu ska sätta distanser varje meter gånger 200meter slang..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #5 skrivet: 24 november 2010, 16:55:33 »
Fast, ska man vÃ¥ga testa?  be nÃ¥gon svetsa ett gäng.. en pinne med tvÃ¥ rör i ändarna och dra slangen genom rören.. sÃ¥ svÃ¥rt borde det väl inte vara..

När jag funderade på distanser tänkte jag mig att kapa 40 mm köldbärarslang i ca 8 cm långa bitar. I varje bit sågar man ut en längsgående slits och borrar ett hål på motstående sida. Slitsens bredd får man anpassa till slangarnas och borrhålets diametrar. Genom hålet trär man ett rep och gör en knut på repet så att knuten kommer så att säga på rörets insida. Sedan en slangstump med knut var tredje meter eller så. Sen gäller det att hitta en ordentlig bit plattjärn som kan fungera som sänke.

Förhoppningsvis kan man sedan sänka ner repet med alla slangstumparna mellan slangarna i borrhålet. Det gäller att sänket är så tungt att det övervinner friktionen mellan distanserna och slangen.

Det brukar bli slang över och rep är billigt så ett försök behöver inte kosta mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #6 skrivet: 24 november 2010, 18:03:51 »
En sak man inte tänker på är att slangarna ändrar temperatur när pumpen startar och stannar. Det gör att de blir lite längre eller kortare. Det är inte mycket det handlar om men funderar man och räknar lite på det visar det sig att slangarna kan komma att röra sig i sidled rätt mycket. Även om hålet är gradat är det inte säkert att slangarna kommer att ligga kvar mot bergväggen. Det skulle också vara bättre om slangarna låg på motsatta sidor av borrhålet.

Är det inte risk att det nöts hål på slangen främst vid gradat hål i och med att slangen ligger mot berget.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #7 skrivet: 24 november 2010, 19:10:22 »

Är det inte risk att det nöts hål på slangen främst vid gradat hål i och med att slangen ligger mot berget.

Berättigad frÃ¥ga, har aldrig tänkt pÃ¥ det. Hade det varit ett problem borde det ha varit känt vid det här laget. Nu är det smÃ¥ rörelser det handlar om, nÃ¥gra cm per 100 meter och slangen är fixerad upptill och nertill, Ã¥tminstone blev det sÃ¥ i mitt borrhÃ¥l. NÃ¥gra cm per 100 meter lÃ¥ter inte mycket men gÃ¥r slangen i lite bÃ¥gar med nÃ¥gra meters radie flyttar den sig i sidled nÃ¥gra centimeter mitt pÃ¥ bÃ¥gen under en driftcykel. Kontaktpunkterna med berget behöver inte flytta sig alls. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 19:44:33 »
Och vattnet i borrhålet är lite "smörjande". Tyckte det var en väldigt bra fråga.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #9 skrivet: 24 november 2010, 19:50:54 »


Är det inte risk att det nöts hål på slangen främst vid gradat hål i och med att slangen ligger mot berget.

Berättigad frÃ¥ga, har aldrig tänkt pÃ¥ det. Hade det varit ett problem borde det ha varit känt vid det här laget. Nu är det smÃ¥ rörelser det handlar om, nÃ¥gra cm per 100 meter och slangen är fixerad upptill och nertill, Ã¥tminstone blev det sÃ¥ i mitt borrhÃ¥l. NÃ¥gra cm per 100 meter lÃ¥ter inte mycket men gÃ¥r slangen i lite bÃ¥gar med nÃ¥gra meters radie flyttar den sig i sidled nÃ¥gra centimeter mitt pÃ¥ bÃ¥gen under en driftcykel. Kontaktpunkterna med berget behöver inte flytta sig alls. 

Du skrev att slangen var fixerad uppe och nere trodde slangen hängde i övre delen och att det endast satt en vikt nere eller vilar vikten på botten i hålet Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #10 skrivet: 24 november 2010, 19:53:50 »
De borrade 200m hos mig, stoppade ned 201m slang med vikt. Vikten var 1 m lång sa de.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #11 skrivet: 24 november 2010, 20:15:03 »

Du skrev att slangen var fixerad uppe och nere trodde slangen hängde i övre delen och att det endast satt en vikt nere eller vilar vikten på botten i hålet Sc:,h

Vikten vilar på botten, det blir besvärligt att montera vinkelkopplingarna annars. Däremot, när jag tänker efter, undrar jag om den är fixerad upptill. Slangarna går genom en platta. Plattan är fixerad anordningen som är monterad på foderröret men hålen var så stora att det var inga problem att trä slangarna genom den och någon låsanordning kan jag inte påminna mig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #12 skrivet: 24 november 2010, 20:28:50 »
Mitt lock kan man inte trä några slangar genom. När de drog fast locket i foderröret så "typ" nöp några tätningar till om slangarna. Har även en tredje genomföring som var mycket mindre, kanske 20mm diam. Den använde jag aldrig så den genomföringen är inte punkterad. Vidare så är vinkelkopplingen över locket svetsat. I mitt fall så anser jag att slangarna är fixerade i locket.


Ovanför locket så är det svetsat, slang, vinkel, slang.
« Senast ändrad: 24 november 2010, 20:35:24 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: repetition om slangdistanser efterlyses
« Svar #13 skrivet: 24 november 2010, 22:34:36 »
Mina slangar sitter fast i locket med slangklämmor runt en gummigenomföring hur det är med vikten vet jag inte men den kanske vilar på botten mest troligt när jag tänker efter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!