Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med CU-PE9CKE  (läst 12146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med CU-PE9CKE
« skrivet: 11 januari 2014, 12:08:45 »
Hej alla, jag är ganska ny här och vet inte om det är rätt att starta en ny tråd men jag hittar inget omedelbart matnyttigt...
Nu till problemet: Pumpen har stannat och timerlysdioden blinkar,  jag kan trycka pÃ¥ en försänkt knapp pÃ¥ fjärren som heter RESET ERROR, och sen starta pÃ¥ nytt med Onoff knappen och pumpen gÃ¥r i en till tre dagar för att sen bli likadan osv. Det bör vara en felkod av nÃ¥t slag?
Någon som känner sig manad att hjälpa till med råd?
Med vänlig hälsning jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2014, 12:24:28 »
Håll ned checkknappen med ett spetsigt föremål ca 3-5 sekunder.
När displayen på fjärren visar H00 eller 2 streck stegar du dig upp med pilen för att öka temperatur eller timer pil upp samtidigt som du riktar fjärren mot innerdelen.
När du stegar dig fram så kommer det stå H11 , H12 och så vidare, när det piper 3 gånger eller mer så läser du av vad som står i fönstret på fjärren.
Innerdelen ska vara på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2014, 16:25:13 »
Hej, nu är det testat, När F11 visas piper den ilsket... Vad blir detta översatt?
//Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2014, 16:35:37 »
Hej, nu är det testat, När F11 visas piper den ilsket... Vad blir detta översatt?
//Jens

F11 - 4-vägsventilens funktion onormal
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2014, 18:42:54 »
OK, jag tackar, kan man göra nåt med den? Ja kolla spolen och kablage men om det sitter innuti?
/Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2014, 20:36:02 »
OK, jag tackar, kan man göra nåt med den? Ja kolla spolen och kablage men om det sitter innuti?
/Jens

Ingen aning......men du kan ju prova att växla mellan värme och kyla några gånger så kanske den hoppar igång om du har tur. Sc:,h
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2014, 21:20:45 »
Eftersom den går i nån dag eller två så går nog ventilen för det mesta. Det borde väl gå att styra spolen utifrån och där motionera den x gånger. Eller?
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad norings

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2014, 06:20:28 »
Hej alla, jag är ganska ny här och vet inte om det är rätt att starta en ny tråd men jag hittar inget omedelbart matnyttigt...
Nu till problemet: Pumpen har stannat och timerlysdioden blinkar,  jag kan trycka pÃ¥ en försänkt knapp pÃ¥ fjärren som heter RESET ERROR, och sen starta pÃ¥ nytt med Onoff knappen och pumpen gÃ¥r i en till tre dagar för att sen bli likadan osv. Det bör vara en felkod av nÃ¥t slag?
Någon som känner sig manad att hjälpa till med råd?
Med vänlig hälsning jens

Jag fick F11 (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47361.0) för några årsedan på min och då var det en givare som var sönder på innerdelen, då betedde sig pumpen underligt det var precis som om den inte kände av temperaturen och det var ju helt riktigt också för med en ny givare så var problemet löst.
« Senast ändrad: 14 januari 2014, 06:38:36 av norings »
Panasonic CU-E12CKP5, CS-E12CKP som enda värmekälla ner till ca -15 grader, bor strax norr om Göteborg i 1 1/2 plans villa om ca 160kvm innetemp ca 21-22 grader utom övervåning längst bort från luftutsläpp.

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2015, 14:42:14 »
Hej igen... Ja nu är det dags igen, Jag har felcode H-23. Är det någon som vet vad detta betyder?
Med vänlig hälsning jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2015, 17:56:39 »

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2015, 19:26:35 »
Hej hsmapa, gott!  jag sÃ¥g det betyder fel i inne givare. Jag tog isär och ohmmätte givaren ca 29 kohm och kunde inte hitta nÃ¥t glapp, men visade samma felcode igen... jag tog loss kretskortet och följde ledaren ända in till ett ben pÃ¥ processorn (ytmonterad) jag sÃ¥g nÃ¥gra början till dÃ¥liga lödningar som jag lödde om, nu gÃ¥r den men det gjorde den förut med sÃ¥ det är väl bara att vänta Ã¥ se.
Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2015, 19:46:35 »
OjdÃ¥, det var snabbt jobbat men akta sÃ¥ du inte tar sönder nÃ¥t nu innan du hittat felet  :)
29 kohm säger du, min inomhusgivare ska visa 5 kohm vid 25 °C
har du rätt värde på den givaren, du måste ju veta vad orginalet har?

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2015, 20:02:13 »
Här är servicemanualen men jag hittar inga sensorkurvor, har bara browsat igenom den dock
Stod nåt på sidan 29 punkt 5 om din första felkod

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2015, 20:07:32 »
Så om din givare ska 5 kohm vid 25 °C så visar din nu att det är typ -15 grader inne
Men det stämmer kanske med felkoden och beteendet
Glömde tillägga att då får du nog byta givaren, den går nog inte att laga sas
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 20:10:05 av hsmapa »

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2015, 20:18:07 »
Det sitter 2 givare inne, en som känner innetempen och en som känner gastempen, ja vet inte vilken som är fel H-23 men jag mätte innetempgivaren till ca 29 kohm vid gissningsvis 8-10 plusgrader...den andra såg jag mer på slutet och har inte lagt så mycket tid på den än, men nu går den ju så jag får vänta ut den. Antingen är det varmt i morgon bitti eller inte... Den står utan motorhuv så det är lätt att fortsätta felsökningen. Och, jag har aldrig bytt några givare än, det är original.
Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!