Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Indockning av acktank till Nibe Split  (läst 5078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robertj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Indockning av acktank till Nibe Split
« skrivet: 07 januari 2011, 15:37:48 »
Hej! Jag har köpt en vattenmantlad braskamin som jag kör mot en acctank. I tanken har jag ett kamrörsbatteri som jag skall koppla in mot Splitten. I manualen står det att max temp från extern värmekälla är 65 grader. I menyn 9.3.16 Typ av VV givare står det att tempgivarna klarar av 90 grader, men ska bytas ut till givare som klarar 110 grader när solvärme används. Är det någon som vet vad som gäller?
« Senast ändrad: 07 januari 2011, 15:50:05 av robertj »

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2011, 16:29:59 »
Jag fattar det som att max temp är 65 grader.
Men om du dockar en extern värmekälla till förådstanken skall du koppla ur BT19
och istället koppla in den externa källans givare till plintpositionen för BT19. Om den
externa källans givare är en högtempsgivare ställer du om 9.3.16 (men det är fortfarande
65 grader som gäller). Men det är min tolkning - mycket oklart i manualen.
Ring Nibe och hör om dom vet (inte säkert).
Hur hade du tänkt att docka?

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad robertj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2011, 18:15:54 »
Angående givarna så står det att givarna vv-mantenlgivaren(bt6), tillsatsgivaren(bt19) och framledningsgivaren(bt2) skall bytas vid solvärme så dom klarar 110 grader. Det finns väl ingen anledning att byta dom om man bara får putta in 65 grader? Jag har inte pratar med Nibe om hur man dockar (jag ska göra det), men experterna verkar finnas här! Jag får väl shunta in vattnet men hur det skall styras vet jag inte än. I menyn 9.2.3 Dockning finns det inget att ändra, det är ju lite skumt.
Robert

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2011, 22:32:43 »
Det står väldigt kryptiskt runt dockning!
Jag funderar själv på dockning av en mantlad braskamin men har inte riktigt klart för
mig hur jag skall få till det. När jag eldar vill jag att brasenergin skall gå både till
uppvärming och och VV - men jag har inte hittat något rättframt sätt att få till detta.
Om man dockar kamin mot förådsberedarn såsom tänkt med olja kommer endast VV
värmas så länge VP orkar att hålla värmen (dvs. GM inte understiger värdet för tilsskott).
Om man åandra sidan shuntar in braskamin efter VP kommer den endast bidra till
uppvärmning och inte VV >:(
Man skulle kunna handshunta ventilerna QM30, QM31 & QN11 så att VB alltid går igenom
förådsberedaren på sin väg till värmesystemet (opraktiskt och jag tror reglersystemet
ogillar det!).
Min utgångspunkt just nu är att shunta in brasvärmen efter VP (eller rättare sagt koppla
kamrörsbatteriet i braskaminens acctank i serie med stigaren) så att brasvärme endast
går till värme och att VP själv får producera VV - skulle då flytta BT2 till efter brasvärmeaccens
kamrörsbatteri.

Ingen inteligent styrning, eldar jag för hårt blir det för varmt och då får jag stänga spjället.
Förhoppningsvis kommer returen hålla under 65 grader!

Ingen raketteknik altså, men jag har inte kommit på hur jag annars skulle få till det på ett bra sätt ???

Hur hade du tänkt att göra?

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad robertj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2011, 08:45:28 »
Tanken var att shunta in vattnet i förrådsberedaren. Men det kanske inte är så lätt som jag trodde. Jag får prata med Nibe. Tack för den fina manualen.
Robert

Utloggad a99vilpi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2011, 13:59:00 »
Hej

Om du kopplar en termostat i acktanken till tariffingång A (eller B, vilken det nu är som blockerar kompressorn) så kan du få spliten till att koppla bort kompressorn när du har mer än tex 55°C i acktanken.
Komplettera det med en laddomat som skickar håller ca 65°C i splitten med vattnet från acktanken så har du din funktion. Det borde finnas ett dockningsschema på det någonstans hos Nibe

Utloggad robertj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2011, 21:33:12 »
Det låter som en mycket bra lösning! I manualen ser jag att det är tariff B som kopplar bort kompressorn. Kommer pannan att värma radiatorerna utan att jag behöver ändra i någon meny, när kompressorn är bortkopplad?

Robert

Utloggad a99vilpi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2011, 23:13:00 »
Ja det kommer den

Utloggad robertj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2011, 14:19:20 »
Jag håller på att provköra min installation. Så här har jag gjort.
Jag har en vattenmantlad braskamin (Mars BO) från Selmac, som är kopplad via en laddomat till en acktank på 480L(hemmabygge). I toppen på tanken har jag ett kamrörsbatteri som är kopplat till pannan. I höjd med batteriet har jag en termostat som slår till vid 55 grader, då går pumpen på kamrörsbatteriet till. Termostaten drar även ett relä som sluter kontakterna Tariff A och Tariff B (som stänger av utedelen och elpatronen). Jag skall senare koppla in en blandningsventil mellan tanken och pannan, för att förhindra att vattnet inte blir varmare än 65 grader. Nu har jag eldat en stund och pannans vatten temp är 58 grader, då provade jag att koppla bort tariff A (eltillsats). Då började patronen att ladda med en gång. Varför? Jag återkommer när jag har testat lite till.

Robert J

Utloggad robertj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2011, 16:52:07 »
Nu har jag testat lite till. Först slöt jag kontakten på både tariff A och B. Då blinkar frysskydd i displayen och shunt QN11 ställer sig till vänster och man för ingen värme till radiatorerna. Sedan körde jag endast triff B, då jobbar shunten så man får värme i huset. Men eltillsatsen gick till, trots att det var 58 grader i pannan. Då såg jag att temeraturen inom parantes i meny1.0 varmvattentemp var låg(givaren BT19). Då flyttade jag givaren till dykrör BT24 och då blev det bättre. Men jag vet inte vad som händer, om givaren får sitta kvar i BT24 vid normal användning?

Robert J

Utloggad robertj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2011, 18:54:37 »
Det funkar ganska bra att sluta kontakten på tariff B (stänger av utedelen). Men om man tar en dusch och vatten tempen i pannan går ner så går elpatronen till. Det vill jag inte! Om man sluter kontakten tariff A (elpatron)så får jag ingen värme till radiatorerna. Är det någon som har ett tips om hur man kan göra?

Robert J

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2011, 18:05:06 »
Har du ingen plint för rumstermostat?
Den skulle du i så fall kunna använda för att stoppa värmeproduktion men fortfarande tillåta VV.
Sedan sätter du en termostat ganska högt upp på tanken så att kaminen hinner ladda lite innan utedelen slås av.

Kan det vara nåt?

/Raptor


 EDIT:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 28 september 2013, 15:18:27 av Lmf »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad lars petersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Indockning av acktank till Nibe Split
« Svar #12 skrivet: 28 september 2013, 13:48:28 »
Det står väldigt kryptiskt runt dockning!
Jag funderar själv på dockning av en mantlad braskamin men har inte riktigt klart för
mig hur jag skall få till det. När jag eldar vill jag att brasenergin skall gå både till
uppvärming och och VV - men jag har inte hittat något rättframt sätt att få till detta.
Om man dockar kamin mot förådsberedarn såsom tänkt med olja kommer endast VV
värmas så länge VP orkar att hålla värmen (dvs. GM inte understiger värdet för tilsskott).
Om man åandra sidan shuntar in braskamin efter VP kommer den endast bidra till
uppvärmning och inte VV >:(
Man skulle kunna handshunta ventilerna QM30, QM31 & QN11 så att VB alltid går igenom
förådsberedaren på sin väg till värmesystemet (opraktiskt och jag tror reglersystemet
ogillar det!).
Min utgångspunkt just nu är att shunta in brasvärmen efter VP (eller rättare sagt koppla
kamrörsbatteriet i braskaminens acctank i serie med stigaren) så att brasvärme endast
går till värme och att VP själv får producera VV - skulle då flytta BT2 till efter brasvärmeaccens
kamrörsbatteri.

Ingen inteligent styrning, eldar jag för hårt blir det för varmt och då får jag stänga spjället.
Förhoppningsvis kommer returen hålla under 65 grader!

Ingen raketteknik altså, men jag har inte kommit på hur jag annars skulle få till det på ett bra sätt ???

Hur hade du tänkt att göra?

MVH/Jonas

Hur stänger man av ventilen QM 31?



Edit:rättat citering då frågan var inbakad i denna
« Senast ändrad: 28 september 2013, 15:15:37 av Lmf »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!