Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utlöst överhettning....kan det vara sÃ¥ enkelt?  (läst 2548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ikväll så satt jag och kollade om jag kunde hitta en manual till min Ecodan med version E3.01, fick nämligen ingen med pannan.

Jag hittade dock bara 3.2 (som jag använt att ställa in pannan med) och 3.4 pÃ¥ Canvacs sida, i vilket fall som helst sÃ¥ tänkte jag att det kan ju inte skilja sÃ¥ mycket mot min, gjorde dock en jämförelse mellan 3.2 och i version 3.4 hade man röd markerat att renssilen skulle rengöras efter 1 vecka och sen efter ytterligare 2 veckor därefter var 6:e mÃ¥nad. Jag vet ju mycket väl att jag läst detta i version 3.2 innan jag fick min panna installerad men har jag gjort detta, nä där har tydligen blivit en bugg pÃ¥ min interna hÃ¥rdisk  :o Sagt o gjort sÃ¥ skred jag till verket och tog ut silen, att där överhuvudtaget kom vatten igenom den är ett under.
Att överhettningen på elpatronen kan lösa ut vid 9kw eldrift är ju knappast konstigt om flödet är väldigt lågt vilket det var i min, det har låtit en hel del när den gått in med elpatronen som om vattnet blivit alldeles för varmt i den och det tog väldigt lång tid att värma varmvatten kom jag på nu och värmepumpen har gått något skumt de senaste veckorna, inte alls som när jag startade upp elpannan första gången då var där bra med fart i den, pumpen kom in ett par veckor senare så då var kanske silen igensatt och den har aldrig gått som den skulle?

Hoppas att detta löser en del andra problem med uppvärmningen dessutom, redan nu beter sig pannan och pumpen annorlunda  ;D


1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad micckke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Utlöst överhettning....kan det vara så enkelt?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2011, 15:57:16 »
Dum fråga kanske men vart sitter renssilen och hur gör man för att rengöra den?
Har inte gjort det sen min installerades i maj.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Utlöst överhettning....kan det vara så enkelt?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2011, 18:48:22 »
Ikväll så satt jag och kollade om jag kunde hitta en manual till min Ecodan med version E3.01, fick nämligen ingen med pannan.

Jag hittade dock bara 3.2 (som jag använt att ställa in pannan med) och 3.4 pÃ¥ Canvacs sida, i vilket fall som helst sÃ¥ tänkte jag att det kan ju inte skilja sÃ¥ mycket mot min, gjorde dock en jämförelse mellan 3.2 och i version 3.4 hade man röd markerat att renssilen skulle rengöras efter 1 vecka och sen efter ytterligare 2 veckor därefter var 6:e mÃ¥nad. Jag vet ju mycket väl att jag läst detta i version 3.2 innan jag fick min panna installerad men har jag gjort detta, nä där har tydligen blivit en bugg pÃ¥ min interna hÃ¥rdisk  :o Sagt o gjort sÃ¥ skred jag till verket och tog ut silen, att där överhuvudtaget kom vatten igenom den är ett under.
Att överhettningen på elpatronen kan lösa ut vid 9kw eldrift är ju knappast konstigt om flödet är väldigt lågt vilket det var i min, det har låtit en hel del när den gått in med elpatronen som om vattnet blivit alldeles för varmt i den och det tog väldigt lång tid att värma varmvatten kom jag på nu och värmepumpen har gått något skumt de senaste veckorna, inte alls som när jag startade upp elpannan första gången då var där bra med fart i den, pumpen kom in ett par veckor senare så då var kanske silen igensatt och den har aldrig gått som den skulle?

Hoppas att detta löser en del andra problem med uppvärmningen dessutom, redan nu beter sig pannan och pumpen annorlunda  ;D




Det är garanterat det problemet du haft. Lågt flöde = begränsad kapacitet och överhettning på elpatroner. Pumpen kan lösa på Högtryck om du har riktig otur.

Silen är en avstängningsventil med ventilinsats. Sitter nere i kopplingsutrymmet om jag inte missminner mig. Men titta i manualen. Har du ingen finns det en på Canvacs hemsida. Jag har länkat till den i nå´gon tidigare tråd...Marmas "Zubadan 16kW"-tråd tror jag det var.

Mvh
Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utlöst överhettning....kan det vara så enkelt?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2011, 19:11:35 »
Renssilen hade jag full koll pÃ¥ var den satt och hur det fungerar bara det att man ska ju komma ihÃ¥g att rensa den  :)

Pannan och pumpen går betydligt mycket bättre idag, ligger på en betydligt lägre framledningstemp och pumpen går inte in med mer än steg 1 och värmen verkar komma ut bättre i alla slingor. Har fortfarande kurvan för högt men tänkte se när termostaterna börjar stänga och sen sänka retur tempen med en grad i taget så att termostaterna ligger öppna hela tiden.
1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!