Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat - hur sänker jag värmen inomhus?  (läst 232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy Lindgren

  • Gäst
Jimmy Lindgren
CTC Ecoheat - hur sänker jag värmen inomhus?
« skrivet: 20 januari 2024, 14:38:19 »
Hej,

Har aldrig riktigt pillat något med denna pump sen jag installerade den och kan som inget om den. Har en fundering.

Nu har de vara minus 20 til minus 30 några veckor här och får en inne temp på 23g. Hur sänker man inne tempen?



Utloggad Jimmylindgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat - hur sänker jag värmen inomhus?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2024, 14:45:40 »
Postar några bilder

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat - hur sänker jag värmen inomhus?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2024, 15:11:23 »
Prova att ändra kurvlutningen på värmekurvan till en något lägre lutning så ska det bli svalare inne när det är riktigt kallt ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Jimmy Lindgren

  • Gäst
Jimmy Lindgren
SV: CTC Ecoheat - hur sänker jag värmen inomhus?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2024, 16:05:06 »
Är de normalt att spets går vi denna temperatur enl tidigare bild?

Ser något högt ut osv?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat - hur sänker jag värmen inomhus?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2024, 16:17:54 »
Det beror ju helt på hur man dimensionerat värmepumpen men jag skulle nog säga att är det kallare än -10 °C är det väldigt vanligt att även el-patronen måste arbeta trots man har bergvärme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!