Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som vet om CUE9DKE är bra eller ett dÃ¥ligt köp ?  (läst 3725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Nyfiken på denna luftvärmepump.
Vem säljer denna modell CUE9DKE iverter?
Typ av kompressor ?
Är den för den svenska marknaden ?
För och naktdelar?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hoppas att ingen säljer...

denna  modell av Panasonic!

Det är en ganska gammal modell med rotationskompressor, som har två allvarliga konstruktionsfel. (H16 och dålig kvalitet på fläktlager i innedelen).

Fördelarna är att du kanske kan få den mycket billigt. Nackdelarna är att den nog inte lönar sig att sätta upp om du skall anlita en seriös installationsfirma med garanti.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hej alla med panasonic CUE9DKE.
Ok att den är en gammal modell!och förutom Kodfel H16 fjäder haveri, och lager fel fläkt.
Är det nÃ¥gon som har haft felkoderna  F90, H11, F11
Dessa koder har ett samband med avfrostningen att göra.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Modell CUE9DKE är precis likadan som E12DKE förutom längre kappilär rör och lite högre varvtal på alla fläktar och kompressorn.
(det är likadana kretskort men annat program i microcontrollern i inne och utedel)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är olika kondensor/förångare på inne respektive utedel på dom båda.
Kommer dock inte ihÃ¥g vad som skiljer dom Ã¥t  Sc:,h
Rördimensionen är olika.
Fläktmotorn på utedelen är inte densamma.

Men annars sÃ¥ är det nästan samma  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Det är olika *massa saker som FAKTISKT skiljer*... Men annars sÃ¥ är det nästan samma  ;)
Sh..!! faa..sen! "Swing and Miss" IGEN av mig... jag börjar tackla av helt klart huvuddunk
Om man närmar sig 40, får man börja skylla på åldern??
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Man får skylla på åldern !
Jag har gjort det sen jag fyllde 40  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pär45

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Hej
Ok,nästan samma som E12DKE, men med lägre ut effekt, Fattat det hela rätt?
 det betyder samma typ av kretskort i ute o inne del? med den avikelse att dessa har olika styr program ?

Det betyder att felkoder F90,H11,F11 är lika vanliga som på E12DKE modellen ?
Eller så beror felkoderna som E12DKE får på att kretskortet belastas med större effekt ?

det är mina lösa teorier om kodfelen som jag tror utlöser H16 fjäderbrott.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Samma problem med H16, F91 som på E9DKE
H11 och F11 förekommer inte så ofta i början på problemet.
När kunden har startat om några gånger så kan man få olika felkoder.
I början går maskinerna oftast om man startar om dom med att bryta strömmen till nästa avfrostning innan dom stannar med blinkande timerlampa.
Detta är i alla fall mina reflektioner om hur det har varit, som tur är tror jag nu dom flesta maskinerna är åtgärdade.
Har bara haft en enda maskin nu pÃ¥ hösten och det var en E12DKE, bara för det sÃ¥ kommer det väl en hel dröse nu i veckan  knUp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!