Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av jordvärmepump - beslutsvÃ¥nda  (läst 994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El-Uven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av jordvärmepump - beslutsvånda
« skrivet: 20 mars 2013, 10:54:02 »
Hej
Bor i Piteå och planerar att installera jordvärmepump och behöver input angående placering av VP.

NULÄGE: Bor i 100 år gammalt timmerhus, torpargrund, matkällare under del av köket. Pannrum 1,6x1,5 m byggt ca 1960 på betongplatta mitt i huset. Panna Nora400-1961 el/ved. Ca 18000 kWh för värme+VV vid ren eldrift. Pannrummet behövs för andra ändamål, förråd/garderob.

URSPRUNGLIG PLAN: Bygga ny garage/maskinhall 160 m2 varav pÃ¥ sikt 90 m2 uppvärmt till 10-12 grader. Jordvärmepump i garage/maskinhall med twin-kulvert till bostadshus. KV-slang frÃ¥n bostadshus till garage/maskinhall. Ingen VV-beredning alls med VP, utan elberedare för VV i bostadshuset och liten 30-liters VV-beredare i garage/maskinhall. (Vill ej stöka med VV genom kulvert). FrÃ¥n garage/maskinhall är det ca 50 meter till Ã¥ker där kollektor läggs (prel 2x350 inräknat avstÃ¥ndet till Ã¥kern).  Funderar pÃ¥ 8 kW VP, men det är nog i överkant även inräknat värmebehov i kommande maskinhall/garage.
ALTERNATIV PLAN: Bygga garage/maskinhall men ställa värmepumpen i bostadshuset, i matkällaren under köket ?? Matkällaren används inte som matkällare och den är ca 3x3 m med takhöjd drygt 2 m. Betonggolv med golvbrunn. Luckan i köksgolvet är 75x75 cm.

Fördelar jag kan se med placering av VP i matkällare:
Det är +30 grader varmt i dagens pannrum och jag eldar en hel del ved. Denna spillvärme bidrar till att hålla krypgrunden varm/torr. Med VP i matkällare får jag behålla viss spillvärme till krypgrund.
Kortare avstånd till åker, ca 15 meter.
Kollektorn behöver inte korsa ca 10-15 meter plogad yta.
Något lättare att komma in med kulvert & KV-slang till matkällare än till nuvarande pannrum.
Bereda även varmvatten till bostadshuset med VP


Nackdelar:
Ljudproblem från VP?
Kollektorn måste korsa avloppet från bostadshuset, och inkommande KV-servis, samt passera avloppsbrunn på ca 3 meters avstånd (hantera genom att isolera kollektor?)
Måste dra rör (fram, retur, VV) från matkällare till nuvarande pannrum från vilket allt grenar sig vidare ut i huset. Dock gränsar matkällare och pannrum mot varandra, fast i olika plan.
Matkällaren går inte att använda som matkällare, om jag skulle få för mig det.

Tacksam för synpunkter i min beslutsvånda!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Placering av jordvärmepump - beslutsvånda
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2013, 14:43:41 »
Att det är transportavstånd till kollektorn gör inget, all slang i jord bidrar till effekten, tänk bara på att om du har en tur/retur i en slang till en fördelare så bör den vara av grövre diameter. Att det är plogad yta gör inte heller något.

Jag skulle försökt göra vad jag kan för att placera vp i huset, anledningen är att kulvertar är dyra både i konstruktion/inköp och i drift, dvs ett antal watt/meter läcker hela systemets livslängd. Dessutom fördyras varmvattenproduktionen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!