Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Turbolenz
« skrivet: 27 oktober 2019, 12:47:33 »

Ska prova att mäta samt kolla om det finns en kall-lödning. Hinner inte göra det idag. Tack för tipset.  tummenupp
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 27 oktober 2019, 12:01:57 »

Går att lokalisera felet med multimeter om man kan hantera en sådan.
Mät utsignalen 230V~ på kontaktdonet (1) till shunten under handkörning.
Nollan är (2) på bilden.
Stänga är (3) på bilden.
Öppna är (4) på bilden.

Mät resistansen i shuntmotorn.
Lyft av kabeln med sitt kontaktdon på kraftkortet för att resistans mäta motor delen.
Resistansen mellan (2) och (3) eller (4) brukar ligga runt 15kohm då det är OK.
Står shunten i ett ändläge blir det oändligt högohmigt för den mätningen.

Nummer 5 på bilden är optokopplaren för öppna och 6 är optokopplaren för stänga.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 26 oktober 2019, 16:34:10 »

I shuntmotorn finns ett effektmotstånd som blir varmt när shuntmotorn går för att sedan svalna och detta har i många fall slutat med att lödningen brister så att tidvis blir det ingen ström till motorn.
Då du handkörde borde felet visat sig, men det är kanske kontakt tidvis.
Kolla på denna länk där är en bra bild på shuntmotorn där effektmotståndet syns.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42588.msg599733#msg599733
Även en bild efter en reparation där motståndet syns, ledningsbanan skadad så jag fick lägga en separat ledare (lite slarvig lödning).
Skrivet av: Turbolenz
« skrivet: 26 oktober 2019, 15:22:14 »

Hej Alla
Fick problem igår med radiatorvärmen på min IVT 495. Varmvatten finns och håller runt 51°. Esbe shuntventilen är helt stängd trots att styrning "kallar" på högre temp dvs ärvärdet är lägre än börvärdet. Varit inne i nivå 5 och handkört ventilen och den rampar som den ska. Ser ett mycket lite läckage runt shunten. Läst på detta forum att vatten kan ha runnit in i elektroniken i ventilen som dock verkar fungera. Kan det vara något fel på utgången från styrkortet? Om något visar sig trasigt, går det i automode att frikoppla shunten och ställa den i ett "passande" läge tills felet är fixat?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!