Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problemlösning med Thermia 90  (läst 803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikMal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problemlösning med Thermia 90
« skrivet: 26 november 2013, 12:13:41 »
Jag behöver hjälp med min värmepump Thermia 90. Den larmar pÃ¥ till och frÃ¥n samt slÃ¥r pÃ¥ elpatronen. Gärna när det blir en liten köldknäpp. Man märker det pÃ¥ att elementen inte blir varma och att varmvattnet frÃ¥n kranen blir extremt varmt. När jag startar upp kompressorn gÃ¥r larmet bort men efter en liten stund larmar den pÃ¥ igen och samma sak händer. Jag har bytt ut smutsfiltret och inställningen är: Rumbör Auto 22 grader. Vad är det för fel? Vad ska jag göra? Mycket tacksam för hjälp!!!   

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problemlösning med Thermia 90
« Svar #1 skrivet: 26 november 2013, 12:25:15 »
Vad är det för larm?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad PatrikMal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problemlösning med Thermia 90
« Svar #2 skrivet: 26 november 2013, 13:39:36 »
Det står inget i panelen om vad det är för larm, det är bara larmdioden som lyser.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problemlösning med Thermia 90
« Svar #3 skrivet: 26 november 2013, 17:21:00 »
Det står inget i panelen om vad det är för larm, det är bara larmdioden som lyser.
Hej Börja med att kolla växelventilen men på din maskin sitter den lite dumt till (under varmvattensberedaren) och kolla att cirkulationspumpen genom att ta bort centrumskruven för att se att axeln snurrar.

Vad är det för årsmodell.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!