Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Och vad tror vi om denna dÃ¥?  (läst 2978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Och vad tror vi om denna då?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2007, 23:22:09 »
Tja,
vad säger man?

Systemlösningen verkar mycket intressant. Tror att vi kommer att få se mycket mer av denna typ av L/V pumpar.

Specifikationerna ser mycket bra ut.

Priset är avgörande. Av döma av firmans prissättning i övrigt kan det bli högt. Är det en ny "Bergvärme-ersättare" (som prissätts på den nivån) är det ointressant.

Drifterfarenheter är helt avgörande. Speciellt som styrautomatiken och avfrostningsautomatiken kan vara bra eller dålig. Är den urdålig, så kan resten av systemet vara hur bra som helst. det hjälper inte.

Så - är det någon som provat systemet???
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad wojo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Och vad tror vi om denna då?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2007, 00:29:32 »
Är den inte ganska lik Daikin Altherma i principen?
CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 installerat 080118  Bor i Nynäshamn 150 m2  byggt 1963 orginalisolering.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Och vad tror vi om denna då?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2007, 04:52:19 »
Tycker mig känna igen "skåpet" inne med vvx:en !
Greven/Foma/Pioneer !   misstänkt likt !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Och vad tror vi om denna då?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2007, 06:41:03 »
Tja,
vad säger man?

Systemlösningen verkar mycket intressant. Tror att vi kommer att få se mycket mer av denna typ av L/V pumpar.

Specifikationerna ser mycket bra ut.

Priset är avgörande. Av döma av firmans prissättning i övrigt kan det bli högt. Är det en ny "Bergvärme-ersättare" (som prissätts på den nivån) är det ointressant.

Drifterfarenheter är helt avgörande. Speciellt som styrautomatiken och avfrostningsautomatiken kan vara bra eller dålig. Är den urdålig, så kan resten av systemet vara hur bra som helst. det hjälper inte.

Så - är det någon som provat systemet???

Hittade en enda COP-faktor. Någon som sett en COP-kurva för denna någonstans?

--- Mats ---

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Och vad tror vi om denna då?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2007, 09:49:37 »
Det är ingen ny maskin den har funnits i ett par Ã¥r, men det  har inte varit nÃ¥gon som satsat pÃ¥ den!

Den är väl lite för liten, ligger på 6kW så det är ju inte för större hus.
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Och vad tror vi om denna då?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2007, 12:22:55 »
Den är inte för liten!

Däremot är den sannolikt för dyr (för mindre hus). Vilket nog var ungefär vad du sade.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Och vad tror vi om denna då?
« Svar #7 skrivet: 11 december 2007, 22:20:36 »
Det rör sig alltså om Carrier KWSmart. Den har ju nu funnits några år. Första året fick man dock dra tillbaka pumpen då den inte fungerade som den skulle. Sen modifierades något kretskort varvid den lär fungera bra. Vad jag har hört (av Carrierförsäljare) finns det nu åtskilliga pumpar installerade. Den har tidigare omdebatterats här på forumet.

KWSmart, Daikin Altherma och Acqua Inverter kör ungefär med samma princip med R410 och värmeväxlaren inomhus. Prismässigt ligger KWSmarten iaf ganska mycket lägre än Daikin.


Utloggad drakbane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Och vad tror vi om denna då?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2007, 22:46:09 »
Hej

Vad kostar den ??

Hittade denna idag när jag letade vvberedare, den kostar 30k sen kommer väl installationen till.
Tycker att den verkar kanon!

http://www.nordenberedaren.se

/Joakim

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!