Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grunvattenvärme ur 70m borrat hÃ¥l!  (läst 1819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorthu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!
« skrivet: 08 september 2009, 21:08:45 »
Hej, jag är ny i detta forum och har förmodligen en fråga som har besvarats 100tals ggr men:
Jag har ett 70m borrat hål för dricksvatten som jag inte använder längre, går den att använda till grundvattenvärme eller bergvärme och hur isåfall?
En pump finns ju redan nere i hålet och en slang för att leda upp vattnet. Är det bara att installera en värmepump med växlare och koppla in till mina vattenburna element? Jag vill även värma upp tappvarmvattnet på något sätt. Var gör man av returvattnet? Kan man leda ner det i samma hål? Om vatten-reservoaren på 70m djup är låt oss säga 4m djupt med gott flöde kan man kanske hämta vattnet från det djupaste stället och returvattnet hamnar ju då på "toppen" av reservoaren. Möjligen är jag ute och cyklar men upplys mej isåfall.

Mvh  Jörgen

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!
« Svar #1 skrivet: 10 september 2009, 22:42:26 »
Man brukar ha två brunnar, en att ta vattnet ifrån och en annan att returnera i men det kanske finns alternativ
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
SV: Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!
« Svar #2 skrivet: 08 december 2020, 18:19:01 »
Lustigt att läsa inlägget eftersom jag har exakt samma funderingar med vår gamla borrbrunn på 70 m. Enligt myndigheternas registrering (brunnen var tidigare källa för byns vattenbolag) gav den hela 7500 liter/timme med dricksvatten. Jag har mätt temperaturen till som lägst 8 grader Celsius.
Mindre lustigt att läsa svaren som gavs eftersom de var så få. Försöker därför väcka frågan igen.
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!
« Svar #3 skrivet: 08 december 2020, 20:05:03 »
Det går inte att återbörda vattnet, det kyls ner tills det fryser. Sen att den ger ca 7500L/timme är nog bra, men var gör du av vattnet sen,
dränker hela bygden, bäst med en å eller sjö då som kan ta emot flödet på min ca 1500 -2000L/timme, då får du ansöka om uttag samt kasta ut det någonstans, troligtvis tvärnit på det. Då det är en grundvattensak blir problemen större.

Utloggad ECANHA57

  • Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FörstÃ¥r teorin bakom värmepumpar
SV: Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!
« Svar #4 skrivet: 09 december 2020, 19:20:01 »
Jag inser problemet med returvattnet och har ansökningar hos myndigheter om att få återföra vattnet. Helst till närliggande brunn alt en ny borrad sådan men jag har också en å inom rimligt avstånd som håller på och växer fast. Fallet ner till ån är perfekt, kanske 10 m.
Stockhus frÃ¥n 1935 med byggytan 150m2 i tvÃ¥ plan plus källare med vattenburen 2 rörs element. Kör en Nibe Fighter 1215-7 mot 273 m borrhÃ¥l plus gjutjärnsvedpanna för reservvärme.  Flytande kondensering till vedpannans 700 liters volymtank i serie med VPns VVtank.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!
« Svar #5 skrivet: 11 december 2020, 13:48:08 »
Borra ett nytt hål och kör vanlig bergvärme säger jag, om du inte kan göra mycket jobb själv och tycker det är kul.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!