Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt med värme i radiatorerna  (läst 329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flaggan79

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dåligt med värme i radiatorerna
« skrivet: 20 november 2023, 15:57:04 »
Jag bor i ett 10 år gammalt hus. Det är vattenbaserad golvvärme på nedervånigen och radiatorer på ovanvånignen förutom i badrummet. Där är det också vattenburen golvvärme. Radiatorerna är i ettrörssystem
Jag har en bergvärmepump av märket Thermia Diplomat duo.
När flyttade in för ca 3 år sedan var det ingen problem med värmen. I samband med de höga elpriserna förra året skruvade jag ner kurvan i pumpen för att spara el. Nu tycker jag dock att det är lite för kallt innen och tänkte öka värmen.

Golvvärmen där nere fungerar bra men på ovanvåningen blir det inte varmt. Jag har slingor som går till ovanvåningen där en går till badrummet och de två andra går till radiatorerna som sitter i ettrörssytem. Endast första radiatorn i serie blir ljummen. Stänger jag av termostaten på första radiatorn i serien så blir nästa radiator ljummen osv. Men det blir inte i närheten av varmt.

Cirkulationspumpen gick sönder för ca två år sedan och den byttes ut, jag minns inte om det var kallt i huset efter den byttes. Annars har det inte gjorts något förutom att jag skruvade ner kurvan bergvärmepumpen. Jag satt tillbaka till ursprungliga värden och även ökat, men det är fortfarande inte varmt.

Jag har provat att lufta radiatorerna och även motionerat piggen, men inga större förändringar skedde efter det.

Någon som har några tips om vad som kan vara fel? Känns om man behöver ta in en firma som kan fixa det här.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 28972
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dåligt med värme i radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 10:10:44 »
Vilken cirkpump är bytt?
Eftersom du har både golvvärme och radiatorer så bör du ha en egen för golvvärmen, troligen funkar denna OK.
Vattnet i radiatorerna dras vanligen runt med den interna cirkpumpen och där har du nog dåligt flöde.

Förutom luftning och kollat ventilerna så bör du kolla smutsfiltret som bör sitta på returen före värmepumpen?
Kontrollera hastigheten på den interna cirkpumpen?
Läs av temperaturerna på Framledning och Retur när värmepumpen går och värmer huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flaggan79

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #2 skrivet: 21 november 2023, 14:01:49 »
bifogar bild på pumpen som byttes, den är satt på läge tre och det var även den gamla pumpen som byttes.
det stämmer att det sitter en separat cirkulationspump till golvvärmen.

det känns som om cirkulationspumpen inte orkar dra runt vattnet, går det att kontrollera pumpen på något annat sätt än att kolla hur den är inställd?

smutsfiltret är aldrig rengjort sen jag flyttade inte, det ska jag kolla på

temperatur framledning 50 (41)
temperatur returledning 23 (55)

framledningstempen går upp till 55 sen slutar pumpen jobba

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Alien snowman.
« Svar #3 skrivet: 22 november 2023, 11:21:34 »
Ser riktigt dÃ¥ligt ut, temdiffen mellan Framledning och Retur ska vara max 10 C, du har 27 C .  :o
Så antingen är smutsfiltret smockfullt eller har denna cirkpump pajat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flaggan79

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #4 skrivet: 22 november 2023, 12:11:12 »
Antar att det är den till vänster i bilden som rengöras, som kallas filtret för värmekrets i manualen. Den sitter på returen.

Vet du om jag behöver stänga av cirkulationspumpen för golvvärmen också? Den verkar vara helt separat från allt och jag gissar att om den drar igång om jag skruvat isär filtret så kommer det ut vatten där. Jag hittar ingen kran innan filtret utan bara efter så att säga.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Alien snowman.
« Svar #5 skrivet: 22 november 2023, 21:27:09 »
Detta filter har inbyggd ventil, stäng ventilen med spak (A) och skruva av locket.
Plocka ur silen och rengör.
Värmepumpen ska vara avstängd när du gör detta, golvvärmen kvittar.
« Senast ändrad: 22 november 2023, 21:30:57 av Carl N »

Utloggad Flaggan79

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #6 skrivet: 24 november 2023, 09:43:16 »
Filtret var inte rent. Filterkoppen satt helt fast jag gjorde rent så gott jag kunde med fingrarna och startade pumpen igen. Tanken kanske det lossnar lite mer om det kommer vatten där nu.

Man ser inte in i hålet riktigt utan jag behöver en spegel och ta fram telefonen när jag jättesmutsig var inte aktuelltt heller.

Filtret borde väl bara att dra ut med fingrarna? Det sitter väl ingen klämring eller motsvarande som håller det på plats?

Utloggad Flaggan79

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #7 skrivet: 24 november 2023, 10:36:26 »
det var filtret som var igensatt, nu blev elementena varma, men det känns som jag behöver göra rent det ordentligt, det ser ut alls som i manualen, det ser som om det sitter metallring som håller fast filtret

Utloggad Flaggan79

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #8 skrivet: 24 november 2023, 11:05:11 »
Hittade lite instruktioner om hur man får bort filtret här:

https://energipartner.se/filmbank/bergvarme-ivt-eq-c-hq-c-ha-c-he-c-rengoring-av-partikelfilter/

Manualen verkar inte stämma alls, där ska det inte sitta en låsring men men. Ska bara fixa fram en tång så är det här nog snart klart. Sen blir det att justera in värmekurvan igen, men det känns som en smal sak nu.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Alien snowman.
« Svar #9 skrivet: 26 november 2023, 20:07:54 »
OK, det var en filterball med låsring, det som skiljer är att man måste hantera den där låsringen.
Enklast är att köpa en låsringstång, man kan pilla bort den på annat sätt också, men den sprätter lätt iväg nånstans där man inte hittar låsringen...

Utloggad Flaggan79

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #10 skrivet: 26 november 2023, 21:14:42 »
Japp fick tag i en låsringstång sen var det lätt fixat. Nu har jag 24 grader inne istället för 17 grader... :)

Stort tack för hjälpen!

Nu håller jag på att sakta försöka sänka innetempen :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!