Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F1245 når ej beräknad framledning  (läst 1098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 9633
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #30 skrivet: 19 november 2023, 12:07:22 »
Tänk på att när deltaT över radiatorerna ökar och framledningstemperaturen hålls konstant kommer radiatorernas värmeavgivning att minska. De blir ju i genomsnitt svalare. Det kommer därför att behövas lite högre framledningstemperatur än tidigare för att hålla samma rumstemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 19070
« Svar #31 skrivet: 19 november 2023, 13:24:12 »
Jag tror du är nåt på spåret, har nu gått 4 timmar på cp 10%, framledningen steg 3 grader och gradminuterna räknade ikapp så pass att tillsatsen inte behövs. -15 ute när jag ändrade och nu i skrivande stund -12 och den klarar att hålla framledning över bekräknad framledning. Deltat ligger på ca 10 grader. Håller tummarna!
Med låg cirk så deltat blir högt så kommer framledningen stiga och gradminuterna jobbas bort men med lägre flöde över radiatorer så blir medeltampen på radiatorn lägre men det ser inte vp den styr enbart efter framledning så bara för att man får upp framledningen och gradminuterna jobbas bort så lämnar inte vp mera effekt. Om allt blir bra med högt delta så hade du troligtvis för hög kurva tidigare eftersom du klarar dig med enbart högre framledning och lägre medeltemp på radiatorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

• License to chill
  • Antal inlägg: 2297
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
« Svar #32 skrivet: 19 november 2023, 15:41:26 »
10% är aningen lågt, vad går den om den är i auto

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 19070
« Svar #33 skrivet: 19 november 2023, 17:33:24 »
Jag tycker auto funkar bra man kan ju välja vilket delta man vill ha antar att även 10-13 grader går att få om man vill det av nån anledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MurphysLag

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #34 skrivet: 20 november 2023, 07:33:18 »
10% är aningen lågt, vad går den om den är i auto

Tidigare har den gått mellan 30-60% i autoläge, med inställt lägsta tillåtna hastighet 30%.

Ställde in på manuellt 20% igår kväll, framledning 43,8 grader med delta 6 grader vid -14 minus just nu utan tillsats och huset upplevs inte kallare.

Utloggad MurphysLag

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #35 skrivet: 20 november 2023, 07:49:51 »
Tänk på att när deltaT över radiatorerna ökar och framledningstemperaturen hålls konstant kommer radiatorernas värmeavgivning att minska. De blir ju i genomsnitt svalare. Det kommer därför att behövas lite högre framledningstemperatur än tidigare för att hålla samma rumstemperatur.

Ja jag har förstått att pumpen är underdimensionerad så kommer ju antagligen få spetsa med el vid kallare temperaturer oavsett men minsta lilla tweak som kan skjuta upp behovet av el tas tacksamt emot.

Utloggad DonPablo

• License to chill
  • Kyltekniker
« Svar #36 skrivet: 20 november 2023, 16:22:00 »
Oj såg nu att du har 262 kvm då borde du nog haft åtminstone en 12kw, och den hade varit i minsta laget!

Utloggad MurphysLag

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #37 skrivet: 20 november 2023, 19:32:22 »
Oj såg nu att du har 262 kvm då borde du nog haft åtminstone en 12kw, och den hade varit i minsta laget!

Ja tyvärr verkar det ju inte bättre. Jag som hade hoppats att det var borran som var flaskhalsen, men det var uppenbarligen inte bara det. Jag ska även testa kallställa blivande badrum/bastu som är under renovering i källaren för att inte värma upp ytor som inte används idag. 

Jag är ödmjukt tacksam för all input jag fått här, men känns inte som att det finns så mycket mer att göra..

Utloggad DonPablo

• License to chill
  • Kyltekniker
« Svar #38 skrivet: 21 november 2023, 03:20:19 »
8 kw racker till ca 160 kvm, vem har beräknat pumpen du har?

Utloggad MurphysLag

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #39 skrivet: 21 november 2023, 05:47:31 »
8 kw racker till ca 160 kvm, vem har beräknat pumpen du har?

Det är Bravida, installerades precis innan vi köpte huset för 5 år sen. Har pratat med Bravida när när problemet med låg kb temp började komma och då kom det fram att förra ägarna hade blivit rekommenderade att borra mer pga dagens pumpar är betydligt effektivare än den som var från 90-tal och då räcker ev inte befintliga hålet, med det ville de inte göra.
Min gissning nu är att det blev en avvägning med vad som går att få ut ur borran mot vad för pump som behövs för det. Dumsnålt men det är temat som speglar allt som gjorts på huset av förra ägarna.

Utloggad Börje__

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 579
« Svar #40 skrivet: 21 november 2023, 06:28:26 »
Finns det möjlighet att lägga 200mm extra  isolering på taket, om inte detta redan är gjort ☺️. Jag tyckte det gjorde 1,5°C ungefär, aldrig ångrat.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad MurphysLag

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #41 skrivet: 21 november 2023, 07:11:22 »
Finns det möjlighet att lägga 200mm extra  isolering på taket, om inte detta redan är gjort ☺️. Jag tyckte det gjorde 1,5°C ungefär, aldrig ångrat.

Det var med i energideklarationen som åtgärd att energieffektivisera, minns inte siffrorna nu men kalkylen var väl på typ 50 år tills det har betalat sig, så i det här fallet finns det andra delar att se över före det.
Huset är relativt välisolerat förutom källaren och några gamla fönster som inte är bytt ännu.

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 9633
« Svar #42 skrivet: 21 november 2023, 11:31:36 »
.. förra ägarna hade blivit rekommenderade att borra mer pga dagens pumpar är betydligt effektivare än den som var från 90-tal och då räcker ev inte befintliga hålet, med det ville de inte göra.

På 90-talet var det dessutom så att man dimensionerade betydligt snålare än i dag, ofta med 50-60% effekttäckning (värmepumpeffekt som andel av maximalt effektbehov). Idag när man installerar en inverterpump väljer man 100% effekttäckning. På 90-talet var pump och borrhål förhållandevis dyrare i förhållande till elpriserna, det fanns lite fler kärnkraftverk på den tiden. Det som var rationellt då är det definitivt inte nu.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!