0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror du är nåt på spåret, har nu gått 4 timmar på cp 10%, framledningen steg 3 grader och gradminuterna räknade ikapp så pass att tillsatsen inte behövs. -15 ute när jag ändrade och nu i skrivande stund -12 och den klarar att hålla framledning över bekräknad framledning. Deltat ligger på ca 10 grader. Håller tummarna!
10% är aningen lågt, vad går den om den är i auto
Tänk på att när deltaT över radiatorerna ökar och framledningstemperaturen hålls konstant kommer radiatorernas värmeavgivning att minska. De blir ju i genomsnitt svalare. Det kommer därför att behövas lite högre framledningstemperatur än tidigare för att hålla samma rumstemperatur.
Oj såg nu att du har 262 kvm då borde du nog haft åtminstone en 12kw, och den hade varit i minsta laget!
8 kw racker till ca 160 kvm, vem har beräknat pumpen du har?
Finns det möjlighet att lägga 200mm extra isolering på taket, om inte detta redan är gjort ☺️. Jag tyckte det gjorde 1,5°C ungefär, aldrig ångrat.
.. förra ägarna hade blivit rekommenderade att borra mer pga dagens pumpar är betydligt effektivare än den som var från 90-tal och då räcker ev inte befintliga hålet, med det ville de inte göra.