Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..  (läst 13534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #15 skrivet: 03 november 2010, 14:09:12 »
Ha ha ha.  Det är bara du som har respekt för mitt kunnande Viola ;D

Foton det är vad vi vill ha.

Jag skulle aldrig byggt på detta sätt men nu är det ju så så då får vi försöka fixa det på bästa sätt. *vinkar*

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #16 skrivet: 03 november 2010, 14:14:49 »
Tack, det är kul att få tänka till ibland, om det sen kan hjälpa eller ge idéer så är det bra. Man måste i de flesta fall känna till ett systems brister för att kunna hitta lösningarna.

Respekt  knUp VPOraklet jobbar mest med större värmepumpsystem pÃ¥stÃ¥r han i alla fall.  ;D
Sen har han kontakterna på Thermia så att han kan få svar därifrån ;)
« Senast ändrad: 03 november 2010, 14:16:35 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #17 skrivet: 03 november 2010, 21:11:34 »
Tror fan att del av mitt problem kan ha att göra

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #18 skrivet: 03 november 2010, 21:16:44 »
Tror fan att del av mitt problem kan ha att göra

..var inte riktigt färdig.. ..med att cirk.pumpen i VP1 inte går som den skall. Har noterat att den går väldigt lite på VP/kompressor men detta till trots så trycker den ut (just nu) 49 grader och får tillbaka 28.. Röret ut (flow) är varmt (troligen just 49 grader eller väldigt nära iallfall). Känner jag på cirk.pumpen så är den varm som fan men "känns" inte som att den roterar... Dock inget larm eller så.. Men troligen förbrukas en jävla massa el givet att den inte kör på kompressorn (eller indikerar att det) och vattnet trots allt är varmt.. Suck vad trött jag blir.. Kan man "sparka" igång den på något sätt? Den har inte den "vanliga" skruvmejselvänliga skåran i mitten där man ibland kan dra igång pumpar.. Kanske för att det är en "optimum" och att varvtalsregleringselektroniken "sitter ivägen"..?

Bilder är på väg på hela installationen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #19 skrivet: 03 november 2010, 21:36:44 »
Optimum CP gör 5 försök att starta, sedan så får man starta om pumpen(har jag för mig) Prova att starta om.

Skynd med bilderna studs *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #20 skrivet: 03 november 2010, 21:37:04 »
Tycker du ska ta ut installatören så får han förklara hur han tänk du har ju köpt installerat och klart då ska det ju funka
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #21 skrivet: 03 november 2010, 21:38:02 »
Bra sagt Thumbsup

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #22 skrivet: 03 november 2010, 23:48:25 »
Jo. Han kommer hit på fredag morgon och "förklarar lite". Tyvärr är jag inte helt säker på att de vet hur man gör denna sortens lösningar. Fick uppfattningen på han som faktiskt installerade allt att han inte gjort någon "tandeminstallation" förut och han var väldigt svävande på många av mina frågor. Hur som helst - de kommer och förklarar hur de tänkt. Sen är det ju upp till mig att verifiera om det som de säger "stämmer" (d.v.s. är bra/korrekt/fysiskt möjligt/smart/ekonomiskt.. Bara för att det "funkar" behöver det ju inte vara alldeles optimalt..

Bilder!

Har försökt infoga lite förklarande texter i bilderna. Hoppas det framgår någerlunda vad som är vad..








Frågor/kommentarer/påhopp/svordommar emottages tacksammast..

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #23 skrivet: 03 november 2010, 23:56:44 »
PM:a din mail sÃ¥ ska du fÃ¥ en ritning som jag förmodar att dem följt.  Den är inga svÃ¥righeter. Inte heller är det tekniskt svÃ¥rt med en sÃ¥dan här tandem historia. Det svÃ¥ra är att fÃ¥ plats med grejerna.Men det ser ju ganska bra ut pÃ¥ bilderna. Men det är svÃ¥rt att se vart allt gÃ¥r :D


Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #24 skrivet: 04 november 2010, 06:12:09 »
..med att cirk.pumpen i VP1 inte går som den skall.
Jaha, med den ur funktion har du ju bara haft halva anläggningen i drift.

Jag förstår varför ni valt en Duo till installationen ;)

Det där med vad som är optimalt är en flytande definition. Optimalt för installationen, installatören, kunden, installationskostnad, driftsekonomi...?
Som installatör får man lita på vad man har fått för råd från tillverkaren, och sedan bygga på med egen erfarenhet.

Ytterligare en variant, fast med samma uppställning och inkoppling som du redan har så kan du enkelt testa hur det blir om du vänder på ordningen på värmepumparna.
Alltså låter VP2 vara den som sköter om den mesta värmen samt dessutom toppar upp varmvattnet. VP1 blir den som gör grovjobbet på varmvattnet och backar upp värmen.
Då VP2 i så fall kommer att gå mycket i värmedrift är det enkelt för den att växla över och toppvärma i samma körning utan att gångtiden på kompressorn alltid blir kort.
Hur sedan de totala driftstimmarna fördelas mellan pumparna, ja det får du se.

Mvh

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #25 skrivet: 04 november 2010, 14:38:00 »
Ytterligare en variant, fast med samma uppställning och inkoppling som du redan har så kan du enkelt testa hur det blir om du vänder på ordningen på värmepumparna.
Alltså låter VP2 vara den som sköter om den mesta värmen samt dessutom toppar upp varmvattnet. VP1 blir den som gör grovjobbet på varmvattnet och backar upp värmen.
Då VP2 i så fall kommer att gå mycket i värmedrift är det enkelt för den att växla över och toppvärma i samma körning utan att gångtiden på kompressorn alltid blir kort.
Hur sedan de totala driftstimmarna fördelas mellan pumparna, ja det får du se.

Tack för ytterligare tips!

Detta är en ganska intressant variant. Det gör dessutom att jag kan stänga "med kran" ifrån VP1 ut på radiatorkretsen om jag vill (blockera värmeproduktion ifrån VP1 av någon anledning..). Eller pajar jag tryckförhållandet då? Jag har ju ett 15l tryckkärl placerat på returen inmonterad i respektive värmepump?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #26 skrivet: 04 november 2010, 16:36:08 »
Hur gick det med cirkulationspumpen på VP1? Var det fel på den eller är det backventilen som inte vill öppna vid låga flöden?

Ser ingen anledning egentligen till att stänga av VP1, helt avstängd kommer det inte bli någon cirkulation genom den tack vare backventilen. Eftersom det sitter ett expansionskärl i den så bör den vara öppen av den anledningen, i alla fall på returen.

Mvh
« Senast ändrad: 04 november 2010, 18:39:24 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #27 skrivet: 04 november 2010, 20:58:05 »
Fortfarande konfunderad (nästan mer än innan).

1. Luftade lite element idag för att iallafall inte ha det "problemet" (för installatören att skylla på). Noterade då att manometern som sitter på VP1:s exp.kärl föll ifrån ca. 1 bar som jag hade tryckt det hela till tidigare - nu ner till nästan 0 (hade en hel del luft som gått ur vattnet som ju är helt nytt). MEN! Manometern på VP2 som ju sitter och mäter tryck på samma krets rörde sig inte en millimeter.. "Knackade" lite på den men den är rock steady.. (på 1 bar). Wafals!? Kan det vara smuts någon stans (typ i någon smutssil) som ställer till det?

2. VP1 (där jag misstänker att CP:n är trasig eller iallafall inte går som den skall) leverar _konstant_ ut mellan 42 och 57 grader och får retur på ca. 35-40 oftast.. Detta trots att kompressorn i princip aldrig går på den och i de enstaka fall den gått de senaste dygnen så har enbart kompressorn gått. Inte utedelen (iallafall inte enligt displayen). Detta får ju mig att tro att merparten av värmen som den producerar görs med el (vilket _inte_ indikeras i displayen.. Den skall ju visa en liten blixt när VP:n går på tillsats..!? Det finns väl inget sätt för den att kräka ut 47 (typ) grader på flow _utan_ att köra kompressorn (detta är dessutom under långa stunder). Enligt "Drifttid" så har kompressorn gått 2 timmar de senaste 2 dygnen och tillsats 1 resp. 2 har gått 0 timmar.

3. Lite då och då visas en lite fyrkant nere i hörnet på displayen på VP1 (med den förmodat trasiga CP:n). Kan detta vara för att den värmer "för mycket" (när värmen sen inte transporteras iväg) och att driftspressostaten därför löser i VP (vilket den lilla fyrkanten verkar innebära)?

Känns som att jag måste få båda pumparna att "fungera" innan jag kan /bör börja med någon form av "trimnming" och inställningsförbättring..


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #28 skrivet: 04 november 2010, 21:05:19 »
Fyrkanten indikerar att hetgas tempen är hög. mät pÃ¥ det övre röret pÃ¥ kompressorn, passa dig det är 120 grader. Fyrkanten indikerar att driftspressostaten är öppen mer än 30 sek ,har jag för mig. MÃ¥ste vara flödesproblem,9 ggr av 10 är det problemet. Kolla filter,backventiler mm mm Följ ritningen  stämmer det sÃ¥ ska det gÃ¥.  Fläkten gÃ¥r inte förrens KB in tempen sjunkt till den nivÃ¥ där den ska starta.

OOOOHHHHHH vad jag vill Ã¥ka till Lund.   Lelle  kan du inte hämta mig pÃ¥ vägen ;D

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #29 skrivet: 04 november 2010, 21:22:57 »
Hmm, filter.... är filterventilen ställd i rätt läge? Hoppas inte handtaget på någon kulventil är monterat i öppet läge när ventilen är stängd. Råkat ut för det någongång men finns det fortfarande såna ventiler där det är möjligt?

Jaha Oraklet, är det för trÃ¥kigt pÃ¥ jobbet??  ;D
Ja det kunde kanske bli en fin resa. Har en kompis där ner som precis har skaffat kÃ¥k. Inte varit och hälsat pÃ¥ där än...  8)
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!