Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP/MS-Larm Nibe 1215  (läst 4823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HP/MS-Larm Nibe 1215
« skrivet: 05 maj 2019, 08:17:53 »
VP larmade om HP/MS-larm nu på morgonen. Enligt manualen skall man kontrollera cirkulationspump, smutsfilter och öppna alla termostater. Allt det är gjort, förutom termostaterna eftersom jag inte har några sådana. I manualen står det att om larmlampan fortfarande blinkar efter att omkopplaren har ställt från läge "0" till ett "1" så kan det var ett eller fler av fem möjliga fel. En av dem har jag enkelt kunna utesluta: "Fasbortfall eller tillfällig nätstörning".

De andra möjliga felen: "Överbelastad kompressor", "Mekaniskt fel i kompressor", "Defekt motorskydd" eller "Finsäkring på reläkort defekt" - vet jag inte hur jag skall kunna kontrollera själv. VP gör ingenting när jag har startat om den, den hoppar direkt in på HP/MS-larm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2019, 09:10:04 »
Troligen har motorskyddet löst ut, det måste återställas manuellt.
Tryck in den lilla blå knappen i bilden. (bryt spänningen till värmepumpen innan du skruvar bort frontplåten)
Det vanligaste felet brukar vara att den löst ut när en av husets huvudsäkringar gått, om kompressorn går på två faser så löser det ut.

Jag råkade ut för det där för ett par månader sedan, på min 17 år gamla värmepump var det kompressorn som skurit.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2019, 10:04:57 »
Tack Rickard, det verkar som att det var så enkelt. Men jag förstår inte varför den hade slagit ifrån. Inga säkringar hade gått sönder, allt var som vanligt liksom...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2019, 10:20:15 »
När kompressorn skar på min kunde jag återställa en gång, den gick i 12 timmar till sen var det kört.

I princip är det val bara trasiga säkringar, trasig mjukstart, trasig kontaktor eller kompressor som kan vara felet.
Har du mjukstart på din värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2019, 16:34:09 »
Jag vet inte om jag har mjukstart eller ej.

Men jaha, så jag kan alltså förvänta mig att pumpen kommer att sluta fungera typ ikväll, och att det kan vara ett fel som behöver åtgärdas av ett proffs..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2019, 22:05:33 »
Jag tror de flesta 1215 har en mjukstart och den är känd för att haverera efter ett antal år.
Det är inte svårt att byta den själv, man måste bara tänka på att slå ifrån arbetsbrytaren innan man pillrar med detta.
En mjukstart kostar 1725 kr på eldkraft.

https://www.eldkraft.se/produkt/Mjukstart-2-fas-3x400V-Nibe

Om motorskyddet löser igen så är detta det troligaste felet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2019, 09:05:00 »
Pumpen jobbade som vanligt i 24h, i morse hade den indikerat om ett HP/MS-larm igen  :-\

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2019, 09:06:11 »
Lite offtopic, men, jag tänkte att jag bara ville tacka värmepumpsforum för alla bra och snabba svar! Jag har ställt några få frågor om min kärvande pump och jag har alltid fått bra svar tillbaka!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2019, 09:26:49 »
Om du mäter spänning och ström individuellt på de tre faserna när kompressorn går så kan du kanske utesluta eller bekräfta om det är fel på kompressor eller mjukstart.
Ta hellre dit en elektriker än en kyltekniker om du tar dit någon tekniker.
På min värmepump drog kompressorn 4.5 kW med jämn ström på alla tre faser vilket indikerar att kompressorn går tung, den skall dra ca 1.7 kW i normalfallet.
Har du ojämnt fördelad spänning och/eller ström på de tre faserna kan det vara mjukstarten som är defekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2019, 11:20:21 »
När min mjukstart lade av så var indikationen just att motorskyddet löste.
Jag stod och kollade när det hände, gradminutrarna gick till 0 och kompressorlampan slocknade, men kompressorn fortsatte att gå.
KB-pumpen däremot stannade och kompressorn började gå tungt tills motorskyddet löste.
Testade flera gånger och vid några tillfällen bröts spännigen på en fas till kompressorn, då fortsatte den gå med lägre fart och lät "bluddrigt" tills motorskyddet löste.

Du kan testa detta genom att köra igång grejerna och sen vrida ner ratten till lägsta värdet för att se vad som händer när kompressorn jobbat klart?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2019, 14:03:15 »
Var hittar jag mjukstarten på maskinen om det nu finns en sådan? Jag har läst igenom manualen i hopp om att finna denna benämning och det enda stället där en mjukstart nämns är på s. 28 under rubriken tillbehör. Där står det att mjukstart MSR 10 finns som tillbehör.

Utloggad 1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2019, 15:06:50 »
Manualen nämner även att finsäkringen på reläkort kan vara defekt. Jag tog lös denna säkring, men eftersom den är tillverkad i typ porslin så kan jag inte avgöra om den har gått sönder...

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2019, 20:07:59 »
Varför hellre en elektriker än en kyltekniker? Har sett många gånger då elare stått och kliat sig i skallen, när pillat i en kylanläggning. Är det en kyltekniker som vet vad han gör, så kollar han först spänningar, sen strömmar m.m. Hur svårt är det att kolla om kontaktorer/mjukstart är hela? Klarar man inte det är man pantad eller rookie som yrkesman.

Porslinssäkringen kan du kolla med en summer eller ohmmätare, men är sökringen trasig, så står antingen kb eller vb pump också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2019, 21:39:40 »
Var hittar jag mjukstarten på maskinen om det nu finns en sådan? Jag har läst igenom manualen i hopp om att finna denna benämning och det enda stället där en mjukstart nämns är på s. 28 under rubriken tillbehör. Där står det att mjukstart MSR 10 finns som tillbehör.

Grävde lite bland manualerna och du har rätt, de första 1215-modellerna har inte mjukstart som standard, och troligen är det inte monterat heller.
Kan du kolla VB-fram, VB-r, KB-in och KB-ut när värmepumpen går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: HP/MS-Larm Nibe 1215
« Svar #14 skrivet: 07 maj 2019, 05:42:35 »
Har du en multimeter så mäter du på kontaktorerna, att du har samma spänningar på alla faser på båda sidorna om kontaktor, har varit med där det varit 230v på inkommande, men endast 50v på utgående i kontaktor. Kontaktorerna sotar, och varje gång de slår till blir enliten gnistbildning, så det kan mycket väl vara så att kontaktor/erna är dåliga, så ibland är det bra kontakt, och ibland inte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!