Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags för en ny spis/ugn  (läst 761 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Dags för en ny spis/ugn
« skrivet: 26 april 2024, 18:08:12 »
Verkar som Electrolux spis/ugnen ska till sista vilan här så har någon kollat runt och handlat något vettigt på sista tiden och finns det några märken/modeller som man ska undvika ?

Kör med Siemens tvätt och tork vilka har fungerat bra men gör dom bra spis/ugn ?
IQ 700 såg jag någon som verkade ha nöjda köpare.
Är en fristående pjäs som jag behöver.
Är ångfunktionen något som man verkligen kan ha nytt av om någon testat ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #1 skrivet: 26 april 2024, 21:07:50 »
Har en 10 årig samsung ugn, kan delas i två olika delar så att uppe har 200 grader och nere 100 grader exempelvis.

Den har också pyrolys? Rengöring så den värmer upp ugnen till 500grader i några timmar och blir då relativt ren. Bara torka ur.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #2 skrivet: 26 april 2024, 21:17:40 »
Har en fristående spis/ugn och Samsung har väl bara inbyggnadsugnar och separata hällar vad jag har sett.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #3 skrivet: 26 april 2024, 21:55:44 »
Verkar som Electrolux spis/ugnen ska till sista vilan här så har någon kollat runt och handlat något vettigt på sista tiden och finns det några märken/modeller som man ska undvika ?

Kör med Siemens tvätt och tork vilka har fungerat bra men gör dom bra spis/ugn ?
IQ 700 såg jag någon som verkade ha nöjda köpare.
Är en fristående pjäs som jag behöver.
Är ångfunktionen något som man verkligen kan ha nytt av om någon testat ?

Jag har lagat vår Husqvarna spis flera gånger, oftast bytt ett element.
Den lite rundade modellen passar bra i vårt ek kök. Jag ser risken med att byta till en mycket för modern spis för att då kommer nog kravet på att också byta hela köket.
Så går spisen sönder så lagar jag den så snabbt jag kan.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 632
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #4 skrivet: 27 april 2024, 10:38:30 »
Vi har Siemensen häll och Neff ugn. Den ungen skjuter man in luckan under.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #5 skrivet: 27 april 2024, 10:59:21 »
Jo men jag söker fristående spis/ugn ihop  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #6 skrivet: 27 april 2024, 11:51:19 »
Varning för Bosch/Siemens spisar numera! De har många tekniska finesser men totala effekten är begränsad till bara ca 7,4 kW med det inkopplingssätt för elen vi använder i Sverige. Alla kokzoner i hällen drivs bara med en och samma fas! Sc:,h Cylinda har jag sett har riktiga 3-fas 10 - 11 kW spisar med induktionshäll om man söker efter det. Man behöver även kontrollera att nollan finns framdragen till spisen. Kanske har man en gammal 400 V -spis/elementspänning utan nolla och dagens spisar är nästan uteslutande 230 V 3N~.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #7 skrivet: 27 april 2024, 11:58:18 »
Vår är ca 15år tror jag!
Har inte dragit ut den och kollat men har far mig att den är ansluten med någon form av stickpropp och 2 faser

Såg något test när jag kollade runt och då fick cylinda dåliga betyg på zonernas värme och störst skillnad på verklig temperatur i ugnen jämfört med vad man ställt in den på .
Men dom kanske fick ett måndagsexemplar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #8 skrivet: 28 april 2024, 21:50:42 »
Varning för Bosch/Siemens spisar numera! De har många tekniska finesser men totala effekten är begränsad till bara ca 7,4 kW med det inkopplingssätt för elen vi använder i Sverige. Alla kokzoner i hällen drivs bara med en och samma fas! Sc:,h Cylinda har jag sett har riktiga 3-fas 10 - 11 kW spisar med induktionshäll om man söker efter det. Man behöver även kontrollera att nollan finns framdragen till spisen. Kanske har man en gammal 400 V -spis/elementspänning utan nolla och dagens spisar är nästan uteslutande 230 V 3N~.

Jag kan instämma i det problemet. Härom året blev jag inblandad när man hade köpt en ny Bosch spis, och fick problem med att huvudsäkringar gick hela tiden. Det visade sig till att börja med att spisen var enfasinkopplad. I inkommande plint på spisen gick det dock att separera så man kunde mata den med tre faser + nolla. Trodde jag.   Det visade sig som sagt att hela hällen låg på en fas, ugnen på en annan och bara klockan matas från den tredje fasen. Eftersom det där huset har 16 A huvudsäkringar och en gammal elpanna utan fungerande effektvakt, får de tills vidare hanka sig fram genom att stänga av panna och varmvattenberedare så snart det blir frågan om någon större matlagning.

Spisar av andra märken brukar åtminstone ha plattorna/hällen fördelade på två faser, i bästa fall alla tre.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #9 skrivet: 28 april 2024, 23:53:55 »
Att spis och ugn sitter ihop hänger väl med sen vedspisens tid. Då man eldade på ett ställe.
Separata funktioner, så finns ingen anledning idag. Går den ena funktionen sönder måste man byta båda.
Varför jobba vid golvet, i "barnvänlig" höjd?
Vi köpte separat glashäll och byggde in en ugn.
Blev trötta på hällen och bytte till en gashäll från IKEA vilket var ett lyft. Fem plattor och snabb. Alternativet vore induktion.
Har nog haft fyra ugnar. Varför håller de så dåligt? Elektroniska displayer går sönder så man inte kan använda spisen. På Elektroluxarna exploderar inre glaset efter 3-4 år. Plastlisterna runt luckan har vid det laget börja smälta. Alltså inget att laga. Med pyrolys torde det bli än värre?
Vi valde stor varmluftsugn med rattar och så få funktioner som möjligt.
Istf ånga kan man ställa in ett fat med vatten. Samma effekt, bra t ex när man grillar och inte vill att det ska bli torrt och bränt i kanterna.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #10 skrivet: 29 april 2024, 00:18:19 »
När vi byggde så valde vi att höja upp diskmaskinen istället för ugnen, diskmaskinen används typ dagligen och ugnen betydligt mer sällan så jobbar hellre nere vid golvet få gånger med ugnen än att plocka ut disken varje dag vid golvet  ;)

Har nog inte varit med om att spis/ugn gått sönder så någon av funktionerna inte fungerar.
Men beror kanske på turen att man inte köpt ”fel” produkt.
Den idag fungerar men ugnsluckan börjar bråka lite ibland, ugnsglaset börjar se förskräckligt ut och självklart går det att laga/byta innan någon säger att man ska reparera allt och det var inte riktigt min fråga från början
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #11 skrivet: 29 april 2024, 08:05:30 »
Ingen erfarenhet av Siemens spisar, men vår siemens diskmaskin fungerar i alla fall bra, får för mig att de gör bra grejer.
VI har en bosch häll, och så vitt jag kan förstå går den på två faser (fick koppla om från enfas när vi installerade den) och den tredje fasen sparas för ugnen.
enfaskopplad är snabba plattan bara på 3.5 kW men tvåfaskopplad tror jag den är på 4.5 kW eller nåt liknande, vi kan bara köra 2 plattor på powerläge, sedan stryps effekten utan att man "märker nåt" (förutom att det tar längre tid få upp värmen).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #12 skrivet: 29 april 2024, 09:00:27 »
Kul ämne ☺️
Min spis måste vara äldre.
Alla plattor, ugnen och grillen fördelas på olika 2 fas, 1+2, 1+3, 2+3.
Skall komma ihåg detta vid byte.

Upphöjd diskmaskin och centralt placerad är kanon!✌️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #13 skrivet: 29 april 2024, 10:25:22 »
Efter att vår Cylinda spis med induktionsplattor gått sönder efter 4 år gått sönder och det var dyraste delen, elektronikkortet, så fick jag pengar från försäkringsbolaget.

Ville inte ha ny Cylinda då jag tyckte att den var rätt smäckig samt att kontrollerna på hällen satt fel till.

Fastnade för ELECTROLUX LKI66850SW 230V och måste säga att jag är helnöjd. Ser dock att priset på efterföljaren gått  upp rejält.

Nackdel är högt fläktljud när den ska kyla ner ugnen.

  • Fördel är hög totaleffekt då det är riktig 3-fas koppling (Se bara till att ha 16A proppar)
  • Variabla kokzoner
  • Hög effekt på varje platta
  • Anslutningskabel medöljer

Tittade på Bosch
  • Låg totaleffekt
  • Ingen kabel medföljer så ska monters av elektriker


Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dags för en ny spis/ugn
« Svar #14 skrivet: 29 april 2024, 15:07:39 »
Hm, kruxet är att haft lite för mycket krångel tidigare med tvätt, tork och diskmaskin från elektrolux så dom ligger inte på min topplista om man säger så och då valde vi ändå grejer i deras bättre segment men det var nog bara priserna som var bättre för deras del !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!