Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har ni erfarenhet av Evi-Heat, free-energy och liknande system?  (läst 800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har någon av er erfarenhet av evi-heat och free energy samt liknande system som använder en berg eller mark-värmepump tillsammans med solfångare för att värma huset?
Installationskostnad? längd på collectorslang? kvm? kWh per år för att värma huset? kw el per år för att driva värmepumpen?
Gärna någon som bytt från "vanlig" värmepump till ett evi-heatliknande system.

På forumet har jag sett att för några år sen var det svårt att få service på evi-heat i sthlm. Men i området där jag bor finns det tre åf inom max en timmes avstånd så den delen är jag inte orolig för.
Men hur mycket mindre kostar elen för att driva en sån här lösning?

Vad är det för skillnad på evi-heat och free energy?

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns fler liknande lösningar av andra företag?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En CTC är relativt enkel att docka mot en solfångaranläggning, och man kan i princip bygga ihop vilken värmepump som helst med en acktank för att kunna dra nytta av solvärmen.
Jag tror dock att det är få som slängt ut en vanlig bergvärmepump till förmån för EviHeat, vanligare är nog att man dockar ihop en vanlig värmepump med en solfångaranläggning på något sätt.

Självklart låter EviHeat-lösningen lockande med alla möjligheter att värma antingen direkt eller indirekt via köldbäraren, och jag är också intresserad att få se någon med denna typen av anläggning kommentera i tråden. Funkar detta verkligen så bra som reklamen låter?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!